“אם האולפנה היתה מזרחית”: סרטון של ‘חורב’ מסעיר את הרשת

ב"הכתרה" לפורים הפיקו תלמידות אולפנת חורב סרטון גזעני, בו מופיעים כל הסטריאוטיפים הגזעניים כלפי בני עדות המזרח • דרעי: "גזענות עלובה ומקוממת, דעות קדומות, בוז ולעג לגדולי הרבנים שלנו" • שר החינוך: "נחרדתי. מציג גילויי גזענות נוראים" • האולפנה: "שגגה נפלה תחת ידינו"
חרדים 10
כ"ב ניסן התשפ"ג / 13.04.2023 18:23

סרטון הכתרה לפורים, תחת השם “אם האולפנה הייתה מזרחית”, שהפיקו בנות אולפנת ‘חורב’ – מעורר סערה ברשתות  החברתיות.

בסרטון ההיתולי מופיעים כל הסטריאוטיפים הגזעניים כלפי בני עדות המזרח – ובזלזול.

עיתונאי ‘הארץ’ חיים לוינסון פרסם את הסרטון שהוסר – וכתב: “לא היה ולא יהיה ציבור יותר גזען כלפי מזרחים מהציונות הדתית. אל תחמיצו את היצירה הזו, מאלה שאין מספיק מזרחים בעליון”.

העיתונאי יוסי אלי צייץ בתגובה: “נניח ניתן לאולפנא הנחה שזה סרטון שנעשה לכבוד פורים, אבל שמישהו יסביר לנערות האלו שלתת קונוטציה של נערות יותר שחומות שמתנהגות כאילו בוולגריות זה סבבה, זה ממש לא סבבה וגזעני…. ושלא יספרו לנו שאין פה ישראל הראשונה והשנייה. תיעוד להקיא”.

שר החינוך יואב קיש הודיע, כי הורה לזמן לבירור נציגים מהצוות החינוכי במוסד. “נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט.

“הנחתי את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החמ״ד לזמן לברור מיידי את כל הנוגעים בדבר ולדווח לי בטווח הזמן המיידי. גזענות לא בבית ספרנו!”

יו”ר ש”ס ח”כ אריה דרעי הגיב: “הסרטון שצולם באולפנת חורב בירושלים ולועג לתלמידות מזרחיות, הכאיב לי מאד. גזענות עלובה ומקוממת, דעות קדומות, בוז ולעג לגדולי הרבנים שלנו.

“אני פונה לראשי האולפנה: זה לא סתם סרטון לפורים, זו גזענות טהורה נגד ציבורים גדולים מאד במדינה. עשו הכל כדי לעקור זאת מהשורש”.

סגן שר החקלאות ח”כ משה אבוטבול הגיב: “שמח, גאה, ומאושר להיות אבוטבול נצר ושושלת לרבניים דיינים וגדולי ישראל. שמח להימנות על תלמידיו של מרן הרב עובדיה זצ”ל.

“בימים אלו של ספירת העומר, מצופה מהנהלת האולפנה שידאגו להרבות אהבת חינם בעם ישראל, וצר לי שמה שבמשך עשרות שנים שהטיפו לאחרים על גזענות כלפי הספרדים, אצלם זה מונח עמוק מאוד. ואמרו חז”ל: ‘דאמרי אינשי שותא דינוקא בשוקא או דאבוה או דאימיה'”.

מאולפנת חורב נמסר בתגובה: “מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים.

“כל מי שנחשף לפעילות האולפנה לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנא שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית.

“צוות האולפנה יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צווותי החינוך ותלמידות האולפנה”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אצל הדתיים הלאומיים הגזענות יותר מתוחכמת מאצל החרדים
    14/04/2023 12:35
    לילי
  1. אלו ואלו גזענים (לא כולם, אבל רובם במידה כזו או אחרת) . ותתפלאו אבל גם אשכנזים שהתחתנו עם ספרדים יכולים להיות מאד גזענים כלפיהם. הם פשוט מתייחסים לבני הזוג שלהם כיוצאי דופן אך ממשיכים לאחוז בדעות קדומות וזלזול כלפי העדה ממנה בן זוגם הגיע.

  2. עצוב
    15/04/2023 22:46
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. פשוט עצוב מאוד

  4. גזענות מהשורש
    15/04/2023 22:59
    מלי
  5. מה בנות האולפנה מתנצלות?! למדתן מה “טובים” ביותר להיות כאלה , ההורים שלכן, המורים וכל צוות בית הספר. אתם צריכים להתבייש במי שאתם ובמה שאתם מייצגים. דרך ארץ קדמה לתורה? איפה בן אדם לחברו? תתביישו. המלבין פני חברו נקרא רשע, וזה מה שאתן!!! הרוע והרשע בהתגלמותו. הדת שלכן שווה 0 אחד גדול. בושה! בושה! בושה