נציג ‘דגל’ יתמוך בחוק שיזיק לכשרות הליטאית. איך זה קרה?

מה הסיבה שנציג 'דגל' פועל לבצר את המונופול של 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת', בניגוד לדרישת המפלגה בהסכם הקואליציוני ונגד 'ועד בני תורה' שהוקם בברכת הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל וזוכה לתמיכה של מרן הגר"ד לנדו? והאם זה גם קשור למאבק הפנים-חרדי בבחירות המוניציפליות? 
כ"ו שבט התשפ"ד / 04.02.2024 23:04
1.

האם החוק החדש שיסדיר את ‘הקומה הכשרה’ של הטלפונים הסלולריים, הנמצא בשלבי חקיקה סופיים בכנסת, קשור גם למאבק הפנים-חרדי בבחירות המוניציפליות? יתכן מאוד. בכל מקרה, הוא מתגלגל כך שהתוצאה הסופית תשחק לידי ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’, זו שנשלטה, לכאורה, בידי עסקנים הקשורים לחסידות גור.

לפי נוסח החוק החדש, לא יתאפשר ניוד בין כשרויות, והוא מעניק סמכויות נרחבות לוועדה שנגד התנהלותה עלו במשך שנים טענות קשות.

מרן הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל פעל להקמת קומה כשרה חדשה – ‘סים מהדרין’, תחת כשרות ‘ועד בני תורה’, בראשה עומד ראש ישיבת ארחות תורה, הגרב”ד דיסקין, המעניקה שירותי כשרות סלולרי לעולם הישיבות והסמינרים, לצד אלפי מנויים המעדיפים את הוועדה החדשה. לאחר פטירת הגרי”ג אדלשטיין זצ”ל, הורה מרן ראש הישיבה הגר”ד לנדו להמשיך את פעילותה של הוועדה הליטאית.

אלא שמנגד החליט הגרמ”ה הירש  לשמור  על ‘הקומה הכשרה’ הישנה, והוא אף עמד בראש  “כינוס מיוחד לשמירת ‘הקומה הכשרה’ ולחידוש פניה של ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’”. אלא שמאז דבר לא התחדש, לפי שעה: הוועדה נמצאת תחת שליטת עורך דין שמונה על-ידי בית משפט לאחר פירוק העמותה בשל כשלים בניהולה,

ועדיין, נראה שהגרמ”ה הירש תומך ב’קומה’ הכשרה הישנה של ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’. זאת מנין?

ובכן, מי שמונה מטעם ‘דגל התורה’ לטפל בנושא הוא ח”כ אליהו ברוכי, חבר ועדת הכלכלה, המטפלת בחוק החדש המתבשל, זה שיועבר בהמשך לאישור במליאת הכנסת.

יועז הנדל, שר התקשורת הקודם, ניסה לקדם חוק המאפשר ניוד מספרים בקומות הכשרות. הנדל טען, כי רבים מהציבור החרדי הם שפנו אליו בתלונות על ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’, וכדי להציג פתרון יצר את החוק שלו. כעת,  החוק החדש ינעל את האופציה הזו ולא יאפשר ניוד מספרים.

מי שחשב שנציג ‘דגל’ יישר קו עם ‘סים מהדרין’ והכשרות של ‘ועד בני תורה’ הליטאי, בהסכמת מרן הגר”ד לנדו, שהוא כיום מנהיגה הרוחני של ‘דגל’, הבין עד מהרה שטעות בידו. מתברר שברוכי מיישר קו עם הוראות הגרמ”ה הירש.

2.

בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת. ברקע ניסו חלק ממרכיבי הקואליציה לצדד בפתיחת שוק הסלולר לרפורמה, תוך שהם מצביעים על ההסכם הקואליציוני, בו דרשה ‘דגל’, בהוראה של מרן הגרי”ג אדלשטין זצ”ל, כי לפי החוק המוצע החדש גם ‘ועד בני תורה’ שהוקם על ידו, יוכל להעניק כשרות.

עד מהרה התברר לגורמים בוועדה כי מדובר בוויכוח שחוצה את הציבור הליטאי, כשאל ח”כי ‘דגל’ מגיעות פניות סותרות מצד רבנים וראשי ישיבות.

וכך, יש מחברי ‘המועצת’ וכן ראשי ישיבות שבישיבות בראשם הם עומדים, המורים לבחורים להחזיק אך ורק מכשירים המאושרים בהכשרי הוועדה הליטאית החדשה.

החשש שלהם הוא כי אם יכנס החוק בצורתו הנוכחית לתוקפו, הוא יבצר את המונופול של ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’ לשנים ארוכות, מבלי שתהיה אפשרות לשנות זאת.

3.

אז מה, בעצם, קורה, ובהוראת מי בסופו של דבר יפעלו חברי הכנסת של ‘דגל’, או ליתר דיוק, נציגם בוועדת הכלכלה, ח”כ אליהו ברוכי?

בדיקה שלי מעלה, באופן לא רשמי ושלא לציטוט בשם אף גורם, שבשל העיתוי הרגיש, ערב הבחירות המוניציפליות, הכל מתנהל ‘בין הטיפות’, וברגישות המתאימה. טלפון שעשה את דרכו מבית הגר”ד לנדו – ואשר מעבר לקו עמד בן משפחה של  ראש הישיבה (לא מרן עצמו), הבהיר לברוכי שעליו להתנגד לחוק במתכונתו החדשה. אבל ברוכי הבין שדעת הרב הירש היא כן לקדם ולתמוך בחוק. את תגובתו הרשמית של ברוכי לא הצלחתי לקבל.

לדעת מתנגדי החוק, הוא כולל סמכויות בלתי מוגבלות ויבסס מחדש את השליטה של ‘ועדת הרבנים לענייני תקשורת’ בטלפונים הכשרים, כשאין בו כל מענה לטענות שהועלו במשך השנים כנגד הוועדה.

מתנגדי החוק מזכירים את דרישתו של מרן הגרי”ג אלדשטיין זצ”ל שלא תינתן אפשרות שליטה לוועדה הישנה, ולכן  אף דרש מחברי הכנסת של ‘דגל’ לכלול סעיפים תואמים בהסכם הקואליציוני. והנה, לא חלפה שנה מפטירתו וכבר נציג ‘דגל’ בוועדה מאפשר לוועדה הישנה להשתלט מחדש. היתכן?

4.

בעיר אלעד מתנהל בימים אלה קרב מדמם בין ש”ס לבין ‘שלומי אמונים’ ונציגה ראש העיר המכהן ישראל פרוש, כשהנצחון של צד כזה או אחר יהיה, כך מוערך, ‘על הקשקש’.

במצב כזה, יתכן שבית הגר”ד לנדו – שיודע עד כמה קריטי לראש הישיבה שפרוש ימשיך לכהן כראש העיר “בשל האידישקייט” – נוהג ברגישות כדי שלא לגרום לתסיסה בקרב הסלבודקאים הנחשבים ‘אנשי הרב הירש’ באלעד. רק זה חסר להם, שבשל החוק החדש על ‘הקומה הכשרה’ ישליך על הצבעתם למועמד של ש”ס באלעד.

מדובר, כמובן, בהשערה שמעלים גורמים שונים, אך אין לדעת האם היא נכונה.

כך או כך, העובדה שחוק – שאילו היה היום הגרי”ג אדלשטיין בין החיים, היה נתקל בהתנגדות נחרצת –  זוכה לתמיכה של  נציג ‘דגל’ בוועדת הכלכלה, מעוררת תהיות.

טענה נוספת שהועלתה בידי המצדדים ב’סים מהדרין’ וכשרות ‘ועד בני תורה’, נוגעת לסעיף בחוק המונע חסימה של כל מספר ממשלתי הכולל 4 ספרות (קווים נגד אלימות, קווי סיוע ועוד).

אולם הטענה נשללת על ידי גורמים חרדים שהיו שותפים לאישור הסעיף, בטענה שקווי הלהט”בים, רק לדוגמה, אינם קווים בני 4 ספרות, וכי אין דרך חוקית לחסום קווי סיוע ממשלתיים.

כך או כך, יתכן שבחסות הבחירות המוניציפליות, אולי גם בחסות הקשב למלחמה, החוק החדש יאושר מתחת לאפו של הציבור החרדי, ואולי בניגוד לרצון של חלק גדול ממנו, אולי אפילו נגד רצונם של גדולי ישראל של ‘דגל’.

הזוי, כבר אמרנו?

גורם המקורב ל’ועד בני תורה’ אומר לחרדים 10: ח”כ ברוכי פועל בימים האחרונים לתקן את כל הסעיפים הבעייתיים שהוכנסו לחוק במטרה לפגוע בוועדה הליטאית. ח”כ ברוכי פועל לתקן זאת בשליחותם של גדולי ישראל ראש הישיבה הגר”ד לנדו והגרמ”ה הירש ושאר חברי ‘המועצת’, שברובם הורו אף בישיבותיהם להשתמש רק במכשירי הוועדה הליטאית, ולא יתנו יד לפגיעה מצד עסקנים המנסים לבסס את שליטתם על הציבור החרדי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות