הממשלה תאשר את חוק ‘החשמל הכשר’ • גפני: מצוין. ליברמן: טרלול

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון את חוק 'החשמל הכשר' - כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים עם יהדות התורה • ליברמן: "מהלך כוחני שיעלה מיליארדים" • גפני: "ללא עלות. יוזיל את המחירים ויפחית באופן דרמטי את הזיהום" • השר ישראל כ"ץ: "תעריף החשמל לא יתייקר!"
אריה ריבקינד
י"ד אייר התשפ"ג / 05.05.2023 13:51

הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב את חוק ‘החשמל הכשר’, כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים עם מפלגת יהדות התורה.

לפי הצעת החוק של שר האנרגיה ישראל כ”ץ, חברת החשמל תקים, כחלק ממדיניות אגירה לאומית שמוביל השר,  מתקני ייצור חשמל ואגירת אנרגיה בערים וחיבורם לרשת החלוקה הציבורית באזורים אורבנים צפופים.

על פי ההחלטה, שהינה על דעת כל הגורמים המקצועיים, רשות החשמל תייצר את האסדרה המתאימה אשר תאפשר כחלק מתוכנית האגירה ‘חשמל כשר’ באזורים בהם יש אוכלוסייה המבקשת זאת – ללא עלות עודפת בתעריף החשמל לצרכן.

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ״ץ: “בישיבת הממשלה הקרובה יאושר חלק מרכזי מתוכנית האגירה הלאומית במרחב האורבני שאותה אני מוביל – המהווה בשורה משמעותית שתיטיב עם כלל הציבורים במדינת ישראל.

“בניגוד לנטען במקומות שונים, תעריף החשמל לא יתייקר, וההחלטה התקבלה בהתאם למדיניות אותה אני מוביל – תוך שמירה על עקרונות של רגישות חברתית ותחרות במשק. האצת הבנייה של מתקנים לאגירת אנרגיה על ידי המגזר הפרטי חיונית ומתבקשת עבור הביקוש ההולך וגובר ברחבי הערים המתפתחות, ותגדיל את השימוש באנרגיות מתחדשות.

“לצד זאת, ציבור רחב בישראל יוכל סוף סוף לצרוך חשמל שלא יוצר בשבת – מבלי שהדבר יהווה עבורו סכנה בטיחותית ופגיעה סביבתית חמורה. בעיניי מתנגדי החרדים המעשה ‘לא כשר׳, אך בעיניי זו דוגמה לפיתרון יצירתי שביכולתו לרתום את הטכנולוגיה המתקדמת לחיים משותפים ביחד”..

במשרד האנרגיה והתשתיות ציינו בהודעה שפרסמו, כי החלטת הממשלה תאפשר לחברת חשמל להקים מתקן פיילוט ל’חשמל כשר’, מה שיאפשר לשוק ולרגולטורים לבחון בפועל את הישימות הטכנולוגית והמנגנון הנדרש ברשת החלוקה לטובת הפעלת חשמל כשר.

על מנת להבטיח שמירה על התחרות במשק, חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים במסגרת הפיילוט תוך שלוש שנים. ככלל, מתקן הפיילוט יהווה שיעור קטן מהיקף האגירה הצפויה בישראל, שכן בשנים הקרובות צפויים לקום מתקני אגירה בהספק של מאות מגה-וואט.

במשרד האנרגיה והתשתיות  הדגישו, כי  האסדרה הרוחבית לחשמל כשר ולפיילוט של חברת החשמל יגובשו כך שלא תהיה עלייה בתעריף החשמל כתוצאה ממהלכים אלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי “בשנים האחרונות גדל משמעותית הצורך באגירת אנרגיה במשק החשמל, השאיפה להפחתת פליטות גזי החממה על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות, שלרוב אינן זמינות לאורך כל שעות היממה ואינן יציבות, והרצון לעבור לתחבורה מבוססת חשמל, יחד עם ביקוש ל’חשמל כשר’ מחזקים את הצורך בהרחבת השימוש באגירת אנרגיה וקידומה.

“אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות בישראל.

“בישראל ישנן אוכלוסיות המעוניינות לצרוך ‘חשמל כשר’, שלא יוצר בשבת. כיום חלק מאוכלוסיות אלה מספקות לעצמן חשמל באמצעות גנרטורים המהווים סכנה בטיחותית גדולה למשתמשים, כאשר עלותם יקרה והם גם גורמים לזיהום סביבתי. לאור ההתפתחות הטכנולוגית של מתקני אגירה והוזלת עלותם, קיימת הזדמנות למתן פתרון חליפי מתאים שיספק את צרכיה המיוחדים של אוכלוסייה זו, מה גם שפתרון זה בטיחותי ונקי יותר”.

יו”ר ועדת הכספים ח”כ משה גפני, התייחס למתנגדי התכנית: “תוכנית האגירה הארצית לצבירת חשמל בשעות השפל ואספקה בשעות השיא, כולל היכולת לספק ‘חשמל כשר’ לשכונות חרדיות בשבתות – היא תכנית מצוינת, שמתחילה כפיילוט ותתרחב לכל הארץ, בתמיכה ובדחיפת כל הגורמים המקצועיים. ללא עלות. יוזיל את המחירים ויפחית באופן דרמטי את הזיהום”.

הוא הדגיש: “כל מי שאומר אחרת פשוט לא מבין בנושא”.

יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, תקף כמובן את ההצעה בחריפות –  וכתב בחשבון הטוויטר שלו: “החלטת הממשלה לאשר ביום ראשון אספקת חשמל כשר היא עוד טרלול בדרך למדינת הלכה. 75 שנה כל ה’צדיקים’ הסתדרו ללא חשמל כשר. המהלך הכוחני של עסקני ש״ס ויהדות התורה בא על חשבון מעמד הביניים. הם אלו שישלמו את המחיר על כך.

“הקמת מתקני אגירת חשמל, בשילוב תעריפי החשמל הגבוהים באמצע השבוע, לעומת התעריפים הזולים בשבתות, יעלו מיליארדים לאזרחי ישראל. הטענות כי מדובר בפרויקט ניסיוני שבתחילתו יכלול חלק קטן מהאוכלוסיה החרדית בלבד – זה בדיוק כמו ההסכמה, בזמנו, לתת פטור משירות צבאי רק ל-400 איש שתורתם אומנותם, כך הרי סיכם בן גוריון עם חזון איש.

“היום בישיבות ובכוללים יש למעלה מ-170 אלף בטלנים העוסקים בחילול השם, שלא משרתים בצבא ושאנחנו נאלצים לממן. נעביר חוק גיוס לכולם, לא נסכים לתת פטור משירות לאף אחד. לא נאפשר לכם להפוך את ישראל למדינת הלכה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות