“יצר נזק בלתי הפיך לתדמיתו”: חמאס צפוי לחתור לשחרור שבויים?

עו"ד סא"ל (מיל') אבי כאלו, לשעבר רמ"ח שבויים ונעדרים באמ"ן, התייחס בתוכניתם של ענת דוידוב וטל לב רם לחטופים שבשבי חמאס: "בעיניי, שחרור בני הערובה ללא תנאי הוא אינטרס של החמאס, לפוגג את הדימוי לדאע"ש, ולהאיץ את שעוני קיצור המלחמה"
חרדים 10
א' חשון התשפ"ד / 16.10.2023 10:56

עו”ד סא”ל (מיל’) אבי כאלו, לשעבר רמ”ח שבויים ונעדרים באמ”ן, שוחח היום (שני) בתוכניתם של ענת דוידוב וטל לב רם ב-103FM, על החטופים הישראלים שבשבי חמאס.

מתמודדים עם חרדה? תמיכה טלפונית, כלים להורים וסרטוני הסברה • כנסו

תחילה אמר כאלו: “אם אנחנו מדברים על הצד הישראלי, במרחב שבין ניסיון לבצע איזושהי פעולה כדי לנסות ולהשיב את החטופים בהקדם, לבין המבוכה הכרוכה בעניין הזה, הדבר הזה מייצר קשיים בגיבוש האסטרטגיה. לדעתי חמאס רוצה בראש ובראשונה לשרת את הנרטיב ההלכתי, דתי, גי’האדיסטי, שלא התכתבנו איתו בעשור האחרון של שחרור אסירים.

“עכשיו, כשאנחנו בתוך זירת הלחימה שלדעתי גם חמאס לא צפה אותה, חמאס רוצה לקבל משהו באזור הפסקת האש, משהו תמורת החטופים. לגישתי, ישראל אמורה לסרב לדבר הזה וודאי כל עוד לא הגשימה את מטרות המבצעים ובוודאי שלא להיעתר לשום דרישה”.

הוא הוסיף: “המצב באמת חסר תקדים, אבל אני הייתי שם את זה בשלושה מישורים – במישור המבצעי, צריך לנצל את העובדה שאנחנו ברצועה כדי לשחרר כמה שיותר חטופים. ראינו את הפרסומים על ידי איתור גופות בידי כוחות צה”ל סמוך לגדר הגבול. מן הצד שני, יש דיאלוג דרך גורמים בינלאומיים.

“אני רוצה לקוות שהמערכת יודעת לנהל את הדרך הזו ולמנף את העובדה שיש פה עשרות זרים מעשרות מדינות שנמצאים בידי חמאס. ביידן רמז לכך שמדינה שלישית מעורבת באירוע, סביר להניח שזו קטאר. צריך לקוות שהם יודעים לעבוד נכון בדבר הזה.

“הדבר השלישי זה כמובן מאמץ מודיעיני. מאמין שיש עשרות אנשים שנוגעים בדבר הזה. לגבי המחיר – אפשר להתווכח, אבל חד משמעית אפשר לעשות כל מה שניתן. כאן, בניגוד לפרשיות שבויים ונעדרים היסטוריות, מימד הזמן הוא קריטי ביותר. המערכת חייבת לחשוב מחוץ לקופסא, בהתבוננות רחבה על האירוע הזה וגם צעדים יותר נועזים. סיטואציה מורכבת לכל ראש ממשלה בכל מצב. המורכבות שבין האגרסיביות המבצעית לצורך המורכב לקדם את הערוץ ההומניטרי הזה מובנית”.

>> לכל העדכונים מהיום העשירי למלחמה בעזה

כאלו הבהיר: “בתוך דבר כזה, ראש ממשלה בהבנה שלי צריך לעשות כל שביכולתו כדי לנסות ולבנות מערכה שלמה של התמודדות עם הדבר הזה. גם תקשורתית, גם מו”מ דרך שחקן שלישי, גם להפעיל ארגונים בינלאומיים, למנף את העובדה שישנם שחקנים בינלאומיים. יש פה המון דברים שאפשר לעשות בתוך הדבר הזה.

“האתגר המרכזי זה למצוא את הדרך הברורה ומהירה להגיע להנהגת חמאס ולשקף להם כמה המציאות שלהם קשה. יש פה אינטרס של חמאס לשחרר את החטופים, כי הדימוי של הארגון הולך ונשחק.

“אני לא משוכנע שחמאס מבין את חומרת מצבו בזירה הבינלאומית. התחושה היא שאין הנהגה שם בחמאס, מהיכרותי עם הפרסונות, אין שם מי שמסוגל להיתלות ולראות את התמונה הרחבה, הברורה, של הנזק הבלתי הפיך שנגרם בהחזקת החטופים לחמאס שהופך לדאע”ש.

“בעיניי, שחרור בני הערובה ללא תנאי הוא אינטרס של החמאס, לפוגג את הדימוי לדאע”ש, ולהאיץ את שעוני קיצור המלחמה הזו, שזה אינטרס עליון של חמאס”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות