‘באורך של 45 ק”מ’: מה אפשר לספר על רשת המנהרות של חיזבאללה?

טל בארי, מנהל המחקר ב'מרכז עלמא' החוקר את אתגרי הביטחון בזירה הצפונית, שוחח ב-103 על ממצאי המרכז, לפיהם חיזבאללה הקים רשת מנהרות אסטרטגיות בלבנון: "זה נשמע דמיוני, אבל זה לא דמיוני"
חרדים 10
י"ג טבת התשפ"ד / 25.12.2023 10:37

ב’מרכז עלמא’ פרסמו לאחרונה מחקר לפניו חיזבאללה הקים רשת של מנהרות מסועפות ברחבי לבנון, שאינה פחותה מזו שהוקמה ברצועת עזה. עוד פורסם כי המנהרות שהתגלו נבנו בסיוע צפון קוריאני.

טל בארי, מנהל המחקר ב’מרכז עלמא’, החוקר את אתגרי הביטחון בזירה הצפונית, התראיין היום (שני) לרדיו 103FM, שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב וסיפק פרטים חדשים על הממצאים.

“אנחנו עוקבים אחרי כל הנעשה בגזרה הצפונית, בדגש על לבנון וסוריה. לא מכבר, הוצאנו מחקר גדול על סוגיית המנהרות של חיזבאללה בלבנון. צריך להבין, פירמידת הפרוקסי האיראני במזרח התיכון מתחילה בחיזבאללה. עיקר התקציבים, הידע, היכולות, השיטות, מתחיל בחיזבאללה ואחרי זה עובר בשרשרת המזון למטה לשאר הפרוקסי.

“כשאתם רואים במאי 2021 מה שנקרא חשיפת המטרו בעזה, וביתר שאת, לפני מספר ימים ב־17 בדצמבר, חשיפת המנהרה האסטרטגית – השאלה המתבקשת היא, ‘אוקיי, אם זה מה שיש לחמאס, מה יש לחיזבאללה?’

“אז מנהרות התקפיות, אנחנו יודעים שיש לחיזבאללה כי צה”ל חשף אותן בדצמבר 2018, אבל מסתבר שחיזבאללה עוד מחזיק מערך שלם של מה שנקרא ארץ מנהרות בלבנון, שבראשן יש מה שנקרא מנהרות אסטרטגיות, בדומה מאוד למה שראינו ב־17 בדצמבר אצל חמאס. אלה מנהרות שלמעשה הן גדולות מאוד, שבתוכן יכולים לנוע גם כלי רכב בינוניים, משאיות בינוניות, שנעות בין אזורים בלבנון. זה נשמע דמיוני, אבל זה לא דמיוני.

“אנחנו מתבססים על מחקר מחומר גלוי, על בסיס עדויות מלבנון של אנשים שהצלחנו להגיע אליהם. אנחנו מתבססים על וידאו, שבין היתר, מבניהם איתרנו סרטון וידאו שחיזבאללה בעצמו צילם בשנת 2007 להערכתנו, שבו רואים את עימאד מורנייה עושה סיור לעיתונאים בתוך מנהרה אסטרטגית. רואים במנהרה משאית עם כן שיגור. זה משהו שאי אפשר להגיד ‘זה אפור’. זה פשוט מאוד בפירוש מנהרה אסטרטגית עם כלי רכב צבאיים בפנים”.

כשנשאל לגבי כמות המנהרות של חיזבאללה – השיב: “במחקר שלנו הצלחנו לשים את ידינו על מפה שמתארת 36 פוליגונים שלמעשה הם כנראה הצמתים שאליהם מתנקזת מערכת המנהרות האסטרטגיות. הצלחנו באופן ספציפי לאתר תוואי של מנהרה כזאת באורך של 45 ק”מ שלמעשה יוצא מאזור הלוגיסטי של חיזבאללה במזרח לבנון”.

אלוף פיקוד צפון אומר שהצבא לא ישמור בסוד מידע על מנהרות. אתם מביאים את המידע הזה למישהו בצבא? נשאל.

“יש כמה סוגי מנהרות. הוא דיבר על המנהרות היותר טקטיות, המנהרות שאם קיימות, קרובות לגבול. אם יש עוד מנהרות התקפיות בנוסף למה שצה”ל חשף לפני 5 שנים”.

הוא התייחס לטענה כי ישנם תושבים שעדיין מספרים שהם מרגישים שחופרים להם מתחת לרצפה: “אני לא יודע להתייחס לעדויות האלה שגם שמעתי עליהן. אני רק יודע להגיד שבסוף יש משפט שהוא נמצא קצת לא חכם, אבל הוא מאוד חכם – ‘במודיעין לא יודעים מה שלא יודעים’. זה משפט נורא פשוט. נקודת ההנחה צריכה להיות שיש עוד מנהרות בסמוך לגבול, אם אלה מנהרות התקפיות שחוצות, אם אלה מנהרות התקרבות שמגיעות עד לגדר או אם אלה אפילו מנהרות תופת, שגם הן מהוות סיכון בכלל לא קטן.

“לגבי המנהרות האסטרטגיות שנמצאות בתוך שטח לבנון, זה כבר אירוע למצב שמתפתחת מלחמה או שמחליטים על איזושהי מכת מנע, זה כבר אירוע נפרד. אבל הסכנה הברורה והמיידית, אלה המנהרות היותר קטנות שסמוכות לגבול”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות