“סוף סוף אש חיובית”: איך חגגו ל”ג בעומר באוקראינה המופגזת? • צפו

באודסה צעדו ברחוב למרות ההפגזות ביום ובלילה, בעיר הגרעין ז'פרוזה נאסר על התושבים להתכנס או לצעוד, בעיר הבירה קייב צעדו עם שלטים יהודיים ברחוב - ובעיר ויניצא חגגו ל"ג בעומר לאור חבית בוערת 
נתן פרל
י"ט אייר התשפ"ג / 09.05.2023 23:11

המלחמה המתמשכת באוקראינה נותנת את אותותיה גם על שגרת שמחת החגים היהודים.

ל”ג בעומר חלף על יהודי אוקראינה ברגשות מעורבים: בחלק מהערים חגגו את יום הילולת הרשב”י בכינוסים סגורים, ובחלק אחר לא התקיימו חגיגות בכלל עקב המצב. מנגד, היו גם קהילות שהמשיכו את מסורת התהלוכה ברחובה של עיר, למרות המצב, או אולי דווקא בגלל.

בעיר הגרעין האוקראינה ז’פרוז’ה, לא נערכה השנה לא תהלוכה ולא כינוס. “בעקבות המצב נאסר עלינו”, סיפר רב העיר ושליח חב”ד הרב נחום ערנטרוי. הקהילה בז’פרוז’ה היא אחת הקהילות היהודיות המבוססות והמרשימות באוקראינה ולמרות מצב המלחמה המתמשכת, הרב עושה הכל כדי לשמר את שגרת החיים היהודית.

בעיר אודסה, היו לא מעט הפגזות בימים אחרונים, אולם רב העיר ושליח חב”ד הרב אברהם וולף, החליט בעצה אחת עם גורמי ביטחון, לקיים את התהלוכה המסורתית.

“למרות הכל צעדנו – והיו כאן הרבה הפגזות בימים האחרונים”, הוא מספר, “אצלנו ל”ג בעומר זו חגיגה שלמה. היו לנו כאן שרשרת אירועים קהילתיים, גם במוסדות החינוך, גם בקהילה, גם בבית הילדים”.

בעיר הבירה קייב, לא התרשמו במיוחד מהמשך ההתקפות – ובחרו לקיים את תהלוכת ל”ג בעומר ברחובות העיר. “הילדים צעדו בתהלוכה ואמרו יחד פסוקי תורה”, סיפר הרב מרדכי לבנהרץ, שליח חב”ד ומרבני העיר קייב, “הם כמובן נהנו מאטרקציות ושמחו ללא הפסקה. העובדה שהגיע קהל מכובד – זה ממש נס מבחינתנו. בעקבות האירועים, שני צעירים יהודיים הביעו את רצונם לקיים ברית מילה”.

בעיר ויניצא ערכו גם אירוע בערב ל”ג בעומר וגם תהלוכה מרשימה. באירוע בליל הל”ג, התאספו אנשי הקהילה ורקדו סביב מדורה שהודלקה בתוך חבית גדולה. “סוף סוף אש חיובית”, אמר אחד מיהודי העיר.

“אי אפשר לתאר את החשיבות בשמירת האירועים המסורתיים בקהילות היהודיות”, אומרים במוקד החירום של חב”ד במדינה JRNU, המלווה את מערך השליחות באוקראינה מאז קריסת מסך הברזל. “מצב המלחמה המתמשך מאתגר מאוד את השגרה, וכל שכן את האירועים, אבל רבני הקהילות עושים מאמץ כביר להמשיך ולשמר הן על הקהילות והן על מעגל השנה היהודי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות