חוקרי ‘המכון’: נגד החוק שיאפשר תביעה בגין הסתה נגד חרדים

חוקרי 'המכון הישראלי לדמוקרטיה', פרופ' מרדכי קרמניצר וד"ר עמיר פוקס, מתנגדים להצעת החוק של ח"כ יעקב אשר, שתרחיב את הגדרת הגזענות גם כלפי החרדים
• "הוא אינו יכול להיות סלקטיבי ולחול על החרדים בלבד, מבלי להתייחס לקבוצות נוספות כגון להט"בים, נשים ורפורמים"
אריה ריבקינד
כ' סיון התשפ"ג / 09.06.2023 08:00

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון בחוק של ח”כ יעקב אשר להרחיב את הגדרת הגזענות בחוק העונשין, כך שתכלול גם את האוכלוסייה החרדית.

מטרת ההצעה: לאפשר תביעה בגין הסתה נגד חרדים, דבר בלתי אפשרי לפי החוק כיום. אם החוק יאושר, עונשה של העבירה יהיה חמש שנות מאסר.

מי שיוצאים נגד ההצעה הם חוקרי ‘המכון הישראלי לדמוקרטיה’, פרופ’ מרדכי קרמניצר וד”ר עמיר פוקס, הסבורים כי “התיקון מוצע כלאחר יד, ללא חשיבה על היסודות העובדתיים והנפשיים של העבירה, באופן שיפגע בחופש הביטוי ומבלי להתייחס לקבוצות נוספות כגון להט”בים, נשים ורפורמים”.

לדבריהם, “האיסור כיום מצומצם – איסור על ביטוי גזעני רק על רקע צבע, השתייכות לגזע או מוצא לאומי-אתני – בגלל החשיבות של חופש הביטוי, ולדעת המכון יש גם להיזהר מהרחבת יתר של האיסור, אך גם אם כן הוא אינו יכול להיות סלקטיבי ולחול על החרדים בלבד”.

במכתב לשר המשפטים ח”כ יריב לוין, וחברי ועדת השרים לענייני חקיקה, הם כותבים: “אנו מתנגדים להצעת החוק, שכן יש בה הרחבה של האיסור על הסתה לגזענות באופן סלקטיבי כלפי האוכלוסייה החרדית בלבד.

“ניתן לשקול מחדש את האיזונים הנכונים בעבירה, אך איזון חדש, אם יהיה כזה, חייב לכלול הגדרה ניטרלית יותר כגון ‘קבוצה דתית’, כך שיכלול גם הסתה כלפי קבוצות דתיות אחרות, לצד החברה החרדית.

“זאת ועוד, יש קבוצות נוספות הסובלות מהתבטאויות קשות שאינן מכוסות בחוק – כגון על רקע נטייה מינית ומגדר (בעיקר להט”בים ונשים). על כן, לא ניתן להצדיק הרחבת האיסור רק כלפי האוכלוסייה החרדית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות