ארגמן תומך בסרבנים • ראש המל”ל לשעבר תקף: הוא חצה כל קו אדום

נדב ארגמן טען בראיון כי העברת הרפורמה המשפטית תייצר "מדינה אחרת" ועל כן סרבנות היא לגיטימית • סמוטריץ': "פשוט מדהים איך אנשים רציניים מתמסרים מרצון לשטיפת מוח מטומטמת" • סופר: "מהראיונות המסוכנים ששמעתי" • עמידרור: "הקבוצה של נדב ארגמן אוחזת את המדינה בגרונה"
חרדים 10
ב' אב התשפ"ג / 20.07.2023 13:07

אחרי שחוק צמצום עילת הסבירות אושר בוועדת חוקה: ראש השב”כ לשעבר נדב ארגמן תקף הבוקר (חמישי) בריאיון לאילנה דיין בגל”צ את הרפורמה המשפטית –  והצדיק סרבנות במידה והכנסת תאשר חוקים שייצרו שינויים במערכת המשפט.

“ביום שני צפוי לעבור חוק, שאחריו אני חושש מאוד שאנחנו מדינה אחרת”, אמר בגל”צ. “אני חרד מאוד לעצמאות שומרי הסף, אני חרד למדינת ישראל, אני חושש מאוד שאנחנו על פתחה של מלחמת אזרחים. במידה והחקיקה הזו עוברת אנחנו נראה עזיבה, אנחנו נראה התפוררות”.

כשנשאל כיצד היה נוהג לו היה עדיין במילואים, ענה: “הייתי שולח מכתב ומאיים – אילו החוק הזה עובר אני מפסיק להתנדב. הייתי עושה אותו מעשה שנייה אחרי שהחקיקה הזו הייתה עוברת”.

ארגמן הבהיר כי לתפישתו ראשי ארגוני הביטחון מחויבים להישמע ליועצת המשפטית לממשלה במקרה של מחלוקת: “ראשי מערכת הביטחון, שומרי הסף סרים אך ורק למרותו של החוק. מהרגע שמדובר בפקודה שהיא עומדת בסתירה לחוק בוודאי, במידה ועומדת סתירה, וזאת שאלה שצריכה לעלות לדיון מורכב, שראש השב”כ או כל ראש מערכת אחרת, איננו משוכנע, הוא צריך להתייעץ עם היועמ”שית, הוא צריך לקבל את חוות דעתה ולהיות צמוד אך ורק לחוק, לעמדת היועמ”שית ולבתי המשפט בישראל, אין לו שום אופציה אחרת”.

הוא גם נמנע מלגנות סרבנות על רקע הרפורמה ואף עודד אותה: “להטיל את האחריות על אותם מתנדבים, טייסים, יחידות מיוחדות – זו שגיאה מוחלטת. האחריות כולה מוטלת על ראש הממשלה, הוא יוכל להוביל להעברת החקיקה הזו בדרך של הידברות ולא בדרך של אכיפה.

“יש כאן מציאות אחרת, שונה מההתנתקות או כל דבר אחר. אנחנו מדברים על שינוי משטר במדינת ישראל, לכן אותה הפסקת התנדבות שעליה מדברים – היא במקום”.

הוא התייחס לאמירות שהופנו נגד היועמ”שית ואמר: “אני חושב שהאמירות מאוד מאוד מסוכנות, אני הייתי מצפה מראש הממשלה לעצור את השיח הזה, לרסן את השרים וחברי הכנסת שלו, אני חושב שאי אפשר לקבל את השיח הזה. הוא מסוכן ואתה לא יכול לדעת מי שומע שר בממשלת ישראל מדבר ומחליט לעשות מעשה. אילו הייתי בתפקידו של רונן כעת הייתי מאוד מאוד מודאג.”

הוא הוסיף: “ההכפשה שנעשית כרגע בציבור היא הדבר הנורא ביותר, שיש שרים וחברי כנסת שעומדים ומנבלים את הפה על אנשים שעם ישראל חייב להם, וחייב להם רבות. הם הלכו בראש המחנה על מנת להילחם והם עומדים היום בראש המחנה, על מנת לשמור על הדמוקרטיה הישראלית”.

דבריו החריפים של ראש השב”כ לשעבר עוררו ביקורת רבה, בין היתר בקואליציה.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הגיב: “זה פשוט מדהים איך אנשים רציניים שעשו כמה דברים בחיים מתמסרים מרצון לשטיפת מוח מטומטמת כאילו בלי עילת סבירות רחבה, שלא היתה כאן עד לפני 30 שנה ולא קיימת באף מדינה נורמלית בעולם, ישראל תחדל להיות דמוקרטית.

“חתיכת ניסוי חברתי האירוע הזה. הרבה תובנות על פסיכולוגיה ונפש האדם ובעיקר על הצורך לגוון את הרכב בעלי התפקידים הבכירים במערכת הביטחון כדי להבטיח את עתידה של הדמוקרטיה הישראלית”.

שר העלייה והקליטה אופיר סופר התראיין הבוקר בגל”צ לאחר נדב ארגמן והביע זעזוע מדבריו: “אני מדבר מדם ליבי, כמי שפיקד על לוחמים. נפצעתי קשה וחזרתי לפיקוד לאחר שיקום, התנגדתי להליך אוסלו אך לא העזתי לסרב לשרת ובטח שלא להתבטא בעד סרבנות כאשר ראיתי את האסון של אוסלו בעיניים.

“הכנסת צה״ל לתוך הוויכוח הפוליטי יוצרת נזק לעשרות שנים. מה המסר של ראש השב״כ לשעבר בהמלצות לראשי מערכת הביטחון שהוא מתבטא בצורה כזאת? מהראיונות המסוכנים ששמעתי”.

שר האנרגיה, ישראל כ”ץ: “לראש השב״כ לשעבר נדב ארגמן יש זכויות רבות בתחום המאבק בטרור, אבל לא את הזכות לקרוא לסרבנות, שמעודדת את מנהיגי הטרור”.

גם ראש המל”ל לשעבר, יעקב עמידרור, יצא נגד ארגמן בגל”צ: “הוא עשה טעות מרה, חצה כל קו אדום באמירות האלה. מה שקורה כאן זה כמו המרד של הפלמ״ח נגד בן-גוריון, ובן-גוריון באמצע מלחמה לא היסס ופירק אותם”.

לדבריו, “הקבוצה של נדב ארגמן אוחזת את המדינה בגרונה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות