כל מה שחשוב לדעת על דלקת בדרכי השתן

איך מאבחנים דלקת בדרכי השתן? מה הם התסמינים של דלקת בדרכי השתן? איך ניתן למנוע דלקות בדרכי השתן? • כל מה שחשוב שתדעו
תוכן שיווקי
י"ט תשרי התשפ"ד / 04.10.2023 13:06

דלקת או זיהום בדרכי השתן מהווה כמצב רפואי שכיח (בעיקר בקרב נשים), אשר מתרחש כאשר חיידקים חודרים אל דרכי השתן.

מערכת השתן כוללת את הכליות, שלפוחית השתן, השופכנים ואת השופכה.

הזיהום יכול להשפיע על כל חלק של דרכי השתן אך ברוב המקרים הם מתרחשים בדרכי השתן התחתונות – בהן ממוקמות שלפוחית השתן והשופכה.

הגורמים וגורמי הסיכון

זיהום בדרכי השתן נגרם בעיקר על ידי חיידקים (בעיקר מסוג E coli) אשר שוכנים במעיים אך עלולים לחדור גם אל דרכי השתן ולגרום לזיהום.

גורמי הסיכון כוללים בין היתר: אנטומיה נשית, פעילות מינית, שימוש בצנתר שתן, הפרעות בדרכי השתן, מערכת חיסונית חלשה ומחלות שונות כמו סוכרת.

סוגי דלקות

ישנם מספר סוגי דלקות שחשוב לדעת להבדיל ביניהם:

• דלקת שלפוחית ​​השתן – זיהום בשלפוחית ​​השתן, הגורם לתסמינים כמו הטלת שתן תכופה, דחיפות במתן השתן, אי נוחו ותחושת צריבה במהלך הטלת שתן.

• פיילונפריטיס – זיהום של הכליות, שעלול להיות חמור יותר ולגרום לתסמינים כמו חום גבוה, כאבי גב, בחילות והקאות.

• דלקת השופכה – זיהום של השופכה, המוביל לתסמינים כמו כאב או צריבה במהלך מתן שתן והפרשות.

התסמינים של דלקת בדרכי השתן

התסמינים הנפוצים של דלקת בדרכי השתן כוללים בין היתר: דחף חזק ומתמשך להטיל שתן, תחושת צריבה בעת מתן שתן, כמויות שתן תכופות וקטנות, שתן כהה, דמי או בעל ריח חזק וכאב או לחץ בבטן התחתונה או בגב.

איך מאבחנים דלקת בדרכי השתן?

ספק שירותי בריאות יאבחן בדרך כלל UTI באמצעות שילוב של ההיסטוריה הרפואית של המטופל, הסימפטומים ובדיקת תרבית שתן, המזהה את סוג החיידק הגורם לזיהום.

טיפול בדלקת בדרכי השתן

בדלקת בדרכי השתן מטפלים ברוב המקרים באמצעות אנטיביוטיקה – אשר פעולתה היא השמדת החיידקים אשר גורמים לזיהום.

בשביל לטפל בדלקת קיימת חשיבות גבוהה להשלים את הטיפול האנטיביוטי, גם אם מרגישים שיפור כבר אחרי ימים בודדים – זאת בכדי להבטיח מיגור מוחלט של המחלה.

מעבר לכך, יש להקפיד על שתייה מרובה של מים – אשר גם הם יכולים לסייע בניקוי של השתן מהחיידקים.

איך ניתן למנוע דלקות בדרכי השתן?

כדי להפחית את הסיכון לדלקות בדרכי השתן, מומלץ להרבות בשתיית מים – יש להקפיד לגשת לשירותים בכל פעם שיש צורך לתת שתן ולדאוג לרוקן את שלפוחית ​​השתן לחלוטין – בעיקר לפני ואחרי פעילות זוגית.

יש להקפיד לנגב מלפנים לאחור לאחר השימוש בשירותים כדי למנוע התפשטות חיידקים מאזור פי הטבעת לשופכה. מומלץ להעדיף לעשות שימוש בתחתוני כותנה איכותיים.

מי שמתמודדת עם דלקות בדרכי השתן חוזרות ונשנות, חשוב שתפנה לרופא בנושא, כאשר הרופא  עשוי להמליץ ​​​​על אנטיביוטיקה מונעת או אסטרטגיות אחרות.

סיבוכים אפשריים

דלקות בדרכי השתן אשר אינן מטופלות, עלולות לגרום לזיהומים חמורים יותר באזור הכליות.

מעבר לכך, נשים בהיריון חשופות יותר לסיבוכים בדלקות בדרכי השתן ולכן, אם עולה החשד הקל ביותר לדלקת שכזאת, קיימת חשיבות גבוהה לפנות לרופא.
ככלל, אם עולה החשד הקל ביותר לדלקת בדרכי השתן (יש להכיר את הסימפטומים), ההמלצה היא לא להמתין ולבצע בדיקה ביתית או לפנות לרופא לצורך בירור מעמיק יותר וקבלת טיפול מתאים.

יש לזכור כי אומנם ברוב המקרים דלקות בדרכי השתן הן שכיחות ואינן מסכנות חיים, יחד עם זאת הן עלולות לגרום לאי נוחות ולתחושת אי נוחות (אשר לעיתים יכולה להיות גם משמעותית).

מסיבה הזאת, אבחון וטיפול בזמן חיוני להחלמה מהירה ולמניעת סיבוכים פוטנציאליים שונים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות