יום היסטורי לממלאות-מקום בחינוך העצמאי: ישתכרו כמו המורות

יום חג לכ-3,600 מורים ומורות ממלאי מקום ב'חינוך העצמאי': החל מתחילת שנת הלימודים בחודש ספטמבר יקבלו את מלוא הזכויות המגיעות למורים "כמו המורה אשר אותו הוא מחליף" - ולא על-בסיס שעתי בלבד • ההחלטה מופיעה בחוזר ששיגר משרד החינוך  לראשי רשת החינוך
יוני גרין
ב' אב התשפ"ג / 20.07.2023 11:45

יום היסטורי בחינוך החרדי: משרד החינוך הורה אתמול באופן רשמי לרשת ‘החינוך העצמאי’, כי החל מתחילת שנת הלימודים החדשה תשפ”ד עליו לשלם לאלפי ממלאות-המקום בחינוך העצמאי את מלוא הזכויות המגיעות למורות – “כמו המורה אשר אותו הוא מחליף”.

אחד “הפצעים הפתוחים” במגזר החרדי הוא העסקתן של אלפי מורות כממלאות-מקום לתקופה ממושכת בבתי הספר של רשת ‘החינוך העצמאי’. מורות אלו ממלאות את תפקידן במסירות ובנאמנות, פעמים רבות לאורך שנים, אך שכרן נקבע על-בסיס שעתי בלבד – בדיוק כפי שנקבע שכרן של מורות ממלאות-מקום באופן חד-פעמי.

כפי שנחשף לראשונה באתר חרדים 10 לפני כשנתיים, לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב הוגשה על ידי עו”ד ענת שני ועו”ד פיני קלמן, בקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגד ׳החינוך העצמאי׳ בסכום עתק של 151,000,000 שקלים. הבקשה הוגשה בשם שתי מורות חרדיות שעבדו כממלאות-מקום ב’חינוך העצמאי’.

על פי הטענות בבקשת האישור, שתי המורות ממלאות-המקום טוענות כי הועסקו ב’חינוך העצמאי’ במשך למעלה מ-51 יום, אך קיבלו את שכרן לפי שכר שעתי קבוע, ולא לפי דרגת הוותק שלהן.

כתוצאה מכך, הן לא קיבלו קרן השתלמות ודמי מעונות להן זכאיות מורות בתקן. מדובר במקרים בהם מילוי המקום נדרש לתקופה ממושכת, כמו למשל במקרים של החלפת מורה שיצאה לחופשת לידה, שנת שבתון, מחלה ארוכה, וכיו”ב. על פי הנטען בבקשת האישור, התנהלות זו מגבשת הפרה של תקנות שירות עובדי הוראה וההנחיה המחייבת תשלום שכר ונלווים כמשולם בחינוך הרשמי.

בתביעה ייצוגית זו מתחוללים, בקצב שיא, שורה של אירועים דרמטיים. בשל חשיבותה הרבה, אתר חרדים 10 עוקב אחר ההתפתחויות באדיקות.

לפני חודשיים וחצי, חשף חרדים 10 כי החל מתאריך 1.9.2023 יחלו ממלאות המקום לקבל את מלוא זכויותיהן הסוציאליות כמורות. לפי הערכות, ב’חינוך העצמאי’ עובדים 3,600 מורים ומורות ממלאי מקום.

ואכן, כאמור, אתמול הורה באופן רשמי משרד החינוך כי על החינוך העצמאי לשלם לאלפי ממלאות המקום את מלוא הזכויות המגיעות למורות.

ההודעה מופיעה בחוזר ששיגר משרד החינוך  לקראת החלת רפורמת ‘אופק חדש’ ברשתות החינוך החרדיות הגדולות החל משנת הלימודים תשפ”ד.

זאת , לאחר שבתום שנים של מאבק, נחתם ההסכם בין רשתות החינוך – ‘החינוך העצמאי’ ו’מעיין החינוך התורני’ –  ומשרד החינוך על הצטרפות לתוכנית ‘אופק חדש’. התוכנית תוסיף עשרות אחוזים לשכר המורים החרדים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות