7 מיליון ש”ח: הממשלה אישרה הרחבת פרויקט תיעוד שורדי השואה

במסגרת הפרויקט הייחודי לתיעוד ניצולי השואה בארץ ובעולם  יתועדו מאות ניצולי שואה מהציבור החרדי בהיקף של מאות אלפי שקלים • סגן השר לפיתוח חרדי אורי מקלב: "זהו פרוייקט חשוב לדורות הבאים"
אריה ריבקינד
י"ב תשרי התשפ"ד / 27.09.2023 16:16

הממשלה אישרה היום (רביעי) תקציב של 7 מיליון שקלים למיזם ייחודי, בהובלת השר עמיחי שיקלי וסגן השר אורי מקלב – לאיסוף עדויות מצולמות של שורדי שואה.

היעד הבא של המוסד הוא אתה! פותחים לך הזדמנות למסלול יוקרתי

במסגרת הפרויקט הייחודי לתיעוד ניצולי השואה בארץ ובעולם  יתועדו מאות ניצולי שואה מהציבור החרדי בהיקף של מאות אלפי שקלים.

סגן השר לפיתוח חרדי אורי מקלב: “זהו פרוייקט חשוב לדורות הבאים – ניצחון הרוח זה המורשת של כולנו”.

בנוסף, אושרה הצעתו של השר שיקלי להרחבת יעדי המיזם, כך שיושם דגש מיוחד על הנגשת העדויות לכלל הציבור במספר שפות, ויתאפשר השימוש בתוצריו למטרות חינוכיות ולמאבק אנטישמיות.

לבקשת סגן השר אורי מקלב,  ראש הממשלה הנחה לבטל את הקיצוץ מתקציב הרשות לניצולי השואה כחלק מהקיצוץ הרוחבי בממשלה.

בשנת 2022, במסגרת החלטה 1916 אישרה הממשלה תכנית ייחודית לאיסוף עדויות מצולמות של שורדי שואה בארץ ובעולם, שנועדה להנגיש את עדויות השורדים לציבור בארץ ובעולם ולשמש כבסיס לבניית תהליך חינוכי ללימוד השואה ולמאבק בהכחשתה.

החלטת הממשלה שהתקבלה היום, בהובלת סגן השר אורי מקלב והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, כהמשך להחלטת הממשלה הקודמת בנושא, קבעה כי יוקם צוות היגוי בהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, משרד המורשת, משרד החינוך, משרד החוץ, משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, משרד הרווחה והביטחון החברתי, משרד התרבות והספורט ויד ושם – צוות שילווה את גיבוש המתווה לביצוע התכנית, את שלב איסוף העדויות ויערוך בקרה אחר הנעשה בעדויות שייאספו.

לצורך ביצוע התכנית, אושר תקציב בסך 7.15 מיליון ש”ח לשנים 2023-2024, תקציב שמקורותיו מתחלקים בין המשרד לשוויון חברתי, הרשות לפיתוח כלכלי חברתי של המגזר החרדי, משרד רה”מ, משרד המורשת, משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, משרד התרבות והספורט ומשרד החוץ.

התקציב שתעמיד הרשות לפיתוח כלכלי חברתי של המגזר החרדי בראשות סגן השר אורי מקלב, יוקצה לתיעוד שורדים מקהילות שונות בחברה החרדית, שתיעודם נעשה בחסר עד היום.

עוד אושרה הצעתו של השר שיקלי שקובעת, כי במסגרת התכנית יושם דגש על הנגשת העדויות בשפות שונות במאגר מידע החשוף לציבור, כך שיתאפשר שימוש בתוצרים, לטובת עריכה והפקת חומרים חינוכיים למאבק באנטישמיות.

בנוסף להחלטת הממשלה, חתם השר לשוויון חברתי על תיקון למבחני התמיכה שהמשרד לשוויון חברתי מעניק מזה שנים למוסדות ציבור הפועלים להנצחת זיכרון השואה. תחומי התמיכה עד היום כללו הוצאה לאור של ביוגרפיות או עדויות אישיות של ניצולי השואה או של יוצאי קהילות שחרבו בשואה, הוצאה לאור של עלון בתחום, קיום כנסים, אחזקה של אנדרטאות לזכר נספים בשואה או לזכר קהילות שחרבו בשואה, פעילות הסברה נגד הכחשת שואה, אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות בנושא, קיום מפגשי עדות ושיח הכוללים עדות אישית מפי ניצול שואה.

על פי התיקון, תינתן תמיכה גם לארגונים העוסקים במפגשי עדות ושיח וכנסים המבוצעים מחוץ לישראל עבור קהילות יהודיות בתפוצות, ונוספה האפשרות לתמוך במפגשי עדות מפי קרוב משפחה בדרגה ראשונה או נכד או נכדה של ניצול שואה וכן יוכלו לקבל תמיכה גם ארגונים שיעסקו בהנצחת חסידי אומות העולם, בהנצחת ניצולי שואה שנותרו שריד אחרון ממשפחתם הגרעינית ונפלו במערכות ישראל (“חללי נצר אחרון”) ובנושא מסעם של ניצולי שואה לישראל.

השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי: “אני מברך על אישור הממשלה להחלטה שהובלנו בדבר תיעוד ניצולי השואה. ההחלטה שהעברנו היום היא הזדמנות אחרונה לאסוף עדויות של אחרוני ניצולי השואה. כיום ביד ושם קיימות 820 עדויות בלבד, מתוכן רק 300 של ניצולים יוצאי ברית המועצות ו-90 של ניצולים מהחברה החרדית. אנו רואים שניצולים רבים מבקשים, דווקא בערוב ימיהם, לתת עדות על אף שנמנעו מכך כל חייהם ומטרתה של החלטה זו לעשות מאמץ אחרון לאסוף כל עדות של ניצול שמבקש לתת אותה. הנצחת השואה היא חוב קדוש שלנו כחברה וכממשלה, ונפעל בכל המשאבים שיש כדי להשלים את המפעל הזה באופן הראוי ביותר״.

סגן השר אורי מקלב: תיעוד זכרון השואה והמורשת אותה השאירו השורדים הינה דבר חשוב, אנחנו שמים דגש בפרויקט זה להביא תיעוד אוטנטי ומסורתי, בכדי לתת ביטוי הולם לגבורת הרוח שאנחנו שומעים יום יום מהניצולים לטובת הדורות הבאים. לצערנו מספר השורדים הלך ומתמעט מדי שנה, זהו דור שהולם ונעלם, זו חובתנו המוסרית ערכית והחינוכית לעשות את התיעוד החשוב הזה למען הדורות הבאים שיהיו כעדות חיה לטרגדיות והזוועות שהיו בשואה.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות