החרדיות מובילות במבחני פיזה והח”כים החרדים חוגגים

התלמידות החרדיות מובילות את הישגי הבנות בישראל במתמטיקה ובקריאה - ואף מובילות בפער משמעותי על הממוצע ב-OECD • דרעי: "אות כבוד. מהם ביקשתם לשלול את רפורמת 'אופק חדש'?" • שלמה פילבר לפוליטיקאים מהשמאל: "התנצלות? סליחה? משהו?"
אריה ריבקינד
כ"ב כסלו התשפ"ד / 05.12.2023 15:55

מבחן פיז”ה, הנערך כחלק ממחקר בין-לאומי בתחום החינוך, מצביע על ירידה בממוצעי ההישגים של התלמידות בישראל בשנת 2022, בעיקר בתחום המתמטיקה, כך על פי הממצאים שפורסמו היום (שלישי).

היה לכם ‘חופשי חודשי’ בתוקף כשפרצה המלחמה? זה מה שתקבלו

מהנתונים עולה כי נרשמה ירידה של 15 נקודות ביחס ל-2018, כשהבולטת בהן היא בקרב בנות החינוך הממלכתי-דתי – שם צוינה ירידה של כ-25 נקודות בכל שלושת התחומים שנבחנו: מתמטיקה, מדעים וקריאה.

מנגד, מתוצאות המחקר עולה כי הבנות החרדיות מובילות את הישגי הבנות בישראל במתמטיקה ובקריאה, ואף מובילות בפער משמעותי על הממוצע של מדינות ה-OECD: בקריאה – 522 לתלמידות החרדיות לעומת 476 ב-OECD, ובמתמטיקה – 474 לעומת 472.

גם בהשוואה למערכות החינוך בישראל, ציון הבנות החרדיות במתמטיקה עומד על 474 לעומת 473 בחינוך הממלכתי ו-454 בחינוך הממלכתי-דתי. בקריאה – הציון של התלמידות החרדיות עמד על 522, לעומת 510 בממלכתי ו-494 בממ”ד.

במדעים החרדיות השיגו ציון של 476, נמוך מהבנות החילוניות אבל גבוה מהדתיות לאומיות – 467.

במכון החרדי למחקרי מדיניות אמרו על תוצאות המחקר: “הנתונים המדהימים מצביעים על הפוטנציאל האדיר הטמון במערכת החינוך החרדית בכל הקשור להישגים ומיומנויות נדרשים למקצועות המובילים במשק”.

יו”ר ש”ס אריה דרעי צייץ:  “מובילות בארץ: תוצאות מבחני פיז”ה לשנת 2022 חושפות, כי התלמידות החרדיות עם ההישגים הגבוהים ביותר במתמטיקה וקריאה. זהו אות כבוד לחינוך החרדי ולמורות המסורות המציבות רף גבוה של רמה לימודית ומצוינות. מהם ביקשתם לשלול את רפורמת ‘אופק חדש’?”

השר במשרד החינוך חיים ביטון על הישגי התלמידות החרדיות: “מדובר בהישגים דרמטיים, עוד בטרם כניסת רפורמת ‘אופק חדש’ לרשתות. התוצאות של מחקר פיז”ה מוכיחות ולא בפעם הראשונה שהטענות כאילו אין לימודי ליב”ה ברשתות הן שיקריות! בעיקר בשל העובדה שכ-75% מהלומדות ברשתות הן בנות.

“נתוני המחקר מהווים מראה לחברה הישראלית וקובעים, שמוסדות החינוך החרדיים עומדים בסטנדרטיים בינלאומיים גם בנושא הפיקוח על רמת הלימודים והתוצאות מדברות בעד עצמן. בטוחני שכניסת ‘אופק חדש’ לרשתות תיתן מענים לימודיים תוספתיים לכלל התלמידים שיוכיחו את עצמם גם במחקרי פיז”ה שיפורסמו בעתיד”.

יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני: “התפרסמו לפני זמן קצר תוצאות מבחני פיזה של משרד החינוך על ההישגים של התלמידים, ובמקום הראשון במתמטיקה הבנות החרדיות, בהפרש של נקודה מהממלכתי ו-20 נקודות מעל הממלכתי דתי.

“גם בקריאה, הבנות החרדיות הרבה מעל הממוצע של הoecd ובהפרש של 12 נקודות מהממלכתי ו-28 מעל הממלכתי דתי. מה שמעניין זה המדעים, הן לא במקום הראשון אבל לא רחוקות משם, ובפער גדום מהמקום השלישי. הן מעלות את הממוצע הישראלי במסגרת מדינות ה-oecd.

“הייתה טענה למה את המורות החרדיות מכניסים לאופק חדש, הרי מדובר בחלשים עם משכורות נמוכות, ואמרו כי התלמידות לא עושות את הבחינות. והנה הוכח לא רק שהן עושות, הן גם מביאות תוצאות מרשימות, במקום הראשון ומעלות את הממוצע הישראלי במדינות ה-oecd”.

יו״ר ועדת החינוך ח״כ יוסי טייב על הישגי התלמידות החרדיות: “אותן מורות שמנסים למנוע מהן להיכנס לתוכנית ‘אופק חדש’, הוכיחו היום את הפוטנציאל האדיר שיש במערכת החינוך החרדית. מדובר בהישג חסר תקדים, כשהתוצאות של התלמידות החרדיות הן מעל לממוצע במדינות ה-OECD. אני מיצר על העוול שנעשה לאותן מורות בשבוע האחרון ועל השיח פופוליסטי שהתנהל נגדן”.

שלמה פילבר, מבעלי מכון ‘דיירקט פולס’ צייץ בטוויטר: “רק לפני שבוע השתלחו במורים החרדים ובמורות החרדיות שמקבלות ‘כספים קואליציונים’ להשוואת תנאיהם למורים אחרים, לפי תוכנית אופק חדש. מתברר שלמרות שהן נפגעות בשכר, הן מביאות את התוצאות הכי טובות במבחני פיזה ובמתמטיקה לבנות. התנצלות? סליחה? משהו?”

מבחן פיז”ה נערך מדי חמש שנים בקרב תלמידים בני 15 ממדינות OECD, ובודק אוריינות במדעים, מתמטיקה ואנגלית. המבחנים שתוצאותיהם פורסמו היום נערכו ב-2022 בקרב בני 15 ב-81 מדינות החברת בארגון.

הדגש במבחן היה על שימוש במיומנויות לפתרון בעיות מהיום-יום. המבחן בישראל נערך בקרב כלל זרמי הפיקוח: ממלכתי, ממלכתי דתי וחרדי.

במחזור המחקר הנוכחי השתתפו כ-625 אלף תלמידים מ-81 מדינות וישויות כלכליות מרחבי העולם. בישראל השתתפו במחקר 6,251 תלמידים מ-193 בתי-ספר, המהווים מדגם ארצי מייצג.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות