באותו מחיר: חשמל כשר במתקני אגירה וייצור בערים חרדיות

משרד האנרגיה בראשות השר ישראל כץ מקדם אגירת חשמל בערים לטובת הגברת אמינות אספקת החשמל, האצת קצב כניסת המתחדשות ולמען "חשמל כשר" בערים החרדיות
שלמה בן חיים
ב' אייר התשפ"ג / 23.04.2023 18:24

שר האנרגיה והתשתיות, ח”כ ישראל כ”ץ, יגיש לממשלה הצעת מחליטים, אשר תאיץ את הקמת מתקני ייצור חשמל ואגירת אנרגיה בערים וחיבורם לרשת החלוקה הציבורית באזורים אורבניים צפופים. על פי ההחלטה, רשות החשמל תייצר את האסדרה המתאימה אשר תאפשר “חשמל כשר” באזורים בהם יש אוכלוסייה המבקשת זאת.

החלטת הממשלה תאפשר לחברת חשמל להקים מתקן פיילוט לחשמל כשר, מה שיאפשר לשוק ולרגולטורים לבחון בפועל את הישימות הטכנולוגית והמנגנון הנדרש ברשת החלוקה לטובת הפעלת חשמל כשר. על מנת להבטיח שמירה על התחרות במשק, חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים במסגרת הפיילוט תוך מספר שנים. ככלל, מתקן הפיילוט יהווה שיעור קטן מהיקף האגירה הצפויה בישראל שכן בשנים הקרובות צפויים לקום מתקני אגירה בהספק של מאות מגה-וואט. האסדרה הרוחבית לחשמל כשר ולפיילוט של חברת החשמל יגובשו כך שלא תהיה עלייה בתעריף החשמל כתוצאה ממהלכים אלה.

בשנים האחרונות גדל משמעותית הצורך באגירת אנרגיה במשק החשמל, השאיפה להפחתת פליטות גזי החממה על ידי מעבר לאנרגיות מתחדשות, שלרוב אינן זמינות לאורך כל שעות היממה ואינן יציבות, והרצון לעבור לתחבורה מבוססת חשמל, יחד עם ביקוש ל”חשמל כשר” מחזקים את הצורך בהרחבת השימוש באגירת אנרגיה וקידומה. אגירת אנרגיה חשמלית תהיה אחד האמצעים שיאפשרו את הרחבת ייצור החשמל באנרגיות המתחדשות בישראל.

בישראל ישנן אוכלוסיות המעוניינות לצרוך חשמל כשר, שלא יוצר בשבת. כיום חלק מאוכלוסיות אלה מספקות לעצמן חשמל באמצעות גנרטורים המהווים סכנה בטיחותית גדולה למשתמשים, כאשר עלותם יקרה והם גם גורמים לזיהום סביבתי. לאור ההתפתחות הטכנולוגית של מתקני אגירה והוזלת עלותם, קיימת הזדמנות למתן פתרון חליפי מתאים שיספק את צרכיה המיוחדים של אוכלוסייה זו, מה גם שפתרון זה בטיחותי ונקי יותר.

שר האנרגיה והתשתיות, חה”כ ישראל כ”ץ: “ההחלטה שלפנינו מהווה בשורה משמעותית שתיטיב עם כלל הציבורים במדינת ישראל. בניגוד לנטען במקומות שונים, תעריף החשמל לא יתייקר, וההחלטה התקבלה בהתאם למדיניות אותה אני מוביל – תוך שמירה על עקרונות של רגישות חברתית ותחרות במשק. האצת הבנייה של מתקנים לאגירת אנרגיה חיונית ומתבקשת עבור הביקוש ההולך וגובר ברחבי הערים המתפתחות, ותגדיל את השימוש באנרגיות מתחדשות. לצד זאת, ציבור רחב בישראל יוכל סוף סוף לצרוך חשמל שלא יוצר בשבת – מבלי שהדבר יהווה עבורו סכנה בטיחותית ופגיעה סביבתית חמורה. ברצוני להביע את הערכתי לאנשי רשות החשמל על העבודה המקצועית, ובטוח שהיוזמה הנוכחית תשפר את איכות חייהם של ישראלים רבים המבקשים לצרוך חשמל כשר ונקי”.

יו”ר רשות החשמל, אמיר שביט: “מברכים על תהליך מקצועי שנערך בשיתוף פעולה בין משרד האנרגיה לרשות החשמל, שיקדם אגירה במרכזי ערים ויועיל לקידום אנרגיות מתחדשות ומענה לביקושים הגוברים, תוך יצירת אפשרות לצריכת חשמל כשר למעוניינים בכך. זאת, ללא עלות עודפת בתעריף החשמל לצרכן, ובהתאם להנחיית השר בנושא”.

מנכ”ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: מדובר בפיילוט שבמסגרתו יוקם ציוד מיתוג ראשוני, על מנת לאפשר אספקת חשמל כשר במקביל למתן מענה לצורכי מערכת החשמל הארצית. הצלחת הפיילוט, שלאחר כשלוש שנים ימכר לגורם פרטי, יאפשר פתיחת השוק לתחרות גם בהספקת חשמל כשר, לאחר שישימותו הטכנית, בדגש על הממשק של המתקן עם רשת החלוקה, תגיע לבשלות מלאה. הפרויקט מורכב מאוד מבחינה מקצועית ותפעולית שלחברת החשמל הניסיון והידע להוציא אותו אל הפועל, לטובת הציבור במדינת ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות