גנץ: נבוא לנשיא • ליברמן: להמשיך במחאה • לפיד: מוכנים להידברות

יו"ר המחנה הממלכתי בירך על עצירת החקיקה המשפטית: "שורפי האסמים מנסים להצית מלחמה בין הצדדים. לא ניתן להם" • לפיד: "מוכנים ללכת להידברות אצל הנשיא, אם נתניהו יעשה תרגיל מאות אלפים יצאו לרחוב" • ליברמן: חייבים להמשיך במחאה, במטרה להקים קואליציה חדשה"
אריה ריבקינד
ה' ניסן התשפ"ג / 27.03.2023 20:52

יו”ר המחנה הממלכתי, ח”כ בני גנץ, בירך הערב (שני) על השעיית החקיקה המשפטית ואמר כי יגיע להידברות עם הקואליציה בבית הנשיא.

ניקיונות לקראת פסח? אלה כללי הבטיחות למערכות הגז הביתי

גנץ אמר: ”עמדתי כאן לפני כמה שבועות ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אחים ושנתניהו ישא באחריות. אני מברך על החלטתו לעצור. טוב מאוחר מאשר אף פעם”.

גנץ קרא לראש הממשלה נתניהו להשאיר את שר הביטחון יואב גלנט בתפקידו: ”יש לו אחריות על ביטחון המדינה, והוא מימש אותה בדרך היחידה האפשרית. כך גם יו”ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין. יש לנו אתגרים אסטרטגים אדירים – היחסים עם ארצות הברית, המאבק בגרעין האיראני, הטרור, הטיפטופים מעזה – זה לא הזמן להטיל פצצה על הדמוקרטיה הישראלית, לא העת לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבינו. אני קורא לנתניהו להשאיר אותו בתפקידו הקריטי.

”ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם. אבל כולנו – קואליציה ואופוזיציה נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו. צר לי, שגם בשעות הקשות האלו, יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים, שלא מתעלים לגודל השעה. שורפי האסמים מנסים להצית מאבק בין טייסים ללוחמי גולני, בין ירושלמים לתל אביבים, בין קיבוצניקים ותושבי עיירות פיתוח. לא ניתן להם”.

גנץ קרא לעצור את המחאה הגולשת לאלימות: ”כולנו צריכים לקרוא פה אחד – לא למלחמת אחים. לא לאלימות. לא לפשרה על לב הדמוקרטיה, וכן להסכמות והידברות. בהפגנות בחוץ – יש דגלי ישראל משני הצדדים, והרי זו עוד הוכחה, אחים אנחנו”.

הוא התחנף למפגינים שפעלו באלימות: ”אני מבקש להגיד היום שוב תודה עמוקה למאות אלפי אזרחים אוהבי המדינה ומנהיגי ארגונים, שמאבקם הנחוש שעוד לא תם, יקבל מקום של כבוד בדברי ההיסטוריה של מדינת ישראל. העצירה היא בזכותכם, ואני מקווה שהמחאה המרגשת שלכם תביא לתוצאות חוקתיות שישרתו את העם שנים קדימה”.

לתומכי החקיקה אמר גנץ: ”אתם אזרחים אוהבי המדינה. אני מבין גם את הכאב שלכם, את הדאגות שלכם, אתם אחים שלי. כפי שנתניהו צריך להיות ראש הממשלה של כולם – גם אני מתכוון לפעול כמנהיג שרואה את כולם. איני שמח היום, לא היינו צריכים להגיע לכאן”.

גנץ ציין הוא ימשיך להתנגד לממשלה: ”אבל בכל מה שקשור לביטחון המדינה, לשלטון החוק ולדמוקרטיה – אתמוך בכל מהלך נכון בלב שלם. דרך ההידברות וההסכמות על נושאים בעלי משמעות היסטורית, שלא דנו בהם מימי הקמת המדינה לפני 75 שנה, היא הדרך הנכונה. הנושאים האלו חייבים לקבל את הכבוד הראוי להם מכולנו.

”אני לא רוצה להביס אתכם – אני רוצה שנחיה כאן ביחד במדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית ובטוחה. אני מתכוון להגיע לחדר להידברות בלב פתוח ונפש חפצה. לא במטרה להכניע, אלא במטרה להצליח. אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא נושיט את ידנו. אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכל ולשלוח צוות לשם”.

גנץ סימן קווים אדומים לקראת ההידברות בבית הנשיא: ”נפעל לחזק את הדמוקרטיה, לשפר את המשילות, לשמור על עצמאות מערכת המשפט. לא נתפשר על עקרונות הדמוקרטיה, על שירות לאזרח, על חוק יסוד חקיקה מקיף וכולל – נהפוך כל אבן, כדי להצליח. את האלטרנטיבה הרעה לשלטון חוק רק התחלנו לראות – אין לנו את המנדט להיכשל”.

בסיום דבריו אמר יו”ר המחנה הממלכתי: ”עם ישראל מחושל – יצאנו מעבדות לחירות, חזרנו מגלות של 2000 שנה, קמנו מתוך עפר השואה, לאורך כל שנות עצמאותנו – גברנו תמיד על כל אויבינו. אני בא מהעם הזה, הייתי מפקד של חיילים מכל הארץ, מכל העדות, מכל הדתות. אני יודע עד כמה העם חזק ועד כמה גדולה המשימה שלנו המנהיגים להיות ראויים לו. אני מחויב לפעול כדי שהדמוקרטיה תתחזק, שהעם יהיה מאוחד, ושהביטחון ישמר.

”בעזרת השם, בעזרת התנהלות אחראית ומנהיגות שרואה את האינטרסים של מדינת ישראל לפני הכל – נעמוד גם באתגר הגדול שניצב מולנו ונצא מחוזקים. זו המשמרת שלנו”,

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בתגובה לנאום נתניהו: “שמעתי את הצהרתו של ראש הממשלה נתניהו. אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת. אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה.

מדינת ישראל פצועה וכואבת. אנחנו לא צריכים לשים פלסטר על הפצעים, אלא לטפל בהם באמת. לקראת שנתה ה-75 של המדינה עלינו לשבת ביחד ולכתוב חוקה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות.

עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולסמוך עליו כמתווך הוגן. זה כל מה שדרשנו בחודשיים האחרונים: הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות.

למודי ניסיון מר מן העבר, אנחנו נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל או אחיזת עיניים. שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו, ‘אני לא באמת עוצר, אני רק מרגיע את הרוחות’.

אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא שוב ימצא מולו מאות אלפי פטריוטים ישראלים שנחושים להלחם על הדמוקרטיה שלנו. נחושים להיות חומת המגן של המדינה היהודית והדמוקרטית.

מצד שני, אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים.

זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו ביחד, כדי שנוכל לחיות פה ביחד. אנחנו צריכים לבנות היום את המדינה שבה הילדים שלנו יחיו בעתיד.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: “הנאום של ראש הממשלה מוכיח שנתניהו נחוש יותר מאי פעם להשלים את כל החקיקה, כולל חוק יסוד השפיטה והשתלטות על בית המשפט העליון.

“אין לו שום כוונה לקדם הידברות אמיתית, אלא כוונתו להמתין לעיתוי נוח, למסמס את המחאה ולהטיל את כל האשמה על האופוזיציה כגורם שלא הסכים לפשרה.

“לכן אנו חייבים להמשיך במחאה, במטרה להקים קואליציה חדשה על בסיס המפלגות הציוניות ולסיים את המשבר עם הסכמה רחבה על נושא השוויון בנטל, כינון חוקה והקמת בית משפט לחוקה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות