הניצול המחפיר: בקשה 8 לאישור תובענה ייצוגית נגד החינוך העצמאי

מורה שהועסקה במשך שנים כממלאת-מקום בחינוך העצמאי ושולם לה שכר שעתי, הגישה בקשה לאישור תובענה כייצוגית • טוענת: השכר לא משולם בסוף חודש העבודה כפי שנדרש, אלא בחודש העוקב - באיחור של לפחות חודש ימים ואף יותר, ללא חישוב ריבית והצמדה כחוק • מדובר, לכאורה, על תשלום נוסף בסך מיליונים ליותר מ-3,000 מורות
חיים טוויל
ב' אדר ב' התשפ"ד / 12.03.2024 10:20

הניצול המחפיר של אלפי מורות ממלאות-מקום לתקופות ממושכות בבתי הספר של רשת ׳החינוך העצמאי׳ – גורר תביעה ייצוגית חדשה, שמינית במספר, נגד רשת החינוך החרדית.

התביעה הוגשה ביום ראשון לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים על ידי עו”ד צבי מנדלסון.

התביעה הוגשה בשמן של כ-3,000 מורות הממלאות את תפקידן במסירות ובמקצועיות. אלא ששכרן של אותן מורות המבצעות את תפקידן לתקופות ממושכות, אך משולם על-בסיס שעתי, באופן שערורייתי אינו משולם להם בסוף החודש כנדרש, אלא באופן תמידי באיחור של לפחות חודש ימים. זאת, ללא שהרשת טורחת לחשב ריבית והצמדה כחוק לשכרן.

כעת עולה, כי ההליכים הקודמים שנחשפו לראשונה בחרדים 10, לא היו סוף-פסוק בפרשת הניצול של המורות המכונות “ממלאות מקום” – וכעת הוגשה בקשה נוספת לאישור תובענה כייצוגית על ידי עו״ד צבי מנדלסון, העוסקת בזכויות המורות ממלאות המקום.

על פי הנטען בבקשת האישור, המורה טוענת כי התשלום עבור שעות העבודה לא משולם בסוף החודש, כפי שדורש חוק הגנת השכר, אלא לפחות חודש ימים לאחר מכן, תוך שהרשת לא טרחה להצמיד לסכומים אלו ריבית והצמדה כחוק, וכך, לא זו בלבד שהרשת לא שילמה במועד, אלא שהיא שילמה פחות ממה שמגיע למורות על פי החוק.

על פי הנטען בבקשת האישור, המבוססת בין היתר על הליך ייצוגית שאושר בעבר בתביעה דומה מול אוניברסיטת בר אילן, הרי שיש להצמיד ריבית והצמדה כחוק לשכר מולן.

כידוע, בשנים האחרונות המדד קפץ ואיתו יוקר המחיה בישראל, וכך המורות שמקבלות שכר בסיסי לשעות מילוי המקום, קיבלו עוד פחות ממה שהם צריכות לקבל כאשר השכר שלהן נשחק, בעוד הרשת גורפת לכיסה את הפרשי המדד על חשבון המורות.

אם הליך זה יאושר על ידי בית הדין ויישא פרי, הרי שמדובר לכאורה על תשלום נוסף של מיליוני שקלים ליותר מ-3,000 מורות בחינוך העצמאי.

וכך, עד כה  הוגשו 8 בקשות לאישור תביעות כייצוגיות נגד החינוך העצמאי, כאשר חמש מהן עוסקות בנושא המורות המועסקות בחינוך העצמאי ומכונות “ממלאות-מקום”.

התביעה הראשונה עוסקת בתרומה של עובדי ועובדות החינוך העצמאי בשיעור של 2% לקרן החינוך, אשר כבר אושרה כייצוגית בחודש אוגוסט 2022.

התביעה השנייה עוסקת באי-תשלום לעובדי ועובדות ההוראה על חצי שעת תפילת שחרית.

התביעה השלישית עוסקת בחיובה של כל מורה לעבוד “שעת התנדבות”.

התביעה הרביעית עוסקת בקרן השתלמות ודמי המעונות של ממלאות המקום.

התביעה החמישית עוסקת בתוספות שכר שונות המגיעות למורות ושכר עבור החודשים יולי-אוגוסט.

התביעה השישית עוסקת בזכויות מחנכות ממלאות מקום, ״גמול חינוך כיתה״ ו-3 שעות חינוך כיתה.

התביעה השביעית עוסקת בזכויות מורות ממלאות מקום לקבלת תוספת שכר בגין “פגרות חג וקיץ בחופשת לידה”, “שעת הנקה” ו”הפרשי הבראה”.

וכעת התביעה השמינית, עוסקת בתשלום הפרשי הצמדה וריבית כחוק לשכרן המולן של המורות ממלאות המקום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות