איום מבית הנשיא: ללא התקדמות במו”מ נאלץ להציב דד-ליין לצדדים

גורמים המעורבים בשיחות על הרפורמה: הזמן שצפויים בבית הנשיא לתת לצדדים עומד על שבועות ספורים • מסתמן: השר לוין מתכוון להקפיא את המינויים לביהמ"ש העליון • אם הוועדה למינוי שופטים לא תשתנה, והמינויים הרצויים לו לא יאשרו - הוועדה ללא תתכנס • ומי יתפקד כנשיא העליון?
חרדים 10
ו' אייר התשפ"ג / 27.04.2023 09:47

לאחר שבועות של שיחות בין הקואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא על הרפורמה המשפטית: נציגי בית הנשיא לשיחות הבהירו לאחרונה לשני הצדדים כי אם השיחות לא יקבלו כיוון של סיום ולא יתכנסו לכדי תוצאות בתוך זמן סביר, הם ייאלצו לקבוע דד ליין ותאריך סיום לשיחות.

כך דווח היום (חמישי) ברשת ב.

לדברי גורמים המעורבים בשיחות, המטרה היא למנוע בזבוז זמן ומשיכה של התהליך לתקופה ארוכה מידי.

עוד אמרו הגורמים, כי הזמן שצפויים בבית הנשיא לתת לצדדים עומד על שבועות ספורים.

מבית הנשיא מבהירים: “הדיווח מנוגד למסרים שלנו שאומרים שאנחנו מסייעים לצדדים, בונים את המסגרת. הדבר היחיד שנאמר לצדדים זה שצריך לוודא שהשיחות רציניות וענייניות ומקדמות הסכמה, תוך התחשבות בלוחות הזמנים הפוליטיים. בית הנשיא לא הציב שום דד-ליין וחזר רק על הכלל הבסיסי של משא ומתן רציני וענייני”.

בחדשות הערב בכאן 11 דווח אמש, כי ביום רביעי הגיעו צוותי המשא ומתן של הקואליציה והאופוזיציה להסכמה ראשונה – לפיה, חוקי יסוד יעברו בקריאה רביעית, ברוב גדול.

חוקי הכנסת, כולל חוקי היסוד, עוברים כיום בשלוש קריאות. הרעיון שעליו הסכימו הצדדים הוא להעביר את חוקי היסוד בקריאה נוספת, שבה יידרש אישור ברוב גדול יותר מבין חברי הכנסת, שמספרו עדיין לא נקבע.

אפשרות אחרת שהועלתה היא לקיים את הקריאה הרביעית לחוקי היסוד בכנסת הבאה, שאחרי זו שהעבירה את החוק בשלוש הקריאות הראשונות.

מסתמן: לוין מתכוון להקפיא המינויים לעליון

שר המשפטים יריב לוין עדיין עומד על כך שהרכב הוועדה למינוי שופטים יישתנה והנושא מצוי בליבה של המחלוקת בין הצדדים שמתדיינים בבית הנשיא.

ברשת ב’ נחשף היום, כי לוין מתכוון להקפיא את המינויים לבית המשפט העליון, כולל של נשיא העליון, אם לא יושגו הסכמות בין הצדדים וההרכב יישאר ללא שינוי.

בעוד חצי שנה תפרוש נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ובסמוך אליה גם השופטת ענת ברון. מבחינת לוין, אם הוועדה תישאר במתכונתה הנוכחית והמינויים הרצויים לו לא יאושרו – הוועדה כלל לא תתכנס.

המשמעות: מלבד עומס נוסף על בית המשפט העליון, שייאלץ להתמודד עם חוסר של שני שופטים מתוך 15 – לא יכהן נשיא בבית המשפט העליון.

אולם, חוק בתי המשפט וידא כי לא יהיה וואקום על הסמכויות הייחודיות של הנשיא.

החוק קבע: ״נתפנה מקומו של נשיא בית המשפט העליון וכל עוד הנשיא החדש לא התחיל לכהן, או נעדר הנשיא מן הארץ או שנבצר ממנו זמנית למלא תפקידו, ימלא המשנה לנשיא את התפקידים המוטלים על הנשיא ויישתמש בסמכויות הנתונות לו לפי כל חיקוק״.

אם כן, המשנה לנשיאת העליון עוזי פוגלמן ימלא את תפקידי נשיא העליון, עד שימונה נשיא על ידי הוועדה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות