בית המשפט: אסור להציב מחיצות בתפילת ‘נעילה’ במרכז ת”א

'המחוזי' בת"א הותיר על כנו את האיסור של רון חולדאי להציב מחיצות ב'נעילה' המתקיימת בכיכר דיזנגוף מידי שנה • פרקליטת העותרים: "איסור ראשון על מחיצה בארץ ישראל הריבונית, מאז הבריטים והמופתי. סיימתי לקרוא את פסק הדין עם לחלוחית בעיניים וגולה בגרון. איזה עלבון"
אריה ריבקינד
ו' תשרי התשפ"ד / 21.09.2023 16:41

מבינים למה הרפורמה המשפטית חשובה לחרדים? בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום (חמישי), כי האיסור של ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי,  על הצבת מחיצות בתפילת ‘נעילה’ המתוכננת להתקיים השנה בכיכר דיזנגוף – עומד בעינו.

על פי הכרעת הדין התקבלו טענות העירייה ועל כן לא יתקיימו תפילות בהפרדה במהלך יום כיפור.

השופטת הדס עובדיה דחתה את עתירת פורום ‘חירות וכבוד האדם בישראל’ וקבע כי לא תתקיים הפרדה מגדרית במהלך תפילות כל נדרי ונעילה ברחוב.

“איני סבורה גם שעלה בידי העותרים להראות כי מצוות התפילה תפגע אם העותרים לא יתפללו באופן המבוקש על-ידם תוך הפרדה במרחב הציבורי על בסיס מגדרי המהווה הפלייה אסורה, בכיכר דיזינגוף, שאינה נמנית על המקומות הקדושים ליהודים”, כתבה השופטת.

עורכת הדין צפנת נורדמן שייצגה את העותרים נגד איסור ההפרדה – כתבה בפייסבוק: “בית המשפט במדינת היהודים אוסר מחיצה בתפילה יהודית. איסור ראשון על מחיצה בארץ ישראל הריבונית, מאז הבריטים והמופתי. סיימתי לקרוא את פסק הדין עם לחלוחית בעיניים וגולה בגרון. איזה עלבון. קודם כל כיהודיה, אחר כך כאזרחית מדינת ישראל, בסוף כמשפטנית”.

לדבריה, “פסק הדין רומס מושכלות יסוד של המשפט המנהלי והחוקתי, של השיטה הליברלית, ופוגע פגיעה קשה, צורבת, בכל יהודי שעוד לא מנוכר לגמרי לכור מחצבתו. אעצור כאן. סיכום מסודר עוד יבוא, בינתיים: לבכות”.

חברת הכנסת טלי גוטליב הגיבה: “אלוקים בשמיים. למי כואבת ומפריעה הצבת מחיצה בתפילת נעילה ביום הכיפורים? עד בית משפט זה צריך להגיע? בשם מה אתם נאבקים? מדינת תל אביב המקבלת את כולם רק לא את הדתיים. דגל אשף כן, מצעד גאווה כן, מחיצה לתפילה חלילה. כל מי שלא מסוגל לראות תפילה יהודית כהלכתה הוא אוטואנטישמי”.

מפלגת הליכוד בת”א שיגרה היום מכתב חריף לרון חולדאי – תחת הכותרת: “הטלת מגבלות על תפילות יום הכיפורים בעיר – משמעותה הגדלת השסע החברתי ופגיעה בחופש הדת של תושבי העיר”.

מכתב נאמר: “אנו נמצאים בימים אלה בעיצומם של חגי תשרי, תקופה של חגים ואירועים משפחתיים וקהילתיים, של מסורת ארוכת שנים ודורות, ושל אווירה חגיגית ומאחדת בעם ישראל. אך לצערנו, אווירת החג נפגמה.

“בימים האחרונים, נדמה כי השיח סביב תפילת יום הכיפורים המסורתית בעיר, פעילות שהתקיימה באין מפריע במשך שנים, הגיע לקיצון. תפילת יום כיפור בכיכר דיזנגוף היא כידוע מסורת של שנים רבות, המתקיימת במרחב הציבורי ומאפשרת לכל אדם להשתתף ולקחת חלק באירוע על פי דרכו ואמונתו; מי שחפץ בכך מתפלל בהפרדה, ומי שלא – משתתף בתפילה מעורבת.

“ניסיון העבר מראה כי מרבית המתפללים הם תושבי ת”א-יפו, דתיים וחילוניים גם יחד, הבוחרים להשתתף באירוע מאחד ומקרב לבבות. גישת ‘איש באמונתו יחיה’ עבדה נהדר גם במקרה הזה.

“והנה, כאשר מדינת ישראל בכלל – והעיר ת”א-יפו בפרט – מפולגת מאי-פעם, בחרה עיריית ת”א לשנות מנהג של שנים רבות, ולבטל את האפשרות לתפילות נפרדות ובכך בעצם להציב הגבלות על ההתנהלות במהלך התפילות, התנהלות שנהוגה מזה שנים רבות. ההחלטה הזו פוגעת בחופש הדת והפולחן של תושבי העיר, מגדילה את השסע החברתי, גורמת למלחמות מיותרות בין תושבי העיר ופוגעת בחופש הדת של תושבי העיר. זהו זמן בו יש צורך לפעול לאחדות ולא לפילוג!

“אנו תנועה לאומית ליברלית, המממשת מדי יום בקרב בוחריה את האפשרות לחיות בדרך בה יבחרו. אנו פונים אליך בבקשה לשנות את ההחלטה ולאפשר כמובן למי שמעוניין בכך לשמור על התרבות והמסורת היהודית על-פי אמונתו וצו מצפונו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות