הלילה ישראל תעבור לשעון קיץ: למה מזיזים דווקא ב-2:00 בלילה?

הלילה מחוגי השעון יזוזו בשעה 2 לפנות בוקר לשעה 3 • ד"ר נדיה גולדובסקי, ממונה מדידות זמן ותדר, האחראית על הזמן הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה: מה אנחנו יודעים על הזמן העולמי והזמן המקומי במדינת ישראל? מתי ולמה התחיל שעון הקיץ בעולם? ולמה המעבר בשעה 2:00?
יוני גרין
י"ח אדר ב' התשפ"ד / 28.03.2024 10:36

הלילה (ליל שישי) בשעה 2:00 לפנות בוקר נזיז את מחוגי השעונים שעה אחת קדימה לשעה 3:00. שעון הקיץ יישאר שבעה חודשים, עד לחזרה לשעון החורף ב-27 באוקטובר.

מי זה הנגיד ר’ אהרן שליפא הופיע אצלו בחנוכת הבית? • צפו עד הסוף

על פי ההערכות, שעת היום שתתווסף, תחסוך למשק יותר מרבע מיליון שקלים.

בין הסיבות לתועלת הכלכלית משעון הקיץ ניתן למנות את החיסכון באנרגיה וכן גידול צפוי במכירות של ענפי הפנאי, הבילוי והתיירות.

גם במשרד הבריאות אומרים כי שעת האור שתתווסף תשפיע באופן חיובי על בריאות הנפש והגוף. בנוסף, שעת האור הנוספת מביאה לירידה במספר וחומרת תאונות הדרכים.

מהו זמן מקומי, לאומי וזמן עולמי?

העברת הזמן לשעון חורף ולשעון קיץ מתבצעת בישראל לפי חוק קביעת הזמן משנת 2013. שעון הקיץ בישראל מתקיים תמיד בין יום חמישי לשישי שלפני יום הראשון האחרון של חודש מרץ בשעה 02:00, וחל עד ליום ראשון האחרון של חודש אוקטובר בשעה 02:00. מחוגי השעון יזוזו שעה אחת קדימה – משעה 2:00 לשעה 3:00 – מה שיעניקו שעות אור רבות יותר במהלך היום.

לפי חוק קביעת הזמן, במדינת ישראל הזמן נקבע במעבדה הלאומית לפיסיקה במשרד הכלכלה והתעשייה, בעזרת מערכת של ארבעה שעונים אטומיים, המסמנים את הזמן הלאומי כ-UTC(INPL) זמן היקום המתואם של ישראל. זמן היקום המתואם העולמי מסומן כ-UTC.

בכל מדינה יש זמן מקומי לאומי, שעל פיו חיים תושבי המדינה וכל דבר במדינה מתבצע לפי זמן זה. זמן מקומי בכל מדינה קשור ומוגדר לפי המיקום הגיאוגרפי של המדינה על פני כדור הארץ, המחולק ל-24 אזורי זמן. ספירת אזורי הזמן מתחילה בקו האורך אפס מעלות שנמצא בעיר הקטנה גריניץ’ שליד לונדון. הזמן העולמי UTC מוגדר לפי קו האורך גריניץ’.

למה דווקא בשעה 2:00 בלילה מזיזים את השעון קדימה?

זאת בכדי לשמור על סינכרוניזציה של הזמן המקומי ישראלי עם הזמן עולמי UTC. מכיוון שהזמן מקומי שלנו מקדים את הזמן העולמי בשעתיים, אז כאשר בישראל שעה 2:00 בלילה, בגריניץ’ ולפי זמן העולמי זה יהיה השעה 00:00 בלילה. בכול העולם עושים שינוים בזמן בשעה 00:00 בלילה לפי זמן העולמי UTC כדי להישאר מסונכרנים לזמן העולמי UTC.

למה ומתי התחיל שעון קיץ?

המחסור בפחם שהורגש מאוד בימי מלחמת העולם הראשונה הביא את גרמניה לאמץ בפעם הראשונה את רעיון שעון הקיץ בדומה להצעתו הראשונה של בנג’מין פרנקלין. בנג’מין פרנקלין,  בעת שכיהן כשגריר ארצות הברית בצרפת ב-1784, הציע לצרפתים לקום בשעה אחת מוקדם יותר בקיץ כדי לחסוך בנרות. אבל הצרפתים לא קיבלו את הרעיון של פרנקלין.

רעיון זה הונהג בשטחה של גרמניה ובשטחים שכבשה באירופה באפריל 1916.  בריטניה אימצה את הרעיון זמן קיץ אחר כך, במאי 1916 גם מאותם הסיבות כדי לחסוך בפחם.

רוב המדינות בעולם כבר ביטלו את החלפת הזמן לקיץ וחורף, בהן רוב מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה. גם בארה”ב יש גורמים הלוחצים להפסיק עם שינוי השעון בחורף. בנוסף, הפרלמנט האירופי הצביע ב-2019 בעד ביטול המעבר העונתי לשעון קיץ – כך שכל מדינה יכולה להחליט אם להישאר כל השנה באזור הזמן הרגיל שלה או לעבור באופן קבוע לשעון קיץ.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות