מכת המנע שנבלמה: גלנט דחף ודרעי צעק “שגנץ ואיזנקוט יבואו!”

המו״מ עם גנץ ואיזנקוט לכניסה לממשלה עוד לא הסתיים, כאשר יואב גלנט והצבא הניחו על השולחן מכת מנע דרמטית בלבנון • דרעי, שהתנגד יחד עם נתניהו, צעק על אנשי גנץ: "שיבואו עכשיו ויחתמו! זה פיקוח נפש" • מאחורי הקלעים של אחת מישיבות הקבינט הדרמטיות
חרדים 10
י"ב טבת התשפ"ד / 23.12.2023 22:43

אחרי הדיווח בוול סטריט ג’ורנל הערב (מוצאי שבת) על השיחה שהתקיימה ב-11 באוקטובר, ארבעה ימים אחרי תחילת המלחמה, במהלכה הפציר נשיא ארה”ב ג’ו ביידן בראש הממשלה בנימין נתניהו שלא להנחית מכת מנע על חיזבאללה – נחשפו בחדשות 13 ובחדשות 12 פרטים דרמטיים מהשעות שבהן דנו בישראל בתקיפה.

לפי דיווח בחדשות 13, ביום רביעי, בשבוע הראשון למלחמה, סביב השעה 16:00, ביקש אריה דרעי להזעיק מיד את בני גנץ וגדי איזנקוט – שעדיין לא היו חלק מהממשלה. במקביל התנהלו דיוני המשא ומתן להצטרפותם לממשלה. השניים הגיעו בבהילות לקריה, לבקשת דרעי – שהתנגד נחרצות למהלך מתקפת במנע.

האירוע והדילמה הוצגו בפני גנץ ואיזנקוט – והם התנגדו.

במקביל לשיחות, הופעלו אזעקות נרחבות בצפון, שבהמשך התבררו כהתרעות שווא, אך באותם רגעים גרמו גם למי מהם שהתנגד למהלך להרהר בעמדתו. בנוסף, באותן שעות השרים דרמר וגלנט ניסו להשיג בכירים אמריקנים, בהם סאליבן ואוסטין.

גלנט היה נחוש בעמדתו שיש להוציא לפועל את המתקפה.

בשלב מסוים הוזעקו שרי הקבינט ובבור בקריה החל דיון. באותה שעה הבינו בישראל שהאזעקות אכן היו התרעות שווא. חלון הזמן המבצעי לביצוע הפעולה נגמר באותה עת, כשעמדתו של נתניהו התקבלה ועמדת גלנט נדחית?

לפי הדיווח בחדשות 12, מתקפת המנע שתוכננה ל-11 באוקטובר הוצעה במקביל למשא ומתן העיקש שהתנהל עם גנץ ואיזנקוט על כניסה לממשלה. שר הביטחון יואב גלנט וצמרת הפיקוד של צה”ל הניחו את ההצעה על השולחן וקראו למכת מנע דרמטית נגד חיזבאללה.

דרעי ניצל את ההזדמנות לצעוק על אנשי גנץ: “שהם (גנץ ואיזנקוט) יבואו עכשיו ויחתמו! זה פיקוח נפש”.

רק לאחר שנכנסו לחדר, הבינו גנץ ואיזנקוט כי דרעי התכוון לאיום מצפון ולא מדרום.

ישיבת הקבינט עוכבה בכוונה. גנץ ואיזנקוט התנגדו למתקפה, כפי שצפה נתניהו, ואלה הוסיפו משקל לעמדתו מול עמדת גלנט והצבא.

הרמטכ”ל וכל השרים המתינו בכניסה, אך הדלת לא נפתחה. רק כשסוכם על כניסה לממשלה, נפתחו דלתות החדר. זאת בשעה שמטוסי חיל האוויר בכוננות עליונה. ממתינים לתקיפה באישור הקבינט. תוך כדי הישיבה – נשמעו אזעקות חסרות תקדים בכל הצפון. תחילה זה היה נראה כהוכחה שחיזבאללה אכן התחיל מלחמה, אך דקות ספורות לאחר מכן התברר כי מדובר בהתראת שווא.

בדיווח הערב בוול סטריט ג’ורנל נאמר כי ביידן הזהיר את נתניהו, כי “מתקפה כזו עלולה להצית מלחמה אזורית רחבה יותר”. עוד דווח כ “לישראל היה מידע מודיעיני – שאותו ארה”ב החשיבה כלא אמין – שלפיו מחבלי חיזבאללה מתכוונים לפלוש לישראל כחלק מהמתקפה”.

אחת הטענות הישראליות שהופנו באותו יום לממשל ביידן הייתה כי זוהו “תנועות חריגות” של חיזבאללה וחשש שיפתחו במכת מנע. אחרי סבב הדיונים בישראל התקבלה כאמור ההכרעה בקבינט – והמתקפה נבלמה.

בלשכת נתניהו הכחישו את הדיווח בוול סטריט ג’ורנל: “הדיווח אינו נכון. ראש הממשלה החליט ביום הראשון למלחמה לפעול לניצחון בדרום תוך הרתעה תקיפה בצפון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות