היועץ המשפטי: ארגון ‘בצלם’ יכול להפעיל שירות לאומי

המשנה ליועמ"ש ביטלה את החלטת מנכ"ל מנהלת השירות הלאומי-אזרחי, לפיה לא יהיה ניתן לשרת בארגון בצלם • "תוצאה מתחייבת הנובעת מהפגמים שנפלו בקבלת ההחלטה"
שי ויספיש ויוני הראל
ו' תשרי התשע"ה / 30.09.2014 14:21

במשרד היועץ המשפטי לממשלה החליטו לבטל את החלטת מנהלת השירות הלאומי-אזרחי שאינה מאפשרת שירות לאומי בארגון בצלם.

לפני כחודש החליט מנכ”ל המנהלת לשירות לאומי אזרחי, שר שלום ג’רבי, כי לא יהיה ניתן לשרת שירות לאומי בארגון השמאל הקיצוני ‘בצלם’.

אבל היום קובעת המשנה ליועץ המשפטי לעניינים אזרחים, דינה זילבר, כי ההחלטה בטלה בשל שורה של פגמים שנפלו בה, וכי היא חורגת ממתחם הסבירות.

בחוות דעת שכתבה זילבר, לאחר שערכה דיון בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים, נאמר כי למנכ”ל הרשות סמכות עקרונית לשלול הכרה בגוף מטעמים מסוימים, אולם ככל כשעילת השלילה נסמכת על הטעם שמדובר בארגון שמסית לאלימות או תומך בפעולות טרור, הדבר חייב להיעשות על יסוד תשתית ראייתית מחמירה במיוחד, במקרים קיצוניים בלבד, ובאופן כולל ושוויוני.

”החלטת המנכ”ל בעניין ‘בצלם’ לא עמדה בדרישה זו”, כותבת זילבר, ”באשר המצע העובדתי שהציג אינו מבסס את המסקנה כי תחום השירות של העמותה, ובפרט אופי הפעילות של מתנדב השירות הלאומי בה, השתנו. גם מטעם זה נקבע בחוות הדעת כי דין החלטת המנכ”ל להתבטל’.

“שימוש בסמכויות אדמיניסטרטיביות שמוביל לתוצאה קשה של שלילת הכרה בגוף על יסוד תשתית עובדתית דלה ונקודתית, פותח פתח מסוכן לפוליטיזציה של רשות השירות הלאומי-אזרחי, העלולה להשתמש בסמכויותיה כדי לשלול הכרה רק מגופים מסוימים, תוך השתת תג מחיר כלכלי וציבורי רק על ביטויים שנויים במחלוקת מקצה אחד של הקשת הפוליטית”.

יצויין, כי מנתונים שהתפרסמו עולה, כי רק אדם אחד משרת שירות לאומי בבצלם נכון להיום.

בסוף חוות הדעת מדגישה זילבר, “ביטול החלטת המנכ”ל היא תוצאה מתחייבת הנובעת מהפגמים שנפלו בקבלת ההחלטה בענייננו, בדומה לבטלות החלטה כאמור שהייתה מתקבלת באותו האופן בעניינו של כל גוף אחר… יהא זה מהשמאל או מהימין, שנוי במחלוקת ציבורית או הממוקם דווקא בלב הקונצנזוס”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות