אבל כבד: הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ”ל ראש ישיבת ‘בית מתתיהו’

אבל בעולם התורה והישיבות: הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ"ל, ראש ישיבת 'בית מתתיהו' וחבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', נפטר בגיל 83 • אתר חרדים 10 עם תולדות חייו של ראש הישיבה זצ"ל - מכפר הרא"ה, ישיבת פוניבז', קול תורה, הקמת שלוש ישיבות והמלחמה בעישון
יוסף גרינבוים
כ"ג שבט התשפ"ד / 02.02.2024 01:06

אבל כבד בעולם התורה והישיבות: בבני ברק נפטר הלילה (ליל שישי), בגיל 83, הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ”ל, ראש ישיבת ‘בית מתתיהו’ וחבר מועצת גדולי התורה של ‘דגל התורה’.

בחודשים האחרונים חלה ראש הישיבה ואושפז במרכז הרפואי ‘מעייני הישועה’ בבני ברק, לאחר שחלה במחלה.

תפילות רבים התקיימו לרפואתו, אך למגינת לב אלפי תלמידיו בארץ ובעולם, הלילה השיב ראש הישיבה את נשמתו הטהורה ליוצרה, כשלצידו תלמידיו ובני משפחתו.

תולדות חייו

ראש הישיבה זצ”ל נולד בכ’ חשוון תש”א בשכונת נחלת יצחק בתל-אביב לאביו ר’ משה ואמו מרת צביה ויסבקר. בצעירותו למד בישיבת בני עקיבא כפר הרא”ה, ולאחר מכן, בעידודו של ראש הישיבה, הרב משה צבי נריה זצ”ל המשיך בשנת תשי”ז את לימודיו בישיבת פוניבז’ בבני ברק – שם היה תלמידם של ראשי הישיבה מרן הגראמ”מ שך והגר”ש רוזובסקי זצ”ל, ממנו שמע שיעורים והיה מתלמידיו המובהקים.

בהגיעו לפרקו בתחילת שנות ה-60, נשא את רעייתו הרבנית שרה לאה, בתו של הגאון רבי אליהו ירוחם דרבקין זצ”ל, שכיהן כרבו של הוד השרון, נכדתו של הגאון רבי אליעזר דן רלב”ג זצ”ל, ראש ישיבת ‘עץ חיים’, ואחותו של ואחותו של הגאון רבי צבי דרבקין, ראש ישיבת גרודנא באר יעקב.

לאחר חתונתו המשיך ללמוד כאברך בישיבת פוניבז’, שם למד עם הגאון רבי אליהו ברוך פינקל זצ”ל, מראשי ישיבת מיר, ועם הגאון רבי שמואל מרקוביץ, כיום ראש ישיבה בישיבת פוניבז’.

בתחילת דרכו כיהן כר”מ בישיבת ‘קול תורה’ בשכונת בית וגן בירושלים, לשם נקרא על ידי ראשי הישיבה – ובמשך 12 שנה העמיד תלמידים רבים.

בקיץ תשמ”ב הקים את ישיבת בית מתתיהו בבני ברק, , שם העמיד אלפי תלמידים, כשבמחזור התלמידים הראשון נמנו 26 בחורים.

שיטת הלימוד של ראש הישיבה זצ”ל התאפיינה בדגש רב על לימוד בעיון על פני לימוד בקיאות, כשראש הישיבה מפקח אישית על תלמידיו, וממלא במידה מסוימת גם תפקידים שבישיבות אחרות מוטלים על המשגיח.

בישיבה קיימת מדיניות פיקוח מחמירה יחסית, הכוללת איסור גורף על שימוש במכשירי טלפון סלולרי – כולל אלו המאושרים על ידי ועדת הרבנים לענייני תקשורת, איסור הוצאת רישיון נהיגה, הקפדה על תפילה בישיבה, איסור על נסיעה מחוץ לישראל, ואיסור על עישון סיגריות לבני השיעורים הנמוכים. לדעתו, הקפדות אלה תורמות להתעלותם הרוחנית ולהתמדתם של התלמידים.

עם התפתחותה של הישיבה, המונה כיום מאות בחורים, הקים ראש הישיבה שתי ישיבות נוספות: האחת ‘מאור יצחק’ שבמושב חמד, בראשה עומד חתנו הגאון רבי מנחם יעקובזון, והשנייה ישיבת ‘תפארת חיים’ המיועדת לבני עדות המזרח, אשר שכנה במוסדות ישיבת הרמב”ם בתל אביב ונסגרה בתשע”ד.

בחודש תמוז תשע”ט נעדר מהישיבה בעקבות כאבים עזים בגבו. בהמשך אושפז לבדיקות ב’מעיני הישועה’ בבני ברק,  ובמכתב לבני הישיבה חשף כי הוא חולה בסרטן וביקש מהבחורים שלא לעשן, לאחר שטיפול שהוצע לו התברר כלא רלוונטי עבורו משום שבעברו נחשף למעשנים.

ראש הישיבה סיפר במכתבו כי מעולם לא עישן וגם לא במשפחתו: “כיוון שבביתי לא מעשנים ובבית הורי ז”ל לא עישנו, אך בימי נעורי לא הייתה מודעות לנזקים שמביא העישון, לכן עישנו באופן חופשי גם באולמות, גם בבתי מדרש וחדרי אוכל ציבורי. ההסתברות היא שהחשיפה לעישון הסביבתי שהיה נפוץ אז, הוא עשה את הקלקול.

“עתה פונה אני לכל אחד ואחד מרבני הישיבה היקרי, חוסו על נפשותיכם. העישון מביא את המחלה עצמה ל”ע. המעשן דוחה, אני אפסיק לעשן כשאתחתן. אולם אתם שומעים על נזק שנשאר בגופו של המעשן”.

“יש להניח, שבס”ד ימשיכו לפתח את התרופות הביולוגיות, זו שעישן לא יוכל להתרפא מהם. חוסו עליכם ועל בני ביתכם. לא סיגריות ולא אלקטרוניות. דעת המומחים כפי שמתפרסם, שהאלקטרוניות מזיקות באותה מידה. קחו אחריות על עצמכם, החליטו ותבצעו מהיום, הפסקנו לעשן”.

ראש הישיבה הוסיף: “בתפילה שדברים היוצאים מן הלב יכנסו אל הלב. אני חוזר על התודה והברכה לכולכם המשתדלים לזכותי. נהיה בוטחים בישועת ה׳ ונרבה בתורה, תפילה ומעשים טובים. כתיבה וחתימה טובה לכל אחד ואחד ומשפחתו”.

בחודש תשרי תש”פ אושפז שוב בשל חשש לאירוע מוחי קל, ובחודש חשוון נותח בגבו לצורך הסרת הגידול בבית החולים אסותא.

 

בתמונה: יבדל לחיים מרן הגר”ד לנדו בביקור חולים אצל ראש הישיבה  זצ”ל, לפני מספר חודשים

לפני שלוש שנים צורף כחבר במועצת גדולי התורה של ‘דגל’.

עם הישמע הבשורה הקשה אחרי חצות הלילה, הוסרה הפרוכת בהיכל ישיבתו ‘בית מתתיהו’ בבני ברק.

ראש הישיבה הותיר אחריו דור ישרים מבורך, בנים וחתנים מרביצי תורה ויראה בהיכלי התורה.

בניו: הגאון רבי צבי ויסבקר ראש ישיבת ‘בית מתתיהו’, הגאון רבי יהודה ויסבקר, הגאון רבי משה ויסבקר. חתניו: הגאון רבי מנחם יעקובזון, ראש ישיבת ‘מאור יצחק’ חמד, הגאון רבי ישראל מאיר מן, הגאון רבי שמשון שפירא ר”מ בישיבת בית מתתיהו, הגאון רבי אהרן מאיר קולין, הגאון רבי שלמה אהרן גנס והגאון רבי מאיר אלפא.

מסע הלווייתו של ראש הישיבה זצ”ל ייצא בשעה 10:00 בבוקר מהיכל הישיבה ברחוב רבי ישראל מסלנט 7 בבני ברק, אל בית החיים פוניבז’ בבני ברק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות