נתניהו חשף: “הנחיתי את המוסד לפעול נגד ראשי חמאס באשר הם”

נתניהו מתעקש: אנשי הצלב האדום יבקרו את החטופים שלא ישוחררו • השר גלנט: "תמונת הסיום של המערכה - פירוק חמאס והשבת החטופים. הנייה ומשעל חיים על זמן שאול" • השר בני גנץ: "גם מי שחושב שטעינו, הוא חלק מהעם הזה, וכולנו נדאג להישאר מלוכדים ולנצח"
חרדים 10
ט' כסלו התשפ"ד / 22.11.2023 21:57

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ קיימו הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים – על רקע אישור עסקת החטופים.

נתניהו פתח: “אזרחי ישראל, בפתח דבריי אני רוצה לפנות למשפחות החטופים, אחינו ואחיותנו. אתמול בלילה כינסתי את הממשלה כדי לאשר את השלב הראשון במתווה החזרת החטופים.

מאז תחילת המלחמה אני לא מפסיק לחשוב עליהם ואני לא מפסיק לחשוב עליכם, בני המשפחות. נפגשתי איתכם, שמעתי מכם מה עובר עליכם, שמעתי מכם על הסיוט המתמשך, על ייסורי אי הוודאות, על הדאגה שאיננה יודעת גבולות. כשאני נפגש איתכם, אתם מצמידים את התמונות של יקיריכם על החזה, לוח לבכם, ואני וחבריי מסתכלים על כל תמונה ותמונה והתמונות הללו הן ציווי לפעולה.

מאז פרוץ המלחמה אנחנו אכן פועלים ללא הרף כדי להחזיר את כולם הביתה. וכשאני אומר כולם – אני מתכוון לכולם. כולל אורון והדר, אברה והישאם.

הגדרנו את מטרות המלחמה בצורה מפורשת: לחסל את חמאס, לשחרר את חטופינו ולהבטיח שביום שאחרי חמאס, עזה לא תהווה עוד איום על ישראל. אמרנו שנפעל לייצר את התנאים להחזרת החטופים ויצרנו אותם. מה שסלל את הדרך למתווה הנוכחי הוא השילוב של שני מאמצים גדולים.

המאמץ הראשון, לחץ צבאי מסיבי, בלתי פוסק שאנחנו מפעילים על חמאס. אני רוצה לשבח את צה”ל והשב”כ על הפעולה העצומה שהם עושים כדי לייצר את הלחץ הזה.

המאמץ השני, הלחץ המדיני הגדול שאנחנו מפעילים לשחרור חטופינו. אנחנו ניהלנו מו”מ קשוח, נלחמנו לשפר את המתווה. אני שוחחתי עכשיו שוב עם הנשיא ביידן, הודיתי לו על שפעל לבקשתי מול המתווכים כדי להשיג שיפור משמעותי של המתווה ושיפור כזה אכן הושג.

השילוב של המאמץ הצבאי והמאמץ המדיני הבשיל את התנאים להשבת חטופינו. אני מאמין שהשילוב הזה יאפשר גם את שחרורם של חטופים נוספים בשלבים הבאים. המתווה שהושג לא יכלול שחרור רוצחים, הוא כן כולל ביקורים של נציגי הצלב האדום אצל החטופים והעברת תרופות אליהם. אני שמעתי שיש מי שכופר על זה. הצלב האדום אמר שהוא לא שמע, אז הנה הסעיף המפורש: “יתאפשר לצלב האדום לבקר את יתר החטופים ולספק להם תרופות נחוצות”. אני מצפה שהצלב האדום יעשה את העבודה שלו.

אזרחי ישראל, כראש ממשלת ישראל אני עומד לעתים קרובות בפני החלטות קשות. בין בחירה קשה, לבחירה קשה עוד יותר. כך בייחוד בנושא החטופים. המאמץ להביא את כולם הביתה נמשך כל הזמן, ובעת הזאת אנחנו יכולים להשיג את שחרורם של תינוקות וילדים, אמהות ונשים, שחרב מונחת על צווארם. זוהי מצוות פדיון שבויים שיש לנו חובה מוסרית עליונה לממש אותה.

בתולדות מדינת ישראל שחררנו בני ערובה במבצעים צבאיים שהייתה לכך היתכנות מעשית. עשינו זאת על אף המחיר היקר ששילמנו. זה קרה במלון סאבוי, זה קרה באנטבה, בסבנה, במקרים אחרים. זה קרה גם במלחמה הזאת, אך לפני כמה שבועות ששחררנו בפעולה צבאית נועזת את החיילת אורי מגידיש. אבל לא תמיד מבצע צבאי אפשרי. ולכן, איננו ממתינים. אנחנו מנצלים כל שביב הזדמנות לשחרור חטופינו, כי השבתם היא משימה קדושה.

צה”ל וכל גורמי הביטחון תומכים באופן מלא במתווה. הם חזרו והבהירו אתמול בישיבת הממשלה שביטחון כוחותינו יובטח בימי ההפוגה ושהמאמץ המודיעיני יישמר בימים אלו. ובזמן הזה, צה”ל יערך להמשך המלחמה.

לפנות בוקר, הממשלה קיבלה החלטה ואני מאמין בכל לבי, וכך גם חבריי, שזוהי ההחלטה הנכונה. אני מודה לחבריי על ההתייצבות המשותפת. ליואב גלנט שר הביטחון, לשר בני גנץ ולשרות ושרי הממשלה, לרמטכ”ל הרצי הלוי, לראש המוסד דדי ברנע, לראש השב”כ רונן בר, לאלוף’ במיל’ ניצן אלון ולתא”ל במיל’ גל הירש – לכל מי שעזר ופועל להשיג את השחרור.

אזרחי ישראל, אני רוצה להיות ברור – המלחמה נמשכת. המלחמה נמשכת. אנחנו נמשיך בה עד שנשיג את כל מטרותינו, להשיב את כל חטופינו, לחסל את חמאס, להבטיח שביום שאחרי חמאס – לא ישלוט בעזה גורם שתומך בטרור, שמחנך את ילדיו לטרור, שמשלם למחבלים או לבני משפחותיהם. עזה לא תהווה יותר איום על ישראל. אנחנו נחזיר את הביטחון, הן לדרום והן לצפון. אנחנו מנצחים, ונמשיך להילחם עד לניצחון המוחלט. ואנחנו עושים זאת בזכות אומץ הלב של לוחמינו ובזכות ההקרבה של בנינו ובנותינו, גיבורי ישראל. אני תמיד זוכר, לניצחון הזה יש מחיר כבד. לוחמינו שמחרפים את נפשם למען כולנו, גיבורינו שנפלו כדי להגן על הבית.

שוחחתי הערב עם אביחי וטלי ברזני, בנם דביר, לוחם צנחנים, נפל השבוע בקרבות בעזה. אביחי הוא איש ביטחון ותיק שאני מכיר במשך שנים. הוא סיפר לו שהוא כתב לבנו דביר: “כשאתה הולך להילחם בחמאס, זכור שמאחוריך נמצאים 1,400 אזרחי ישראל שנרצחו באכזריות על ידי אויב נורא”. אביחי וטלי ביקשו ממני, וכך עשו כל ההורים השכולים שעמם שוחחתי: תמשיכו עד הסוף, תמשיכו עד הניצחון המוחלט.

אזרחי ישראל, אני עומד כאן הערב כדי לומר לכם דבר ברור: כך בדיוק נעשה. יחד נילחם ובעזרת ה’, יחד ננצח”.

נתניהו התייחס, בתשובה לשאלה,  להתנגדות של בן גביר ואמר: הוא מחוייב להצביע לפי צו מצפונו אבל מרגע שהתקבלה ההחלטה אני מצפה לכולם לפעול לפיה.

בתשובה לשאלה אמר: “הנחיתי את המוסד לפעול נגד ראשי חמאס באשר הם”.

שר הביטחון יואב גלנט הביע הדבריו תקווה שהמתווה ייושם על ידי חמאס, כפי שהוסכם.

“זה מתווה טוב יותר מזה שהוצג לנו לפני שבוע. חמאס מבין רק כוח. ככל שנעמיק את ההישג כך יגבר הסיכוי להחזיר חטופים. אלה רוצחים שפלים אבל כוח הם מבינים. ביום שחמאס ביצע את הטבח הוא חרץ את גורל עזה ואת גורלו שלו. כל צעד שכוחות צה”ל מתקדמים הם משפרים את הסיכוי להביא חטופים אל ביתם”.

הוא הוסיף: “אנחנו מחויבים להשלים את המלחמה עד להשגת מטרותיה – חיסול החמאס כמסגרת צבאית ושלטונית והחזרת החטופים”.

לשאלת הכתבת יערה שפירא מכאן חדשות – ענה: “את יכולה למסור להניה ומשעל שהם חיים על זמן שאול”.

השר בני גנץ אמר: “אתמול קיבלנו החלטה קשה, ונכונה. החלטה שיש בה אחריות לקביעת גורלות, ויש בה הצלת חיי אדם. בכנות, זו הייתה מההחלטות הקשות שקבלתי בלמעלה מ-40 שנים שבהן אני משרת את המדינה. ובמלחמה הזו עוד יהיו החלטות כאלו.

אני משוכנע בכל ליבי שזו ההחלטה הנכונה. המחויבות שלנו להחזיר את הבנות והבנים הביתה היא בבחינת שילוב של “אין ספק מוציא מידי ודאי” ו- “כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלים עליו, כאילו קיים עולם מלא”. בעיני, ההחלטה הזו, והדאגה לחטופים, היא מפגן עוצמה של החברה הישראלית.

אני מבקש לחזק את משפחות החטופים כולן. את אלו שיזכו ברגעי האיחוד עם יקיריהם, ובעיקר את אלו שסף כאבם וחרדתם יעמיק. אלו שיקיריהם עדיין לא חוזרים.

המחויבות שלנו בתוקף, נעשה כל מאמץ כדי להחזיר אותם. אני מבטיח לכל בני המשפחות של החטופים – אנחנו איתכם, אנחנו בשבילכם.

החל ממחר נמשיך וניפגש, נחזק, ונעשה כל מה שצריך ואפשר, כדי שיקיריכם יחזרו. אני מדגיש – אנחנו לא חוזרים עד שמבצעים, אנחנו נחזור ונבצע.

כולנו רוצים בהשבת החטופים וכולנו נחושים להשלים גם את המשימה של הסרת האיום של חמאס ושינוי המציאות.

אנחנו יודעים שהצד השני מסתכל ובוחן אותנו, שהם ינסו “לקנות זמן”. ואני אומר לסינוואר ולהנהגת חמאס משפט שלימד אותי האלוף במיל’ חברי פולי מרדכי –”ניחנא שעב סאבור”. אנחנו עם בעל אורך נשימה וסבלנות.

עם ששרד את השואה, ושב מהגלות. עם שבנה צבא חזק וחברה מאוחדת ומשגשגת. אנחנו לא מסתכלים על המציאות רק בימים, אנחנו מסתכלים על נצח ישראל. אני נחוש להמשיך במלחמה – כולנו נחושים לנצח.

המתווה שאושר אתמול ושאליו בעזרת השם אנחנו נכנסים, אינו מחלק אותנו לימין או לשמאל; לדתיים או חילונים; ליהודים, ערבים או דרוזים – הוא כורח המציאות שנכפתה על כולנו.

יש שחושבים שההפוגה והמתווה אינם נכונים, אני מכבד את דעתם. אין פה בחירה פשוטה בין טוב לרע, אין פה טובים שרוצים שהילדים ישובו או רעים שרוצים שהם ישארו בידי חמאס.

יש פה דילמה מורכבת שניצבה בפנינו, ומנהיגות שקיבלה את ההכרעה הטובה ביותר האפשרית לדעתה. גם מי שחושב שטעינו, הוא חלק מהעם הזה, וכולנו נדאג להישאר מלוכדים ולנצח.

אנחנו בפני ימי הפוגה בדרום, וצופים גם אל הגזרות הנוספות. חיילי צה”ל לוחמים גם בשעות אלו בעומק רצועת עזה בגבורה, ועשרות אלפי חיילים פרוסים ברחבי הארץ וגבולותיה. כולנו מחזקים אותם. אנחנו נערכים להמשך המלחמה. בהקשר זה, חיזבאללה, שאיבד רבים מאנשיו, והביא למנוסתם של עשרות אלפי לבנונים מביתם, צריך לדעת שמה שקורה כעת בצפון עזה – יכול לקרות גם בדרום לבנון.

אנחנו ערים לניסיונות של איראן לאתגר אותנו. נדע לפעול מול השולחים ומול השלוחים. אף פגיעה בריבונות ישראל, לא תישאר ללא מענה.

אחיי ואחיותיי, אזרחי ישראל, בפנינו ימים מורכבים, מול אויבים אכזריים. בפנינו החלטות קשות. נעבור את הימים האלו בערבות הדדית, נצלח אותם וננצח ביחד.
נמשיך לבנות ולפתח את ארצנו היחידה והאהובה.״

שר הביטחון בני גנץ הגיב לשאלה סביב חילוקי הדעות בקבינט: “זו לא תוכנית ריאליטי, זה לא רלוונטי, זה עניינים של חיי אדם, אני אשא באחריות למה שהקבינט עושה על דעתי ולא על דעתי”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות