התביעה נגד מו”ל ‘חבורת תרי”ג’: היועמ”שית מתנגדת להסדר פשרה

היועצת המשפטית לממשלה מתנגדת להסדר פשרה עם המו"ל של 'חבורת תרי"ג' גם לאחר שהוצעו שני הסדרי פשרה, היועמ"שית אינה משוכנעת שהילדים יצליחו להבין את הכוונה המסחרית • "הפרדת הפרסום מהעלילה המרכזית אינה מבטיחה כשלעצמה את העמידה בהוראות החוק"
יוני גרין
י"ז סיון התשפ"ג / 06.06.2023 15:16

היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים את התנגדותה להסדר פשרה, במסגרת בקשה לאישור ניהול תובענה כייצוגית נגד קבוצת ‘ברהל’, המוציאה לאור של המותג ‘חבורת תרי”ג’ לילדי המגזר החרדי.

ממכרת: כל מה שאתם צריכים לדעת על הנזק של סיגריות אלקטרוניות

בבקשת האישור נטען כי הקבוצה, אשר מוציאה לאור ומשווקת את המותג ‘חבורת תרי”ג’, פועלת בניגוד לחוק הגנת הצרכן ולתקנות הגנת הצרכן בנושא פרסומות לקטינים, בכך שהיא מציגה פרסומות סמויות לקטינים הטמונות בחומרי הקריאה, באיורים, במשחקי הקופסא ובתקליטורים שהיא משווקת.

לדוגמא, בסיפור על ילדי ‘חבורת תרי”ג’ הילדים אוחזים באיור בחוברות שעליהן המיתוג ‘משנה מאירה’, כאשר בתקליטור המצורף מובטח לשומעים שרכישת המוצר תוביל להצטיינותם בכיתה.

במסגרת הסדר הפשרה המוקדם שהגישו הצדדים לבית המשפט, הוצע לכלול סימון על גבי מוצרי החברה ובראש כל עמוד במגזינים כי אלה כוללים תוכן פרסומי וכן לשלב הודעוות בעניין זה בתחילת תכני שמע המכילים פרסומות.

היועצת המשפטית לממשלה התנגדה להסדר הזה, בנימוק שקיימת אפשרות סבירה שהקטין – ואף אדם מבוגר –  לא יזכור את הגילוי שנמצא על גבי כריכת הספר או קופסת המשחק בזמן צריכת התוכן, וספק אם אלה יובילו להבנה של הקטין כי התוכן המוצג כתוכן עלילתי הוא למעשה פרסומת .

עוד פורט בהתנגדות, כי אין מקום שהחברה תשווק מוצרים או שירותים לקטינים באמצעות שילובם בעלילה. דרך שיווק זו אינה מתאימה לרמת הבנתם של קטינים וההוראות הפרטניות שנקבעו בתקנות המגבילות את דרכי השיווק לקטינים.

על רקע זה, בית המשפט הביע עמדתו כי ההסדר שהוגש מעורר קשיים משום שהפרקטיקה שמבוקש לאשרה לעתיד לבוא, בפרט כשמדובר בקטינים, נראית בעייתית באופן מיוחד, וההבהרות שמוצע לתת לפרסום, לא ברור שדי בהן.

בעקבות כך, ובעקבות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה, הצדדים פעלו להגשת הסדר פשרה מתוקן ומיטיב עבור חברי הקבוצה.

בהסדר הפשרה המתוקן הסכימו הצדדים שעל התקליטורים ואריזתם יסומן כי הם מכילים תוכן פרסומי, וכי התוכן הפרסומי לא ישולב בעלילת הסיפור אלא ברצועה נפרדת, תוך הבהרה ברורה המותאמת לילדים לפיה מדובר בתוכן פרסומי.

בנוסף, הסכימו הצדדים שבמגזינים ובספרי קריאה לילדים לא ישולבו תכנים פרסומיים בעלילה המרכזית, אלא יתאפשר להציגם בנפרד תוך הדגשה שמדובר בתוכן פרסומי ונפרד מהעלילה העיקרית.

היועצת המשפטית לממשלה הגישה התנגדות גם להסדר המתוקן.

הטעם העיקרי להגשת ההתנגדות מטעם היועצת המשפטית לממשלה הוא כי ההסדרה העתידית אינה מבטיחה שהפרסומות יעלו בקנה אחד עם הוראות החוק הרלוונטיות לפרסום סמוי הנוגע לקטינים.

לפי היועמ”שית, על אף שהסדר הפשרה מוצג ככזה שהפרסומות המיועדות לקטינים תופרדנה מהתוכן העלילתי, קיים חשש כי הוא אינו מונע הצגת פרסומות בדרך המתאימה לרמת הבנתם של קטינים.

בעמדת היועמ”שית הוזכר, כי פרסום סמוי מנצל את תמימותו, גילו, חוסר ניסיונו, רמת הידע שלו ובגרותו של הקטין, והפרדת הפרסום מהעלילה המרכזית אינה מבטיחה כשלעצמה את העמידה בהוראות החוק הרלוונטיות.

כמו כן, הסדר הפשרה לא מפרט מה יהיו מאפייניהם של התכנים הפרסומיים ובאיזה אופן יופיעו בנפרד מהעלילה המרכזית, ומכאן יש חשש כי עדיין יוותר הקושי של הקטינים להבין את הכוונה המסחרית.

בנוסף הוער בהתנגדות, כי ככל שיאושר ההסדר, המוצרים שיתרמו במסגרת הפיצוי שיינתן לא יהיו מיועדים לקטינים וכוללים פרסומות המשולבות בעלילתם.

יצוין, כי ההתנגדות להסדר הפשרה הראשון הובילה את הצדדים לשפר את הסדר הפשרה לטובת הציבור. כך למשל, הצדדים הסכימו על גילוי קיומו של תוכן פרסומי בסיפור הנפרד, תוך נקיטה בשם המפרסם, ושימוש בפונט בגופן שונה ומסגרת אחידה.

לאור האמור, לעמדת היועצת המשפטית לממשלה אין מקום לאשר את הסדר הפשרה המוצע במתכונתו הנוכחית, ועל כן הוגשה התנגדותה להסכם.

עמדת היועצת המשפטית לממשלה הוגשה באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) והוכנה בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) והרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בכל תכנית ריאליטי יש פרסום סמוי של מוצרים
    06/06/2023 18:33
    jjj
  1. ואפילו מקרבים את המצלמה לדגם
    ממש חוצפה

  2. מוגבלת
    07/06/2023 09:20
    יהודית
  3. מה היא תעשה כשסער יפול וימות?

  4. אין לה במה להתעסק?
    07/06/2023 11:46
    טלי
  5. סיימה ליישר את מערכת המשפט ועכשיו משתעשעת בחבורת תריג?