החיילת דחפה, הרב הגדודי נרתם – ואז לתדהמתו גילה מי תרם התפילין

הרב יהודה גולד, רב גדוד יחס"ם בחטיבה 460, לא האמין כשהחל עם מבצע תפילין בקרב החיילים כי מי שיעזור לו מאחורי הקלעים בגיוס כספים לטובת המטרה - יהיו תלמידיו מימי שגרה בישיבה • מאז הספיק לחלק יותר מ-20 זוגות תפילין לחיילים שהבטיחו להניח אותם בקביעות
חיים טוויל
י"ז שבט התשפ"ד / 27.01.2024 21:30

הרב יהודה גולד, רב גדוד יחס”ם בחטיבה 460 בצה״ל, לא האמין כשהחל עם מבצע תפילין בתחילת מלחמת ‘חרבות ברזל’ כי מי שיעזור לו מאחורי הקלעים בגיוס כספים לטובת המטרה הם תלמידיו מימי שגרה בישיבה בה הוא מלמד במבשרת ציון.

מזהים שהילד מוכשר מאד? תזניקו אותו קדימה עם קורסים לחרדים

מאז, הרב הספיק לחלק יותר מ-20 זוגות תפילין לחיילים שהבטיחו להניח בקביעות.

בהודעת וואטספ לרבנים נוספים בגדודים השונים בצה״ל, כתב הרב גולד את השתלשלות האירועים: “שמעתי על כמה יוזמות של תרומות תפילין לחיילים, אך לא חשבתי שזה יעניין חיילים בגדוד שלי. התעוררתי לפתוח במבצע דווקא בעקבות פנייה של חיילת מהגדוד, שכלפי חוץ לא נראתה קשורה לדת בשום צורה. היא סיפרה לי על אחת מאותן יוזמות, וביקשה שאנסה לקדם את הענין בגדוד שלנו. אחרי שהיא שלחה לי מספר טלפון שניתן לפנות אליו בנושא, החלטתי ‘להרים את הכפפה’ ולהתחיל לפעול״.

לדבריו: “כמאמר הפתגם – ‘עם האוכל בא התיאבון’, מהר מאד מצאתי את עצמי נשאב לתוך המבצע. לאחר שהחייל הראשון שהצעתי לו לקבל זוג תפילין ולהניחם בקביעות הסכים לכך ואף התחיל להניחם בפועל, התחלתי להפיץ את הידיעה על היוזמה בקרב כלל חיילי הגדוד, בתקווה שאולי עוד כמה יתעניינו.

“תוך זמן קצר התחלתי לקבל עוד ועוד פניות מחיילים שהביעו רצון לקבל גם הם זוג תפילין ולהניחם בקביעות מדי יום. בשלב מסויים הארגון הראשון שתרם לי כמה זוגות, כבר לא יכל לעמוד בקצב הביקוש והם הפנו אותי לארגון נוסף על מנת שיסייע לי. בינתיים נוצרה רשימת המתנה של חיילים שביקשו לקבל תפילין, אך לא היו לי זוגות לתת להם.

“באחד הימים השתתפתי ביום עיון לרבני אוגדה 162, כאשר בהפסקה בין הרצאה אחת לחברתה פנה אלי אחד הרבנים שידע על מבצע התפילין שהייתי עסוק בו, וסיפר לי שנמצא בחוץ בחור בלבוש אזרחי שמעוניין לתרום זוגות תפילין לחיילים. ניגשתי לאותו בחור ולשמחתי התברר שנמצאים איתו שלושה זוגות תפילין שהוא מעונין לתרום עבור חיילים שיתחייבו להניחם מדי יום.

“סיפרתי לו על המבצע שאני מנהל והוא שמח מאד להעביר אלי את התפילין על מנת שאתן אותם לחיילים בגדוד שלי. תוך כדי שהוא מושיט לי את השקית עם זוגות התפילין, הוא ביקש ממני לשלוח סרטונים בהם רואים את החיילים מקבלים את התפילין ומודים לתורמים. הוא הוסיף שלא אשלח את הסרטונים ישירות אליו אלא ליהודי שארגן את התרומה.

“כששאלתי אותו – מיהו אותו יהודי, הוא ענה שקוראים לו הרב דוד לוי, ר”מ בישיבה לתלמידים מחו”ל שנמצאת במבשרת ציון. התברר שמבלי לדעת על המבצע שאני מנהל, תלמידיי בישיבה במבשרת תרמו כספים לטובת רכישת זוגות תפילין לחיילי צה”ל וללא שום תכנון מראש, מכל האנשים בעולם הזוגות שנתרמו על ידם הגיעו דווקא אלי על מנת שאחלק אותם לחיילים בגדוד שלי”.

החיבור לשטח של הרבנים מטעם הרבנות הצבאית מהווה עבורם יתרון עצום, כמו במקרה זה של הרב גולד. הנוכחות של הרבנים לצד השתתפותם בישיבות אג״מ וניהול קשר הדוק עם המפקדים, הוא משמעותי מבחינתם ומבחינת החיילים, בין היתר בפסיקת הלכה, גם בשל הבנת המציאות והיכולת להגדיר אותה בגדרים הלכתיים הנכונים לצורך הפסיקה. הרבנות הצבאית מהווה כתובת ל-99% מהחיילים בסדיר ובמילואים, ואלה פונים לרב הצבאי ולא לרב בית הכנסת במקום מגוריהם – ולכן ברבנות הצבאית פועלים כל הזמן כדי להנגיש את עצמם יותר לחיילים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות