דרמה: הפיכה משפטית? בג”ץ דן בעתירות נגד חוק הנבצרות • חי

הרכב של שלושה שופטי בג"ץ דן ב"חוק הנבצרות" שחוקקה הכנסת, וקובע שיהיה ניתן להוציא את ראש הממשלה לנבצרות רק בשל מצב רפואי • האם בית המשפט העליון יכריע כי בסמכותו להתערב בחקיקת יסוד ולבטל אותה?
חרדים 10
ט"ז אב התשפ"ג / 03.08.2023 10:26

ההפיכה של בג”ץ:  הרכב של שלושה שופטי בית המשפט העליון דן הבוקר (חמישי) בעתירות לביטול התיקון לחוק יסוד הממשלה הקובע שניתן להכריז על נבצרות ראש ממשלה רק במצב של אי מסוגלות פיזית או נפשית.

את העתירות הגישו התנועה למען איכות השלטון ומפלגת ישראל ביתנו.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, קבעה בחוות דעת כי יש לפסול את חוק היסוד, בטענה שהוא נועד לשפר את מעמדו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולאפשר לו להתחמק מכיבוד הסדר ניגוד העניינים.

בחוות הדעת של בהרב-מיארה נכתב: “בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון מס’ 12 לחוק-יסוד: הממשלה, ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד”.

לדברי היועצת, “יש מקום למתן צו על תנאי שיורה לכנסת ולראש הממשלה לבוא ולהציג מדוע לא לבטל את תיקון מספר 12 לחוק יסוד: הממשלה, בשל שימוש לרעה בסמכות המכוננת. לבסוף, יש להורות על הפיכת הצו על תנאי לצו מוחלט”.

נציגי הכנסת וראש הממשלה ביקשו לדחות את העתירות וטענו כי לבית המשפט העליון אין סמכות להתערב בחקיקת חוק יסוד.

עד כה בית המשפט העליון לא הכריע אם בסמכותו להתערב בחקיקת יסוד ולבטל אותה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות