חוק הגיוס: הממשלה מוותרת על העלאת גיל הפטור לחרדים ל-35

היועמ"שית טוענת כי המתווה המתגבש, בנוסח העמום הקיים, דומה להסדרים שכבר נפסלו • כדי להשיג דחייה מבג"ץ: הממשלה תיאלץ לשנות את הנוסח בהתאם להנחיות היועמ"שית ולבצע התאמות • השרים טרם קיבלו הטיוטה הסופית: הצעת ההחלטה צפויה לעלות מחר לאישור הממשלה
חרדים 10
ט"ו אדר ב' התשפ"ד / 25.03.2024 11:29

השיחות על נוסח חוק הגיוס נמשכות גם היום (שני), אך בקואליציה מוותרים, בעקבות הלחץ הציבורי והערות היועמ”שית, על הסעיף להעלאת גיל הפטור ל-35. השרים עדיין לא קיבלו את הטיוטה הסופית.

תחבורה ציבורית בפורים: איך תגיעו הביתה מירושלים? • כל הפרטים

הצעת ההחלטה צפויה לעלות מחר לאישור הממשלה.

ב’כאן חדשות’ דווח, כי המפלגות החרדיות מסכימות גם כי בחוק יהיו סנקציות כלכליות על אי עמידה ביעדי הגיוס, אך טרם הוחלט אם הסעיף יוכנס כבר לפני ההצבעה בממשלה מחר או רק לפני הגעת החוק לכנסת.

היועמ”שית, גלי בהרב מיארה, הבהירה אתמול למזכיר הממשלה יוסי פוקס כי לא תוכל להגן על נוסח הטיוטה של חוק הגיוס.

אמש טענה כי הסיבה היא “קשיים משמעותיים ומהותיים”, והיום (שני) פרסם הפרשן עמית סגל בחדשות 12  את המסמך המלא, שמפרט את הבעיות המרכזיות בהצעה.

כדי להשיג דחייה אפשרית מבג”ץ, הממשלה תיאלץ לשנות את הנוסח בהתאם להנחיות היועמ”שית ולבצע התאמות בשני מישורים מרכזיים: המהותי והפרוצדורלי.

מפניית היועמ”שית עולה, כי על הממשלה לסיים את החקיקה עד 30 ביוני, משמע שלושה חודשים – בהתאם לאולטימטום של גנץ. “הצעת המחליטים היא כוללנית ונדרש לפרט את הרכיבים המרכזיים בה”.

בעקבות הערות היועמ”שית, הממשלה מוותרת על העלאת גיל הפטור ל-35. זאת מכיוון שבהרב-מיארה טענה כי הגיל הגבוה פוגע לכאורה בחופש העיסוק של החרדים.

לפי היועמ”שית, חסר בהחלטה תיאור רכיבים מרכזיים של הצעת החוק העתידית: לא מובהרים טיב התמריצים הנזכרים ועוצמתם, פריסת יעדי הגיוס השנתיים ומהותו של היעד הסופי. כמו כן, המתווה המוצג מציג עקרונות להסדר הדומה במהותו להסדרים קודמים שנפסלו.

לפי היועמ”שית מהצעת המחליטים משתקף שהיא אינה מבוססת על תשתית עובדתית-מקצועית כלשהי של משרדי הממשלה הרלוונטיים.

כפי שפורסם, שר הביטחון עצמו מתנגד לה. תשתית עובדתית זו דרושה לשם בחינת ההצעה, לדיון בה ולאישורה על-ידי הממשלה.

לפי היועמשית, קיימים הנחיות וקשיים נוספים:

ההנחיה לבחון את דחיית גיל הפטור מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים, לרבות בהיבטי שוויון וחופש עיסוק. לעת הזו, לא הוצגה לדבריה כל תשתית מקצועית או אחרת שיש בה כדי להכשיר מהלך זה, שפגיעתו בזכויות יסוד חוקתיות משמעותית.

יש לקבוע בהצעת ההחלטה תאריך להנחת הצעת החוק לאישור הכנסת, ולהבהיר כי יום 30 ביוני הוא התאריך המיועד להשלמת החקיקה בשלוש קריאות.

היועמ”שית ביקשה לקבוע בהחלטה, כי אי-עמידה במועדים שנקבעו לביצוע שני השלבים המשמעותיים בהליך גיבוש החקיקה הממשלתית – יביא לפקיעת ההחלטה ובהתאם לקיומה המיידי, לפי הדין, של חובת הגיוס לתלמידי ישיבות.

בהמשך ביקשה לצרף לצד ההחלטה מסמך שיובא בפני חברי הממשלה, שיכלול התייחסות לנתונים הכלכליים הרלוונטים, להשפעת ההצעה על משק המדינה ועל התקציב, כמקובל.

לפי דיווח ברשת ב’, ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח אמש מסר לשרי הליכוד והבהיר כי לא יוותר על חוק הגיוס. לדברי נתניהו, בלי החוק אין ממשלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות