“פסיקה רעועה מבחינה משפטית, ובעיקר מקוממת” • תגובות סוערות

בימין ובשמאל הגיבו להחלטה הדרמטית של שופטי בג"ץ על ביטול חוק יסוד צמצום עילת הסבירות • השר יריב לוין: "פסק הדין לא ירפה את ידנו" • השר בן גביר: "פסק הדין של בג"ץ אינו חוקי" • השר יואב קיש: "עצם קיום דיון בנוגע לפסילת חוק יסוד על ידי בג"צ, מהווה פגיעה בדמוקרטיה"
אריה ריבקינד
כ' טבת התשפ"ד / 01.01.2024 19:27

תגובות סוערות לאחר פרסום החלטת שופטי בג”ץ לבטל את צמצום עילת הסבירות שחוקקה הכנסת בחוק יסוד.

שר המשפטים יריב לוין הגיב: “החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית”.

“השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת הההחלטות. פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות”.

השר לבטחון לאומי איתמר בן-גביר: “בזמן שמדי יום לוחמינו מוסרים נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג”ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה. פסק הדין של בג”ץ הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי – ובשעה זו, מעל הכל, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה”.

שר החינוך יואב קיש: “עצם קיום דיון בנוגע לפסילת חוק יסוד על ידי בג”צ, מהווה פגיעה בדמוקרטיה. קבלת ההחלטה לפסול את חוק היסוד, כאשר שתיים מהשופטות כבר פרשו מכס השיפוט וכאשר מדינת ישראל נמצאת במלחמה, הינה פגיעה בערכי הבסיס של הדמוקרטיה הישראלית.

“מצער מאוד שבזמן שכל מדינת ישראל מאוחדת סביב המלחמה, שלום חיילנו והכרעת החמאס, בוחר בג”צ לפרסם פסק דין כה שנוי במחלוקת”.

יו”ר הכנסת אמיר אוחנה: “המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: “בשעת מלחמה ובשעה שחיילנו מקריבים את חייהם למעננו, יוצאים שופטי בג”ץ בפסק דין קיצוני, מפלג וחסר סמכות שדגל שחור מתנוסס מעליו.

“חבל שיש מי שהשבעה באוקטובר לא שינה משהו בדרכיו ופועל בחוסר אחריות כלפי החברה הישראלית בזמן שכולנו בחזית ובעורף מאוחדים למען הניצחון. עם ישראל חי!”

השר יצחק גולדקנופף: “לא נלחמים בבית כשיש מלחמה על הבית. עם ישראל חי יחד ננצח”.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: “צר לי כי בזמן שחיילנו הגיבורים מחרפים את נפשם יחד בחזית להגנת המולדת ועם ישראל כולו מתאחד בעורף – שבה ומאיימת עלינו שוב רוח הפילוג ומאיימת להחזיר אותנו אחורה אל הימים שלפני השבעה באוקטובר.

“מוטב היה אם פסק הדין הזה היה מתפרסם אחרי הימים הקשים האלו ולו בכדי למנוע את שובו של השיח המפלג את העם. אני יודע שרבים מחבריי במחנה הלאומי כואבים את פסק הדין ומרגישים בערב הזה פגיעה בבחירתם הדמוקרטית אך חובה עלינו בעת הזאת לנשוך שפתיים, לנהוג באחריות ולשמור על אחדות העם. זו חובתינו כלפי הנופלים ואנו מצווים לעשות זאת למען העתיד שלנו”.

שר העלייה והקליטה אופיר סופר: “פרסום החלטת שופטי בג״ץ בימים אלו מצער, מקומם ובעיקר מנותק. אבל, אני מבקש להיכנס לפרופורציות. אנחנו עדיין בשיאה של מלחמה קשה והאתגר בצפון עוד לפנינו. השיח חייב להתרכז עכשיו אך ורק במלחמה המשותפת על קיומנו.

“בגרורות המחלוקות של לפני טבח השביעי באוקטובר נצטרך לטפל בדרך אחרת וממש לא להעיר אותן מחדש לא לבנות ולא לטפח. אחרת לא למדנו כלום”.

יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתח ביקורת על עיתוי פרסום ההחלטה ואמר: “בג”ץ, הותר לפרסום שמו של חלל צה”ל במיל׳ עמיחי ישראל יהושע אוסטר בן 24 מקרני שומרון, שנפל על הגנת המולדת, ראוי שעליו נדבר בערב קשה זה. יהיה עוד מספיק זמן לוויכוחים בינינו, עכשיו זו השעה לנצח”.

ח״כ לימור סון הר מלך: “כשחוקקנו את חוק ביטול עילת הסבירות חשבתי שאולי הפעם בית משפט ירסן את עצמו ולא יעז לנגוע בחוק יסוד. סתם, נראה לכם? אין איזונים ואין בלמים. יש רשות אחת שיכולה לעשות הכל ויש רשות שנבחרת על ידי העם כולו שמתחננת לפריץ שיאשר לה את החוקים שהיא העבירה. אחרי המלחמה נצטרך לטפל גם בזה״.

ח”כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי הפנה אצבע מאשימה לשני הצדדים: “מצב בו חוק יסוד מחוקק ברוב של 53% מחברי הכנסת הוא לא סביר. פסילת חוק על ידי ביהמ”ש, בוודאי חוק יסוד, ברוב של 53% משופטי העליון, גם אינה סבירה”.

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה: “הערב קבע בית המשפט העליון כי הוא פוסל חוק יסוד. אותו בית משפט שהעניק לחוקי היסוד את המעמד החוקתי שלהם, אותו בית משפט שקבע שהסמכות שלו לבצע ביקורת שיפוטית נשאבת מחוקי היסוד. זו פסיקה רעועה מבחינה משפטית, מטלטלת מבחינה משטרית ועל רקע המצב במדינה – בעיקר מקוממת. לטעמי, בימים אלה שחיילינו מאוחדים בחזית ומצפים לאחדות דומה בעורף – לא היה מקום לפרסום כה נמהר של פסק דין שנוי במחלוקת שכזה.

“שינויים במערכת המשפט יש לבצע בעבודה סיזיפית, צעד אחר צעד, בתהליך אבוציולוני – לא בהצהרות פומפוזיות, ציוצים וחרחור מדנים. העובדה שפסק הדין הוכרע על חודו של קול, בעוד בחודשים האחרונים ניתן היה להטות את הרוב בבית המשפט העליון לכיוון מרוסן יותר (שתי שופטות המשתייכות למחנה האקטיביסטי פרשו) או לכל הפחות למנוע את הפסיקה החמורה הזו – רק מעצימה את תחושת ההחמצה”.

היא הוסיפה: “‘ממשלת הימין על מלא’ אחראית גם היא למהפכה החוקתית השניה. זו האמת. התוצאה העגומה הערב מדברת בעד עצמה. כל שצריך הוא להישיר מבט למציאות”.

סגן השר אבי מעוז: “בג”ץ מנותק, עוסק בפוליטיקה נכלולית תוך כדי הלחימה. אין גוף יותר מפלג ויותר דיקטטורי מאשר המוסד שבאופן ציני להחריד קוראים לו ‘בית משפט גבוה לצדק'”.

חבר הכנסת יואב סגלוביץ מיש עתיד: “יש סמכות לבג״ץ לפסול חוק יסוד, את זה קובעים 12 מתוך 15 שופטים. זה לא רוב אקראי, זה רוב מוצק וברור של בית משפט עצמאי”.

בפורום קהלת הביעו אכזבה מההחלטה. פרופ’ משה קופל יו”ר הפורום: “ישראלים מכל קצוות הקשת הפוליטית, האידיאולוגית והדתית מאוחדים כיום באופן חסר תקדים. כולנו מתאבלים ביחד, אנחנו, ילדינו ואחינו נלחמים כתף אל כתף ואפילו הפוליטיקאים משתדלים להנמיך את הלהבות ולצמצם נקודות מחלוקת. מצער מאוד לראות שבית המשפט העליון בחר דווקא בשעה זו שהאחדות כה נדרשת להוציא החלטה שרק מלבה מחלוקת”.

‘כוח קפלן’ המזוהה עם המחאה, בירך על ההחלטה: “היום הסתיים פרק בקרב להגנת הדמוקרטיה בניצחונם של אזרחי ואזרחיות ישראל. כעת יש לכבד את הפסיקה ולהתאחד כל העם סביב ערכי מגילת העצמאות”.

התנועה למשילות ודמוקרטיה: כתנועה שמנהלת את המערכה לתיקון מערכת המשפט מזה 11 שנים, ידענו שמדובר במערכה ארוכה ומורכבת. לאחר שנים בהן מערכת המשפט התבצרה, התעצמה ולקחה לעצמה עוד ועוד סמכויות וכוח לא לה, ידענו שלא קל יהיה לתקן את העיוותים הדמוקרטיים ולהשיב את האיזון הנדרש בין הרשויות.

“קברניטי בית המשפט העליון בראשות חיות ופוגלמן, לא החמיצו את ההזדמנות להראות שוב לציבור כמה הם לא מתחשבים בו, בדעותיו ובמצב בו הוא נמצא, ובשיאה של לחימה בצפון ובדרום, הם הזדרזו לפרסם פסק דין השנוי במחלוקת עזה גם בין שופטי ביהמ״ש העליון וגם בין אזרחי ישראל. בכך הם פעלו לדרדר את אמון הציבור ולהביאו לשפל חדש. נסיון ההפיכה השיפוטית השניה לא ירפה את ידינו.

“איננו מתייאשים ונמשיך לפעול צעד אחר צעד, בסבלנות ובנחישות, לתיקון מערכת המשפט הישראלית ולהשבת אמון הציבור הנחוץ כל כך”.

תנועת הליכוד: “מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה”ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות