ארה”ב הכריזה רשמית: פטור מוויזה לישראלים • שקד: “עשינו את זה!”

מזכיר המדינה האמריקני והשר להגנת המולדת אישרו כי ישראל צורפה לתוכנית הפטור לאחר שעמדה בכל התנאים שהוצבו לה• גלעד ארדן: "אני שמח וגאה, שהיוזמה שהובלתי כשגריר ישראל בארה"ב - מסתיימת היום בהצלחה היסטורית"
אריה ריבקינד
י"ב תשרי התשפ"ד / 27.09.2023 15:51

עידן חדש: ארה”ב הכריזה היום (רביעי) רשמית כי ישראל התקבלה לתוכנית הפטור מוויזות ואזרחיה יוכלו ליהנות מהיתרונות שלה מעתה.

היעד הבא של המוסד הוא אתה! פותחים לך הזדמנות למסלול יוקרתי

את האישור הציגו מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והשר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס.

. לפי התוכנית, אזרחים ישראלים יוכלו להיכנס לארצות הברית למטרות תיירות או עסקים ללא צורך באשרת כניסה. ישראלים ללא ויזה יצטרכו להירשם במערכת ESTA עד 72 שעות לפני צאתם לארצות הברית.

גורמים בממשל האמריקני אמרו כי התוכנית תיכנס לתוקף לפני ה-30 בנובמבר 2023 – ועד אז ישראלים ייאלצו לעשות שימוש בוויזה רגילה, כפי שהיה נהוג עד היום.

הרישום למערכת ESTA של מנהל הגבולות האמריקני המעניקה את הפטור מויזה כולל שאלון באנגלית בו נשאל הנוסע על פרטיו – וככל שמתקבל אישור תוקפו הוא לשנתיים.

המערכת מיועדת בעיקר לתיירים ולנסיעות עבודה לטווח קצר ומאפשרת שהייה של עד 90 יום ברצף בשטח ארה”ב.

מי שנזקקים להגיש בקשה לשהייה ארוכה לצורכי לימודים, עבודה או הגירה ימשיכו לפנות לשגרירות בהליך שהיה נהוג עד היום כדי לקבל ויזה.

שרת הפנים לשעבר איילת שקד אמרה: “זהו, עשינו את זה סוף סוף. אזרחי ישראל קיבלו פטור מויזה לארה”ב. הרבה אנשים עבדו כדי שזה יקרה אבל אני רוצה להגיד תודה לשניים במיוחד. לשר להגנת המולדת, אלחנדרו מיורקס, שהיה אופטימי מהיום הראשון. ולשגריר טום ניידס, שהיה מאד נחוש מהיום הראשון”.

גלעד ארדן, שגריר ישראל באו”ם שהיה שגריר בוושינגטון, הגיב גם הוא: “אני שמח וגאה, שהיוזמה שהובלתי כשגריר ישראל בארה”ב – מסתיימת היום בהצלחה היסטורית שרבים שותפים לה וסייעו בה.

“בשעה טובה ישראל מצטרפת למועדון המדינות, שאזרחיהן נהנים מפטור מויזה בכניסה לארה”ב. מתן הפטור מייצג את הקשר המיוחד ואת הברית האיתנה בינינו לבין ארצות הברית ושם קץ לתהליך המשפיל והארוך, שאזרחי ישראל היו צריכים לעבור, כשהם רוצים לבקר בארצות הברית. בתחילת 2021 הקמתי צוות משותף עם השר להגנת המולדת מיורקס, זיהינו ומיפינו את המכשולים ודחפתי לשינויים הנדרשים והיום בשעה טובה – השינוי ההיסטורי קורה. אני מודה לכל מי שהיה שותף לתהליך הזה וכמובן לנשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן על מחוייבותו לבטא את הקשר המיוחד בין מדינותינו”.

פטור מוויזה – שאלות ותשובות

מה ההבדל בין ויזה לבין אישור ESTA?

ויזה ניתנת לעשר שנים, ומאפשרת שהייה בארה”ב של עד חצי שנה. ESTA ניתנת לתקופה של שנתיים (וניתן לעשות בה שימוש נוסף במהלך אותן שנתיים). בנוסף, היא מאפשרת שהייה של 90 יום בלבד.

בשגרירות הדגישו כי השימוש במערכת ESTA מתאפשר רק למבוגרים שמחזיקים בדרכון ביומטרי שהוא בתוקף לעשר שנים. כפי שפרסמנו אמש, בישראל צופים ביקוש גובר לדרכונים מסוג זה, ולכן במשרד הפנים נערכים לכך.

זה מורכב להוציא את ה-ESTA? צריך לשלם למישהו שיעשה את זה?

לא. בשגרירות אפילו הדגישו במיוחד: אין צורך לשלם לאף גורם שלישי. מדובר בכמה דפים פשוטים למילוי עם פרטים אישיים, ותשובה מתקבלת תוך 72 שעות. הממונה על השגרירות ספטני האלט הוסיפה כי יש להשתמש רק באתר של מחלקת ביטחון המולדת למילוי הטפסים. לא צריך לשלם לגורם שלישי, וזה מאוד קל לשימוש. בנוסף, השגרירות גם תשיק קמפיין הסבר כך שאם יש שאלות, אתר השגרירות הוא הכתובת.

אם יש לי תור לוויזה בתקופה הקרובה, האם כדאי לבטל?

בשגרירות האמריקנית מאוד ממליצים שלא. ראשית, הכסף ששולם על הוויזה לא ניתן להחזר. שנית, עדיין לא ניתן להיכנס לארה”ב ללא ויזה – התאריך הרשמי להתחלת המהלך יהיה בעוד כחודש וחצי – ועד ה-30 בנובמבר. בנוסף, ישנם גם הבדלים טכניים כפי שצוינו קודם.

אם אני אזרח אמריקני, האם אני יכול להגיע לארה”ב באמצעות מערכת ה-ESTA?

לא. החוק האמריקני מחייב אזרחים להגיע ולצאת את ארה”ב באמצעות דרכונם. אבל הנה נקודה חיובית: לאור הירידה הצפויה במספר הבקשות לוויזה, יהיה למחלקה הקונסולרית יותר תורים ומשאבים לחידוש דרכונים לאזרחים אמריקנים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות