מיליארד שקלים: הוקמה מנהלת לשיקום ולפיתוח חבל ‘התקומה’

בראש המנהלת יעמוד תא"ל במיל' משה אדרי, שיהיה כפוף לראש הממשלה • תקציבה עומד על מיליארד ש"ח והיא תפעל במשך 5 שנים לשיקום ופיתוח יישובים בטווח של עד 7 ק"מ מגבול הרצועה • אדרי: "אנו יוצאים היום לדרך ונעדכן בכל שלב בתהליך"
אריה ריבקינד
ד' חשון התשפ"ד / 19.10.2023 19:33

שבועיים לאחר פרוץ המלחמה: היום (חמישי) הוקמה מנהלת לשיקום ולפיתוח עוטף עזה בראשות תא”ל במיל’ משה אדרי, שיהיה כפוף לראש הממשלה.

מתמודדים עם חרדה? תמיכה טלפונית, כלים להורים וסרטוני הסברה • כנסו

תקציב המנהלת עומד על מיליארד שקלים והיא תפעל לתקופה של 5 שנים.

המנהלת תפעל להסרת חסמים ולחיזוק התיאום בין משרדי ממשלה, הרשויות המקומיות, המוסדות הלאומיים וגופים ייעודיים נוספים. כמו כן, המנהלת תרכז את הקשר מול ארגוני החברה האזרחית, ארגוני המגזר העסקי והפילנתרופיה ותפעל להשבת התושבים למקום מגוריהם עם תשתיות חברתיות וכלכליות חזקות.

האזור בו תפעל המנהלת כולל את שדרות רבתי והיישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב אשר בתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח של עד 7 קילומטרים מגדר המערכת סביב רצועת עזה.

הרשויות הנכללות בכך הן שדרות והמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב.

מטרותיה המרכזיות של המנהלת, כפי שהוגדרו בהחלטת הקבינט החברתי-כלכלי:

> שיקום וחיזוק מרקם החיים של הרשויות, היישובים, הקהילות והתושבים שנפגעו בעוטף, בדגש על היבטים נפשיים, חברתיים וחומריים.

> בינוי, שיקום ופיתוח פיזי של העוטף והיישובים שנפגעו בו, לרבות שיקום ושיפור תשתיות ושירותים שנפגעו, תוך מינוף ההשקעות לשיפור התשתית לצמיחה.

> חיזוק האמון, החוסן ותחושת הביטחון האישי והקהילתי.

> סיוע לגורמים המוסמכים בממשלה בשיקום הפעילות הכלכלית והחקלאית ביישובי העוטף ומינופם.

> יצירת מענה מרכזי אחוד לרשויות המקומיות ולישובים בעוטף, תוך שקיפות מלאה.

המנהלת תורכב מצוותי פעולה שיגבשו את המענים הנדרשים. לצד גורמים בכירים מטעם המנהלת, בצוותי הפעולה ישתתפו נציגים בכירים קבועים ממשרדי הממשלה וגופים ממשלתיים רלוונטיים אחרים. משרד הביטחון, באמצעות מנהלת ביצוע ייעודית שהוקמה במסגרתו, ישמש כזרוע ביצוע של המנהלת בנושאים הרלוונטיים.

המנהלת תורכב מחמישה צוותי פעולה:

> צוות אדם וקהילה: יעסוק בסוגיות חינוך, בריאות, רווחה, שירותי מנהל אוכלוסין, טיפול בטראומה, טיפול במטפלים, מערכי תמיכה לאנשים, לקהילות ולמוסדות (לרבות מוסדות חינוכיים), רציפות טיפולית וחינוכית וסוגיות נוספות.

> צוות בינוי ודיור: יעסוק בפתרונות דיור ותשתיות ראש שטח, הרחבת הבנייה בעוטף תוך שמירה על מרקמי היישובים, לרבות פתרונות דיור ביניים וחלופות לדיור.

> צוות תשתיות וסביבה: יעסוק בתשתיות-על הנדרשות לטובת שיקום בר-קיימא וצמיחת העוטף.

> צוות עסקים וחקלאות: יעסוק בפעילות העסקית והחקלאית בעוטף.

> צוות הסרת חסמים: יהיה אמון על גיבוש פתרונות לצורך הסרת חסמים, ייעול וזירוז תהליכים, לרבות גיבוש תיקוני חקיקה, הוראות שעה, תקנות שעת חירום, פטור מחובת מכרזים ועוד.

ראש מנהלת תקומה, תא”ל (מיל’) משה אדרי: “מנהלת תקומה שההחלטה על הקמתה התקבלה כעת היא מסר חשוב לתושבי היישובים ולאזרחי מדינת ישראל במשימה להשבת הביטחון ולחיזוק החוסן הלאומי.

“אני מודה לממשלת ישראל על האמון ואפעל בשקיפות, ביעילות ובשיתוף פעולה עם כלל הגורמים כדי לחזק את אמון התושבים וכלל הציבור הישראלי בפעולות שלנו בטווח המיידי, הבינוני והארוך.

“משימת שיקום ופיתוח חבל תקומה לא מסתיימת רק בהשבה של התושבים לבתיהם, והיא כוללת גם חיזוק ופיתוח הכלכלה המקומית, השדות החקלאיים, שיקום של כל התשתיות, יצירת מקומות עבודה חדשים והרחבת צמיחה לממדים חדשים. בהזדמנות זו אני שולח תנחומי למשפחות שאיבדו את יקיריהם, מייחל להשבת הנעדרים והחטופים בשלום הביתה ושולח איחולי החלמה מהירה לפצועים. אנו יוצאים היום לדרך ונעדכן בכל שלב בתהליך”.

מהלב from חרדים 10 on Vimeo.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות