בג”ץ לוחץ על המדינה לממן בריתות מילה של הרפורמים והקונסרבטיבים

עמדת המדינה, באישור היועצת המשפטית לממשלה: "אין חובה לממן הליך ברית מילה הנעשה על ידי גוף פרטי" • בחמש השנים האחרונות מימנה המדינה בריתות מילה למבוגרים בעלות של כ־2.4 מיליון שקלים
חרדים 10
י"ב תשרי התשפ"ד / 27.09.2023 01:53

באישור היועצת המשפטית לממשלה, המדינה מסרבת לממן בריתות מילה רפורמיות וקונסרבטיביות, משום שאינן נערכות כחלק ממערך הגיור הממלכתי של ישראל, כפי שנקבע על ידי הרבנות הראשית, כי יבצע גיורים אורתודוקסיים בלבד.

היעד הבא של המוסד הוא אתה! פותחים לך הזדמנות למסלול יוקרתי

בעקבות זאת עתרו התנועות הקונסרבטיבית והרפורמית לבג”ץ בדרישה כי יורה לפעול באופן שוויוני לשיטתן, ויממן גם בריתות מילה שאינן אורתודוקסיות.

לפי דיווח של נטעאל בנדל ב’ישראל היום’, בעמדת המדינה שהוגשה לבג”ץ – לאחר שאושרה על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה – נכתב, כי אף שבג”ץ הורה למדינה להכיר בגיורים שאינם אורתודוקסיים, הרי ש”המדינה אינה מחויבת לממן ברית מילה במסגרת גיור המבוצע בישראל על ידי גוף פרטי, בין שהוא משתייך לזרם אורתודוקסי, לזרם הרפורמי, או לזרם הקונסרבטיבי. המדינה מממנת רק הליך ברית מילה שנערך במסגרת מערך הגיור הממלכתי”.

לפי הדיווח ב’ישראל היום’, בדיונים שהתקיימו בנושא הציעו שופטי בג”ץ שהמדינה תממן בריתות מילה שאינן אורתודוקסיות, במסגרת משרד הבריאות.

השופט פוגלמן אמר בדיון לנציגי המדינה: “יצרתם מונופול בסוגיה של דת ומדינה”. השופטת ברק־ארז הציעה “לדאוג למסגרת מימון בתוך המסגרת הממלכתית”, והשופט גרוסקופף הצטרף: “תעשו מבחן תמיכות תקציביות שיתמוך בהם”.

מוריה פרימן, ממחלקת הבג”צים בפרקליטות המדינה, השיבה לשופטים: “מה הבסיס המשפטי שמקנה חובה משפטית למדינה לממן חובה במסגרת ממלכתית? הרי גם מערך הנישואין בישראל הוא ממלכתי ולפי הוראת הרבנות אורתודוקסי בלבד”.

פרימן הזהירה את השופטים כי אם יקבלו את העתירה, הם למעשה יכריחו את המדינה לממן גם שירותים פרטיים אחרים שיש להם מקבילה ממלכתית.

לפי נתוני המדינה, עלותה של ברית מילה היא כ־3,000 שקלים.

בחמש השנים האחרונות מימנה המדינה בריתות מילה למבוגרים בעלות של כ־2.4 מיליון שקלים.

הרבנות הראשית ביצעה בריתות מילה לעולים חדשים יהודים אשר לא ביצעו זאת בארצות המקור. על פי הרבנות הראשית, מדובר על לא יותר מחמש בריתות כאלה בכל שנה, בשלוש השנים האחרונות.

במקביל למערך הגיור הממלכתי, מפעילה המדינה את מערך הגיור בצה”ל, אשר מבצע גיורים אורתודוקסיים בלבד, על פי הוראות הרבנות הראשית לישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות