חיות לרוטמן: אני לא פוסלת את עצמי מהדיונים על עילת הסבירות

נשיאת בית המשפט העליון דחתה את בקשת יו"ר ועדת חוקה, מלפסול עצמה מלהשתתף בדיון על עילת הסבירות • רוטמן יערער • מקורביו: "החלטתה מאכזבת ומגבירה את חוסר האמון הציבורי בבית המשפט העליון".
אריה ריבקינד
י"ט אלול התשפ"ג / 04.09.2023 23:35

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, דחתה הערב (שני) את בקשתו של חבר הכנסת שמחה רוטמן, כי תפסול את עצמה מלדון בבג”ץ עילת הסבירות

הסיבה לבקשה של רוטמן היא המתקפה החריפה של הנשיאה חיות מחודש ינואר השנה, בה הגיבה לתוכנית של שר המשפטים לוין, אותה כינתה “מתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו”.

חיות כתבה: “טענת הפסלות של המבקש נסמכת, בתמצית, על דברים שנשאתי בכנס ובהם התייחסתי לנאום שנשא שר המשפטים כשבוע קודם לכן ובו מנה שורה של יוזמות לשינויים שהוא מתכנן לערוך במערכת המשפט”.

היא הוסיפה: “טענת המבקש, התבטאויותיי באותו מעמד בנוגע ליוזמה לביטול עילת הסבירות, מקימות עילה לפסילתי מלדון בהליכים שבכותרת. המבקש מפנה בהקשר זה לאמירות שונות וטוען כי יש בהן משום הבעת עמדה מגובשת ונחרצת מצידי בנוגע לנושא ההליכים, לבעלי הדין ולמניעיהם, וכן בנוגע לטיעונים שבפיהם”.

לדבריה, “לא חיוויתי דעה על חוק הסבירות שחוקקתם אלא עקרונית על עילת הסבירות”.

עוד טענה: “העובדה ששופט היושב בדין מחזיק בדעה מסוימת בנוגע לנושא מסוים אינה מקימה עילת פסלות אוטומטית, כל עוד אין בדבריו כדי להעיד על כך שדעתו ננעלה”.

חיות טענה כי כנשיאה מוטל עליה תפקיד כפול – לצד אחריות על תיפקוד כלל השופטים, גם תפקיד כלפי חוץ, כמנהיגה ומייצגת של הרשות השופטת בפני הרשות המחוקקת והרשות המבצעת.

לדבריה, הדברים שנאמרו בכנס, התקיימו מתוקף חובות “המוטלות עליי כנשיאת בית המשפט העליון והם שיקפו את דאגתי העמוקה לפגיעה בעצמאות הרשות השופטת נוכח התכנית שהציג שר המשפטים”.

יו”ר ועדת החוקה צפוי להגיש ערעור על החלטת חיות שלא לפסול את עצמה.

מקורביו של רוטמן תקפו בשיחה עם עמית סגל את חיות: “החלטתה של הנשיאה חיות מאכזבת ומגבירה את חוסר האמון הציבורי בבית המשפט העליון. אמירותיה בנאום בחודש ינואר היו בסגנונם הדמוני של מנהיגי המחאה נגד שלטון הימין. קביעתה שטיעוני המצדדים בצמצום עילת הסבירות מבטאים רוע, מקוממת כשלעצמה וודאי מטילה צל כבד על טוהר שפיטתה בעתירה לפסילת החוק”.

המקורבים הגדירו את דחיית הבקשה “לקונית” וטענו: “מוכיחה שוב שבית המשפט העליון נוהג מנהג אדנות בכנסת ובממשלה ואינו קשוב לביקורת ולרחשי לב הציבור הדורש משפט צדק. אירועים מסוג זה רק יחזקו את הנחישות לביצוע תהליכי התיקון של המערכת המשפטית”.

הם הוסיפו:  “רוטמן נחוש להעניק כל הזדמנות לבית המשפט העליון ולשופטיו לעצור את הדהרה אל המשבר החוקתי, ולכן צפוי להגיש ערעור על החלטה זו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות