‘כעת כולם יבינו שלימוד התורה הוא חשוב וזה לא סיפור של כסף’

תגובות סוערות על הכרזת המלחמה על עולם התורה • יעקב גרודקה מ'קול ברמה': "איומי הסרק - עדות הניצחת לבורות החילונית בהבנת המציאות החרדית" • אריה ארליך: "בהרב מיארה הפכה את הציבור החרדי כולו לפלג הירושלמי" • הפרשנית שרי רוט: "בסאטמר חוגגים עם 'אמרנו לכם'..."
אבי כץ
י"ח אדר ב' התשפ"ד / 28.03.2024 02:09

טיוטת תשובתה של היועצת המשפטית על גיוס החרדים, שהופצה הלילה למשרדי הממשלה, לקראת הגשתה היום (חמישי) לבג”ץ – גררה סערה פוליטית.

מי זה הנגיד ר’ אהרן שליפא הופיע אצלו בחנוכת הבית? • צפו עד הסוף

בתשובתה נכתב כי “יש להיערך לגיוס תלמידי הישיבות והפסקת התמיכות – כבר ביום ראשון הקרוב”. בהרב מיארה קבעה כי הממשלה לא תוכל להעביר עוד תקציבים לישיבות שתלמידיהן לא ישרתו בצבא – לאחר פרק זמן קצר של הסתגלות למצב החדש.

אנשי תקשורת מיהרו להגיב ברשתות החברתיות על ההחלטה הדרמטית, שמכריזה מלחמה חזיתית בעולם התורה בארץ הקודש.

איש התקשורת יקי אדמקר, כתב כנסת וחרדים באתר ‘וואלה’ ומגיש ברדיו ‘קול ברמה’: “החרדים צריכים להודיע פומבית שאין להם צורך בתקציבים לישיבות. מעתה ואילך יממנו עצמאית את לומדי התורה. אם בחור ישיבה או אברך מקבלים מהמדינה כמה מאות שקלים בחודש, אפשר להחליף את המדינה. אולי כך סוף סוף הציבור הישראלי יבין שלימוד התורה הוא חשוב, קריטי ומשמעותי וזה לא סיפור של כסף”.

בהיבט הפוליטי כתב: “שום אמירה ממלכתית או מאבק תקשורתי לוחמני על ‘שוויון בנטל’ לא תטשטש את זה שגנץ הציע רק לא מזמן לחרדים לקדם פטור מגיוס בתמורה לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות או אפילו הסכים בעבר להגיש להם דף ריק ‘חתום למטה בני גנץ’. משחק צבוע. מאבק שנועד להפיל את הממשלה ולפרום את ברית הימין-חרדים”.

יעקב גורדקה, מגיש המהדורה המרכזית ברדיו ‘קול ברמה’: “טרם פגשתי בחור ישיבה אחד שילך ויתגייס בגלל סנקציות כאלו ואחרות וראש ישיבה שיסגור את ישיבתו בגלל העדר תקציבים. איומי הסרק הללו הם העדות הניצחת לבורות החילונית בהבנת המציאות החרדית.

“הכפייה מולידה רק תוצאה אחת: איחוד חרדי שטרם נראה כמותו; מיינסטרים, הפלג, חסידים, ליטאים וספרדים”.

אריה ארליך, עורך המגזין של ‘משפחה’: “בהינף מכתב, גלי בהרב מיארה הפכה את הציבור החרדי כולו לפלג הירושלמי”.

הפרשנית הפוליטית שרי רוט: “כעת נראה אתכם גיבורים ומצליחים לגייס תלמיד ישיבה אחד לשורות הצבא. מעריכה, שגם מי שלא באמת לומדים ותכננו להתגייס לשירות לאומי או ליחידה אחרת – כעת יפנו את הגב. נפתחה מלחמה מול הציבור החרדי ו’ציפור הנפש’ שלו. בסאטמר מרוצים עם ‘אמרנו לכם’… גם הפלגים הקיצוניים מבסוטים”.

איש התקשורת אבי רבינא: “אם אנשי הימין היו מבינים מתחילת הדרך שהאירוע פה נטו פוליטי במטרה לפרום את ברית החרדים והימין, היו משקיעים מאמץ הסברתי לגבות את החרדים ולא לתדלק נגדם את האווירה הציבורית. כולם יחד על הספינה. תלויים זה בגורל זה. הגיע הזמן להתעשת ולהבין שלמרות חילוקי הדעות, הסטטוס קוו של בני הישיבות עדיף מממשלת שמאל ערבים”.

שלמה פילבר, הבעלים של ‘דיירקט פולס’: “הבדיחה המפורסמת אומרת שכשאתה חייב לבנק מליון ש”ח אתה לא ישן בלילה. ואם אתה חייב מיליארד מנהל הבנק לא ישן בלילה. כשהתווכחו על כמה אלפי מתגייסים שצה”ל צריך במכסות – החרדים לא ישנו. משבוע הבא צה”ל צריך לטפל ב-40,000 חייבי גיוס, ועכשיו הבעיה כמה מהם לשחרר מגיוס היא של גלנט”.

שלמה קוק, עורך עיתון בקהילה: “אין דרך אחרת לומר זאת: מדינה יהודית השוללת צרכים בסיסיים מטובי בניה המקיימים את הערך היהודי החשוב ביותר, לימוד התורה – אין לה זכות קיום. כל אזרח צריך להתחלחל מהמחשבה על הרגע שבו ההוראה הזו תיכנס לתוקף”.

הפרשן יעקב ברדוגו – בתכנית הערב עם דורון כהן וסטלה קורין-ליבר בגלי ישראל: “זה לא חדש שהיועמ”שית גלי בהרב מיארה היא שחקנית פוליטית. הסיפור הזה של גיוס החרדים הוא סוגיה פוליטית ולכן אנחנו רואים את השחקנים הפוליטיים איזנקוט וגנץ סביב כל האירוע הזה כשהאג’נדה היא בשליחות אנשי המחאה להפיל את ממשלת הימין. לצערי אנחנו רואים את יואב גלנט שלא נבחר על הקולות האלה משתף איתם פעולה”.

ארגון ‘תורת לחימה‘:  “בימים אלו אנו מטפלים בתלונת מפקדים דתיים קרביים על ערבוב לוחמות ביחידה שלהם. בשלב זה כבר אפשר לומר: התאמת צה”ל למשרתים שומרי מצוות לא מענינת את ראש אכ”א או את יוהל”ם. תסיקו לבד את המסקנות בנושא גיוס חרדים”.

ישראל כהן, פרשן ברדיו קול ברמה: “במסמך אחד מכריחה גלי בהרב מיארה להחזיר את הצורך ברפורמה משפטית אל שולחן הדיונים. לכולם ברור שהמצב שיועצת משפטית לממשלה עובדת בשירות הממשלה הקודמת להפלת הממשלה הנוכחית הוא מצב לא תקין.

“כל השנים היה מי שטען שיש אליטה משפטית ששולטת במדינה והנה הערב קיבלנו עוד הוכחה לכך, חבל שהרפורמה לא יצאה לפועל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות