מכתב התראה למנהלי בתי החולים: זה מה שיקרה לכם אם תשבתו 

ארגון לביא, העוסק בזכויות האזרח ומנהל תקין, פנה במכתב התראה אישי למנהלי בתי החולים המתכננים להשתתף בשביתה נגד הרפורמה: "תחול עליכם אחריות אישית לנזקי השביתה, הן ברמה האזרחית והן ברמה הפלילית"
תמי גיל
א' אב התשפ"ג / 19.07.2023 01:27

ארגון לביא, העוסק בזכויות האזרח ומנהל תקין, פנה אמש במכתב התראה אישי למנהלי בתי החולים המתכננים להשתתף היום (שלישי) בשביתה עליה הכריזה ההסתדרות הרפואית בישראל.

במכתב ההתראה, שהוגש באמצעות עו״ד ערן בן ארי ואסף תכלת, שותפים במשרד בן ארי, מרנס, תכלת ושות׳ נכתב: ״היום הודיעה ההסתדרות הרפואית בישראל כי היא תשבית את הרפואה בישראל מחר בין השעות 8:30- 10:30, וזאת בניגוד לדין ובניגוד למטרות הארגון שאמורות להיות מקצועי ולא פוליטי.

“על פי עמדת הר”י עצמה בהקשרים שונים ‘התפקיד של אספקת שירותי בריאות הינו בעל אופי ציבורי, המבוסס על חוק ביטוח בריאות חובה, הממומן מגביית מיסים, וקשור קשר ישיר כמובן לבריאות הציבור. על כן, יש להחיל את החובות החלות על גופים דו-מהותיים על הגופים המספקים שירותי בריאות לציבור’.

“על אף הצהרותיו של פרופ’ ציון חגי, יו”ר הר”י, כאילו אין מדובר באירוע פוליטי, הרי שמדובר בשביתה פוליטית במובהק שאין לה קשר אמיתי לזכויות המטופלים או הרופאים כגוף מקצועי. שביתה, שכל מטרתה השפעה על רשויות השלטון לביצוע פעולות, תוך שימוש בכוח חוקי וכלכלי עצום ומונופוליסטי שניתן להר”י למטרות שונות בתכלית, הגנה על זכויות הרופאים והמטופלים – הן כאלה המתנגדים לרפורמה המשפטית והן אלה התומכים בה. פעולה כזו גם מתפרשת כפגיעה בציבור הרחב, שגם בו הדעות חלוקות באשר לקידום שינויי החקיקה.

“למיטב הבנתנו, השביתה המתוכננת למחר היא שביתה פוליטית פראית שמטרתה להשפיע על הליכי חקיקה שטרם הסתיימו בכנסת ישראל. מצ”ב מכתבנו בעניין מיום 13.7.23 ובו נימוקים למסקנתנו כי המאבק של הר”י הוא פוליטי ואין הוא מבוסס על אדנים מקצועיים”.

עוד מוסיפים עו״ד בן ארי ותכלת בשם ארגון לביא: ״כמפורט במכתבנו, שביתה פוליטית כזו, הנה אסורה על פי דין, והנה חמורה פי כמה וכמה מקום בו עסקינן בשירות חיוני לציבור ממדרגה ראשונה. זאת ועוד, הקריאה לשביתה שנעשית על-ידי מנהלים בכירים, מהווה לחץ בלתי הגון ואף מפלה כלפי עובדי בתי החולים שאינם מוכנים לערב רפואה ופוליטיקה, אך תלויים באותם מנהלים בקידומם האישי ובניהול היומיומי.

“עירוב פסול זה של הרפואה והפוליטיקה יצור כתם בל יימחה על מערכת הרפואה הציבורית, ועלולה לפתוח פתח למדרון חלקלק של שביתות פוליטיות נוספות (משני צידי המתרס), התנכלות לרופאים על רקע פוליטי, סירוב לטיפול בחולים ממניעים פוליטיים בניגוד מוחלט לשבועת הרופא – ועוד ועוד.

“ניסיונה של הר”י להצדיק שביתה פראית ומסוכנת זו בטענה כאילו צמצום עילת הסבירות משמעו פגיעה מיידית וודאית בבריאות המטופלים הנו ניסיון דחוק ביותר, מבוסס על ספקולציות ותיאוריות שהמרחק בינן ובין המציאות רב מאד. כך גם הניסיון לטעון כי צמצום חלות עילה זו, עילה יציר הפסיקה ואחת מני רבות במשפט הציבורי – משמעה ביטול מוחלט של הביקורת השיפוטית – הנו ניסיון שאין לו ביסוס מקצועי.

“בניגוד מוחלט לכך – השבתת המערכת הרפואית (לרבות הפעלתה במתכונת חירום) תפגע באופן וודאי ומיידי בבריאות מטופלים, לרבות דחיית ניתוחים, ביטול תורים ועיכוב באבחון מצבים הדורשים טיפול, המתנות ארוכות ועוד.

“היענות של הצוותים הרפואיים להשבתת מערכת הבריאות מחר תפגע בציבור החולים. לפעולה זהו עלולות להיות השפעות שליליות הן על אמון הציבור במערכת הבריאות והן על כל מי שיטול חלק בשביתה הפוליטית הבלתי חוקית.

“מרשתנו רואה חובה להודיעכם כי כמנהלי בתי החולים, הנכם נושאים באחריות אישית לנזקים שעלולים להיגרם למטופלים כתוצאה משביתה בלתי חוקית זו, הן ברמה האזרחית והן ברמה הפלילית.

“אנו קוראים לכם שלא להיכנע ללחצים, להמשיך לפעול מחר במתכונת שגרתית תוך אחריות ושמירה על בריאות הציבור ועל כבוד מקצוע הרפואה״.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא אמרתי את זה !
    19/07/2023 13:15
    אור
  1. לא אמרתי את זה !