השר לוין: “אם היה בסמכותי לפטר את היועמ”שית – הייתי פועל מיד”

אחרי הדיון בבג"ץ על חוק הנבצרות: שר המשפטים העניק ראיון ל'כאן חדשות' - ותקף גם את השופטים: "מצפה מהם לכבד את החוק ולא לקחת סמכויות שאין להם" • "אי אפשר להשלים עם המצב שפקיד ירצה לקחת לעצמו את הסמכות להוציא לנבצרות ראש ממשלה"
חרדים 10
י"ד תשרי התשפ"ד / 28.09.2023 21:48

שר המשפטים יריב לוין העניק הערב (חמישי) ריאיון לטלי מורנו, מיכאל שמש ואבישי גרינצייג ב’כאן חדשות’ והתייחס בין היתר לדיון בבג”ץ בעניין חוק הנבצרות וכן לאפשרות של פיטורי היועמ”שית.

“אשמח שתינתן לי הסמכות לפטר את היועמ”שית”, אמר השר, בעקבות הדיון היום בבג”ץ חוק הנבצרות.

השר לוין תקף את עצם קיומו שך הדיון: “אני חושב שזה דיון שלא היה צריך להתקיים. לא היה צריך להיות דיון כזה במדינה דמוקרטית, שבית משפט ידון במשהו שהוא לא בסמכותו. זה אנטי דמוקרטי, לבית המשפט אין את המסכות לדון בחוקי יסוד”.

הוא הוסיף: “מצפה מהשופטים לכבד את החוק ולא לקחת סמכויות שאין להם. במדינה דמוקרטית בוחרים פרלמנט והוא זה שקובע את החוקים. בית משפט מפרש חוקים ולא מבטל אותם. הוא לא מחליט במקום העם מי יהיה ראש ממשלה”.

שר המשפטים הסביר: “נבצרות בכל מדינה דמוקרטית זו הכרעה פרלמנטרית ולא שיפוטית. עד היום לא הייתה הסדרה של הדבר הזה בחוק. היה ברור שזה רק במסגרת פרלמנטרית – במסגרת הצבעת אי-אמון”.

לוין תקף את גלי בהרב מיארה והסביר מדוע הקואליציה תיקנה את חוק יסוד הנבצרות. “ליועצת המשפטית אסור לעסוק בנבצרות ראש ממשלה. זה רק בסמכות הכנסת. אחרי שהיא אמרה שהיא עשויה עוד לעסוק בזה, באה הכנסת ותיקנה את הדברים.

“אי אפשר להשלים עם המצב שפקיד ירצה לקחת לעצמו את הסמכות להוציא לנבצרות ראש ממשלה שנבחר. אי אפשר להשלים עם זה עכשיו ולא בשום כנסת. מרגע שהיא לא אמרה את המובן מאליו – שלא תעסוק בנבצרות – הכנסת באה לתקן את זה”.

לדבריו, “אנחנו במצב שיש לנו ייעוץ משפטי שהוא לעומתי, במצב שאין יחסי עבודה תקינים ואמון. אני אשמח שתהיה לי סמכות (-לפטר את היועצת המשפטית) כזאת, אבל אין לי סמכות כזאת. אם היה בסמכותי לפטר את היועמ”שית – הייתי פועל מיד”.

לוין נשאל על הריאיונות שהעניק ראש הממשלה נתניהו בארצות הברית, בהם נשמע מבקר חלקים ברפורמה המשפטית שמוביל השר. “הוא לא אמר שהרפורמה רעה, דיבר רק על פסקת ההתגברות. הוא הוציא הודעת הבהרה ברורה. הוא נותן בי שיתוף פעולה מלא איתי, הוא נותן לי גיבוי מלא”.

צפו בראיון המלא. 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות