השרה סילמן במפגש השנתי של האו”ם: “שיתופי פעולה והישגים מדיניים”

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, נועדה בניו-יורק עם מקבילותיה ממרוקו, בחריין פפואה גיני ועוד • "מעמיקים את שיתוף הפעולה הסביבתי. זהו המקום ממנו יצמחו חיבורים והישגים מדיניים משמעותיים • ערכה פגישות בעיריית ניו-יורק ובמועצת העיר 
נתן פרל
ה' אב התשפ"ג / 23.07.2023 00:52

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, השוהה בניו יורק במסגרת הכנס השנתי של האו”ם העוסק בהתקדמות ביישום אג’נדה 2030 לפיתוח בר קיימא, קיימה  פגישות מקצועיות ומדיניות עם מקבילותיה – השרה המרוקאית למעבר אנרגיה ולפיתוח בר קיימא ליילה בן עלי, נור אלחולייף, השרה לפיתוח בר קיימא של בחריין וריינבו פאיטה, שר האוצר של פפואה – ניו גיני.

במסגרת הפגישות עם נציגי מדינות ושרים באו”ם פגשה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן את שגריר ישראל באו”ם גלעד ארדן ונשיא המדינה בוז’י הרצוג.

“מעבר לחשיבות שבחיזוק והעמקת הקשרים עם המדינות עמן חתמנו על הסכמי אברהם, התרשמתי עמוקות מהמחויבות של מרוקו ובחריין לנושאי איכות הסביבה ומניעת זיהום כדור הארץ, בייחוד על רקע האתגרים המקצועיים המשותפים הנוגעים לסוגיות אנרגטיות ואקלימיות. זהו המקום ממנו צומחים ויצמחו חיבורים והישגים מדיניים משותפים”, סיכמה השרה את הפגישות שהתקיימו בבניין האו”ם, תחת הכותרת “התקדמות ביישום אג’נדה 2030 לפיתוח בר קיימא”.

ליילה בן עלי, המכהנת גם כנשיאת העצרת הסביבתית של האו”ם (UNEA), בירכה בפגישתה עם סילמן על ההכרה של ישראל בסהרה המערבית ועל המשך שיתוף הפעולה מהשיחות הקודמות שנערכו במרוקו בין השתיים, שיבוא לידי ביטוי באמצעות חתימה על מזכר הבנות שיתקיים באירוע ה-CPP28 בוועידת האקלים בדובאי בנוגע לקידום פרויקטים משותפים למרוקו ולישראל.

השרות בן עלי וסילמן סיכמו כי גם פרויקט הדזרט-טק יהיה חלק משיתוף הפעולה בין המדינות. השרה סילמן הסבירה: “פרויקט הדזרט-טק מציג יכולות ופתרונות חדשניים לאתגרי האקלים בסביבה מדברית, אך מעבר לפתרונות שיגובשו במסגרתו, הוא יהווה גם מודל עבור אזורים מדבריים אחרים בעולם, כחלק משיתופי הפעולה הסביבתיים במזרח התיכון”.

במסגרת הפרויקט, הוקמה כבר ב-2020 קהילת חדשנות DeserTech בבאר שבע, המאגדת סטארט-אפים וחברות טכנולוגיה, תעשיות, מוסדות אקדמיים וחברות ממשלתיות, שחברו לצורך מיפוי הצרכים והאתגרים בתחומי המים והאנרגיות המתחדשות.

כעת, מקדם המשרד להגנת הסביבה שיתוף פעולה בינלאומי ואזורי של מדינות המזרח התיכון, בנוסף לשת”פ עם אמנת המדבור של האו”ם במסגרת מיזם ה-Great Green Wall (עצירת התרחבות מדבר סהרה).

בפגישה עם נור אלחולייף – השרה לפיתוח בר קיימא של בחריין, הועלו שיתופי פעולה מעשיים שניתן להוציא לפועל לאחר שחתמו על מזכר הבנות בעבר. המדינות סיכמו להתמקד בשיתוף פעולה סביב אתגרי האקלים בסביבה מדברית (פרויקט הדזרטק DeserTech) וכן נושאים העומדים על סדר היום של שתי המדינות כגון שמירה על מגוון ביולוגי, אנרגיות מתחדשות, איכות אויר וטיפול בפסולת.

מפגש נוסף קיימה השרה סילמן עם ריינבו פאיטה, שר האוצר של פפואה – ניו גיני, במהלכו דנו השניים בצורך לשדרוג וחיזוק תשתיות וטכנולוגיות מים כולל טיהור מים וטיפול בשפכים למניעת זיהום. טכנולוגיות off-grid לאוכלוסיות מבודדות כמו ייצור חשמל סולארי ועוד, זאת על רקע היותה של פפואה – ניו גינאהא מדינה שהשלכות משבר האקלים ניכרות היטב בשטחה.

לצפיה בגודל מלא – לחצו על התמונה

במהלך ביקורה של השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן בניו יורק לשם השתתפות בחלק רם-דרג של ה-High-Level Political Forum on Sustainable Development של האו”ם, ערכה השרה גם מספר פגישות מקצועיות עם אנשי מפתח בתחום הסביבה והאקלים בעיריית ניו יורק ובמועצת העיר.

השרה עידית סילמן: “קיימתי פגישות עם בכירים בתחום הסביבה והאקלים בעיריית ניו יורק. פגישות אלה נועדו להרחבת שיתופי פעולה מדינת ישראל ועיריית ניו יורק בתחומי הסביבה והאקלים, התמודדות עם אתגרים זהים כגון, מיחזור ופינוי פסולת, המאבק בהשלכת פסולת בלתי חוקית, ניהול פסולת ביתית, זיהום אויר, מפגעי רעש ועוד. במהלך הפגישות הועלו סוגיות משותפות והצעות משני הצדדים לקידום מדיניות סביבתית.”

השרה נפגשה עם רוהיט אגרואלה, נציב מחלקת הגנת הסביבה של העירייה, שתיאר את פעילות מחלקתו בנושאי אקלים, טיפול בשפכים, בנגר עילי והפחתת זיהום אוויר ורעש.

אגרואלה סקר שורה ארוכה של חוקים חדשים ותקנות מתקדמות בתחום האקלים והבניה הירוקה שנועדו מצד אחד לסייע לעיר לעמוד ביעדי אקלים שאפתניים (איפוס מלא בשנת 2050) ומצד שני להתמודד עם שורה ארוכה של סיכוני אקלים שהעיר מתמודדת עימן כבר היום כגון: גלי חום, הצפות (מהים ומאירועי קיצון), שריפת יערות מסביב לעיר ועוד.

נדבך מרכזי עליו הושם דגש בתוכניות האקלים העירוניות, הוא סיוע לאוכלוסיות המוחלשות החשופות יותר לסיכוני האקלים.

בנוסף אגרואלה תיאר את פעילות מחלקתו בתחום ניהול הנגר העילי והשפכים וציין את הניסיון והידע הרב של ישראל בתחום שמהווה עבורו מקור ללימוד ולהשראה.

נושא נוסף שנידון בפגישה היה נושא הפחתת הרעש מכלי תחבורה בעיר ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות כדי להתמודד עם רכבים רועשים – תופעה שערים רבות בישראל סובלות ממנה גם כן.

בפגישה נכחה גם ג’סיקה טיש, נציבת מחלקת הסניטציה, האחראית בין היתר על ניהול משק הפסולת של העיר, ניקיון העיר ולחימה במזיקים. עיריית ניו יורק, שעד כה התמקדה בהפרדה במקור של זרמי הנייר, הזכוכית והאלומיניום חוקקה לאחרונה חוק שמחייב הפרדה במקור גם של החומר האורגני לצורך קומפוסטציה ועיכול אנאירובי.

עוד דובר כי בשנים האחרונות עיריית ניו יורק סובלת מהתפרצות של מזיקים (בעיקר חולדות) – סוגיה שמעסיקה גם מספר ערים בישראל. ג’סיקה תיארה כיצד בעזרת שינוי מדיניות ואיסוף הפסולת בעיר התופעה פחתה בעשרות אחוזים.

ביום חמישי נפגשה השרה עם ג’ים ג’נרו, יו”ר ועדת הגנת הסביבה, חוסן עירוני וקו המים במועצת העיר ניו-יורק ודנה עימו בנושאים המשותפים בהם, רגולציה, חקיקה, קידום מדיניות ועוד

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות