36 מגילות: הספרייה הלאומית רכשה אוסף נדיר של ‘אילנות קבליים’

עם רכישת האוסף תהיה הספרייה הלאומית בעלת האוסף הגדול, המקיף והחשוב ביותר של אילנות קבליים בעולם • האילנות הקבליים הם מגילות, חלקן באורך של יותר מ-11 מטר, המציגות תרשימים בצורת עצים, שסייעו להמחשת הרעיונות של תורת הסוד היהודית
שלמה בן חיים
כ"ב סיון התשפ"ג / 11.06.2023 19:52

לקראת המעבר למשכנה החדש רכשה הספרייה הלאומית אוסף נדיר וחשוב של כתבי יד ואיורים קבליים (אילנות קבליים), המצטרפים לאוסף הקבלה הקיים בספרייה הלאומית ובאוסף גרשום שלום, שהינו אוסף הקבלה הגדול בעולם.

אוסף ה’אילנות’ כולל 36 מגילות קלף ונייר – חלקן הארוכות ביותר בעולם מסוגן, באורך של עד 11 מטרים!  – המציגות סמלים קבליים בצורה יוצאת דופן ומיוחדת, באמצעות תרשימים מורכבים דמויי עצים הכוללים דמויות ואיורים שונים.

מגילות אלה המכונות “אילנות קבליים”, או “אילנות הספירות”, מצטרפות ל-25 מגילות מאותו סוג שכבר מהוות חלק מאוסף הספרייה הלאומית.

בעקבות קבלת האוסף החדש תאצור כעת הספרייה הלאומית את האוסף הגדול בעולם של אילנות קבליים, עם למעלה מ-60 מגילות המתוארכות לשנים 1660 עד 1920, שנוצרו בכל רחבי התפוצות והקהילות היהודיות בעולם: ממערב ומזרח אירופה, מתימן, כורדיסטן, מרוקו, עיראק ועוד.

בעבור המקובלים האילנות הקבליים שימשו כמפה המתארת את העולם האלוקי לסוגיו השונים. ה’אילנות’ היו חיוניים ללמידת מבנה האלוקות הקבלית, להבנת סתרי העולם, ולביצוע פרקטיקת ה’ייחודים’ הייחודית לתפילה ועבודת הא-ל הקבלית.

ציורי האילנות הם מסורת קבלית ידועה שראשיתה בראשית ימי פריחת הקבלה.

לדברי ד”ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות על שם חיים וחנה סולומון בספריה הלאומית, ייחודו של האוסף הינו בכך שהוא מייצג את כל הסוגות השונות של אילנות קבליים, כאשר האילן המוקדם הוא משנת 1660 והאחרון מתוארך ל-1920.

ד”ר חיים נריה עם המגילה הארוכה בעולם. צילום: אורי ברקת

“האוסף נחשב לאוסף מגוון, ייחודי, בעל ערך היסטורי, מחקרי ואסתטי, של יצירה עברית מקורית. הוא מכיל תרשימים יפים ונדירים בצורה של מגילות שחלקן צבעוניות, באורכים משתנים, ממקורות שונים, היוצרות בעיני המתבונן חוויה רוחנית ואסתטית גם יחד. השליחות שלנו כספריה הלאומית של העם היהודי כוללת איסוף יצירות ייחודיות שכאלה ואנחנו בטוחים שהרכישה תוסיף אור למעמדה של הספרייה כמרכז הרוחני של העם היהודי”, מסביר ד”ר חיים נריה.

לדברי ד”ר רחל יוקליס, ראשת אגף האוספים בספריה הלאומית, כבר כיום מהווה הספרייה הלאומית מוקד עלייה לרגל עבור לומדי וחוקרי תורת הקבלה.

הספרייה הלאומית אוצרת כתבי יד ודפוסים קבליים נדירים, ואוסף גרשום שלום מהווה את האוסף הגדול והמקיף ביותר של ספרות ומחקר קבלי. “אנו בספריה הלאומית שמחים על כך שהפריטים הנדירים הללו יהיו חלק בלתי נפרד מהזיכרון הלאומי, שמורים מצד אחד אבל גם נגישים מצד שני ויקבלו את המעמד הראוי להם כחלק מהיצירות הנדירות והייחודיות של העם היהודי והאוצרות הנדירים של הספרייה”, אומרת ד”ר רחל יוקלס.

רכישת האוסף נעשתה בסיוע הקרן ע”ש חנה וחיים סלומון בתמיכתה האדיבה של בתם נעמי סלומון, וכן בסיוע הקרן ע”ש וויליאם דוידסון.

האילנות הקבליים נסרקו לאתר הספרייה והם זמינים לצפייה באתר כתיב של הספרייה הלאומית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות