יוסי כהן נשאל האם פגש את יורש העצר מוחמד בן סלמאן. מה ענה?

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, נאם בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי: "נורמליזציה עם סעודיה אפשרית בהחלט ואני נשען על ידע אישי בנושא"
חרדים 10
ח' סיון התשפ"ג / 28.05.2023 17:18

ראש המוסד לשעבר, יוסי כהן, נאם היום (ראשון) בכנס INSS – המכון למחקר ביטחון לאומי, ונשמע אופטימי באשר לסיכויים שיושג הסכם שלום היסטורי בין ישראל לסעודיה.

”האם נורמליזציה של סעודיה עם ישראל אפשרית? להערכתי, וזה נשען על ידע אישי בנושא, אפשרית בהחלט”, אמר.

לדבריו,  “מוחמד בן סלמאן, בחור צעיר, אנחנו מכירים העבר שלו ומה שעשה, ואנו רואים שהוא מנהיג משהו אחר. הוא לא מתעלם מארה״ב אבל יש אלטרנטיבות – ‘לא רוצים למכור לי f-35? לא אלמן סעודיה’. הוא מעביר מסר שיש אלטרנטיבות, לו ולחבריו.

“ראינו במודיעין בעבר לכל הדרך את המגעים שמתנהלים בין סעודיה לכל העולם. לא ראיתי את המגעים האלו כל כך פומביים בעבר, למשל עם סין”.

בנוגע לישראל אמר: “ישראל צריכה לנסות להיכנס לנעליהם של הסעודים – ולהבין שזה שיש להם יחסים לא מצביע במשהו על יחסי סעודיה עם ישראל. יש דברים שקורים ברמה הבילטראלית. שאינם בהכרח משפיעים על מדינת ישראל. נורמליזציה של סעודיה עם ישראל, ואני נשען על ידי אישי בנושא – אפשרית בהחלט.

“אם המגעים יתנהלו נכון, עם ערבויות של ארה”ב, עם אמירות מסוימות לגבי הפלסטינים אבל לא בהכרח מדיניות מעשית – זה אפשרי.

“יש במזרח התיכון אכן עידן חדש ששל מנהיגים אמיצים, דוגמת המלך הבחרייני, נשיא איחוד האמירויות, דוגמת המלך המרוקני… מנהיגים אמיצים בשני קצוות המפה יודעים לייצר נורמליזציה ואני חושב שהם נוכחים. אפשר לייצר איתם משהו גדול וחשוב יותר”.

הוא הוסיף: “היחסים שלנו עם בחריין והאמירויות מושלמים. אין שום דבר שלילי שאני יכול להגיד עליהם. עדיין אבו דאבי מבינה שיש איום אחד ממזרח שאי אפשר להתעלם ממנו. אתה צריך לדבר כדי שרעה לא תבוא עליך. לקחת בחשבון את גודלם היחסי וגם את האינטרסים האזוריים”.

כהן התייחס בנאומו לפרסומים הזרים לפיהם נפגש בעבר עם מוחמד בן סלמאן – ואמר: “אני לא מאשר אותם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות