קנצלר גרמניה ביקר את הרפורמה – התגובה של נתניהו הייתה נחרצת

במסיבת העיתונאים של שני המנהיגים, שולץ אמר שהוא מודאג מהרפורמה: "החיפוש אחרי הסכמה רחבה הוא חשוב" • נתניהו לא נותר חייב ופתח בנאום: "אני הפכתי את ישראל לליברלית - והיא תישאר כזאת. הטענות להפיכה משטרית אינן אמת" • הקנצלר נסוג והבהיר כי לא מתפקידו להתערב
נתן פרל
כ"ג אדר התשפ"ג / 16.03.2023 18:34

עימות נרשם היום (חמישי) בין ראש הממשלה נתניהו לקנצלר שולץ סביב הרפורמה המשפטית, במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה לאחר הפגישה של השניים.

ההשפעות המזיקות של המשקאות הממותקים: כל המספרים והנתונים

הקנצלר אולף שולץ הביע דאגה מהרפורמה המשפטית וקרא לנתניהו לשקול לאמץ את הצעת הנשיא: “ראש הממשלה עדכן אותי על הרפורמה. אנו עוקבים אחרי הדיון ומודאגים ממנה. טוב שהנשיא הרצוג דיבר עם הצדדים כדי להקטין קיטוב. החיפוש אחר הסכמה רבה חשוב. הנשיא הרצוג הניח הצעה וכחבר נשמח אם תשקלו אותה”.

לפי הדיווח של אריאל כהנא ב’ישראל היום’, נתניהו ענה לקנצלר גרמניה: “ישראל דמקורטיה ליברלית ואני רוצה להבטיח לך שהיא תישאר כזו. אני הפכתי את ישראל לליברלית. בניגוד למה שאומרים יש לליכוד תא להט”ב גדול, כולל יו”ר הכנסת שהוא להט”ב. הטענות להפיכה משטרית אינן אמת, כאשר זה יושג יהיה לנו את האיזון שיש בכל מדינה ונוכל לקחת כמה רעיונות מכם. זה שונה מאוד ממה שאומרים. הרעיון כאילו ישראל תפסיק להיות דמוקרטית אינו אמת – לא נתרחק מזה אפילו במעט”.

נתניהו התייחס גם לאופן שבו האופוזיציה מתנהלת מול ממשלתו: “אין רצון לשיח אלא אולי רצון לשבור את הממשלה. אפשר להצטער על זה. אבל נביא את ההצעה שתשמר את ישראל כדמוקרטיה, למרות שאיני יכול להתערב באופן ישיר.

“האם אתמוך בשינויים שמציעים באופן בחירת השופטים – כי כיום לשופטים יש וטו על בחירת שופטים וזה ודאי לא קיים בגרמניה?! אז בזה ודאי אתמוך – וכן, ביכולת להתגבר. אם אין פרטנר, ננסה להביא את ההצעה הזוכה לתמיכה הרחבה ביותר”.

נתניהו הוסיף: “אפשר להשתמש בהרבה סיסמאות – אומרים שאני ‘פוטין שהורס את הדמוקרטיה’ – זה אבסורד ולא נכון. יהיה איזון כמו שיש בכל דמוקרטיה. איננו משנים את הדמוקרטיה, אלא מנסים לעשות אותה יותר ליברלית כמו שמקובל באירופה, בלי שאף צד יהיה דיקטטורי. דמוקרטיה היא איזון בין הרשויות, בישראל האיזון השתנה באופן רדיקלי. ההצעה תחזק את האיזון ולא תפגע בזכויות האדם או בזכויות אחרות”.

אחרי דבריו אלה, הקנצלר שולץ נסוג מעט: “אכן העליתי את הדאגות כי לנו חשוב שיהיה פתרון שיתקבל על ידי הרוב הגדול בישראל. אבל זה לא תפקיד מנהיג גרמניה להתערב בעניין פנימי בישראל, אנו יכולים רק להביע דאגה”.

בהמשך התייחס לדברים של נתניהו ואמר: “אנו רוצים שישראל תישאר דמוקרטיה ליברלית. אני שמח על ההבהרות האלה של ראש הממשלה, אבל דמוקרטיה זה לא רק שלטון הרוב. אני מקווה שישראל תצליח”.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים:

“קנצלר שולץ ואורחים נכבדים, אני מודה לך על פגישתנו היום. ניהלנו שיחה פורה שאיששה את הידידות העמוקה והתמידית בין שתי האומות שלנו. הידידות בין ישראל לגרמניה נטועה בהיסטוריה כאובה. אך היא גם מונעת על ידי תקווה משותפת לעתיד טוב יותר.

בשם העם והממשלה בישראל, אני מביע את הערכתנו הכנה למחויבותך לביטחונה של ישראל. אני מודה לך גם על עמדתך הנחושה נגד האנטישמיות, שהיא נושא שצריך לעניין לא רק את המדינה היהודית אלא את העולם המתורבת כולו.

אני מצפה לעבוד איתך בשנים הקרובות כדי להעמיק את היחסים הכלכליים שלנו. ישראל וגרמניה מובילות בתחומים כלכליים רבים, ושילוב של הטכנולוגיות והתעשיות שלנו יוכל להניע את שתי המדינות שלנו לעבר עתיד טוב יותר ויותר ושגשוג לשני העמים שלנו.

כדי ליצור עתיד טוב יותר עבור העמים שלנו, עלינו לעמוד יחד בהתמודדות עם סכנות משותפות – ואין סכנה גדולה יותר, ושמדאיגה את ישראל יותר, מאשר שאיפתה של איראן להשיג נשק גרעיני. שוחחנו על דרכים שבהן ישראל וגרמניה תוכלנה לעבוד יחד כדי לבלום את המרדף הזה. זה היה הנושא העיקרי בשיחה שלנו, משום שאיראן היא משטר שקוראת להשמיד את מדינת היהודים היחידה ופועלת להשגת מטרה זו.

עמדנו היום יחד על הרציף שממנו יהודי ברלין האחרונים, 18 יהודים, נשלחו אל מחנות המוות. ששה שבועות לפני שהמשטר הנאצי התמוטט וברלין נכבשה. לא היו לנו הגנות באותם ימים. היום יש משטר קיצוני שמבקש למחוק מעל פני האדמה את המדינה היהודית האחת, שחיים בה יותר מששה מיליון יהודים. יש לנו הגנה וישראל תעשה את מה שעליה לעשות כדי להגן על עצמה.

כפי שאמרתי לקנצלר, העם היהודי לא יאפשר ששואה נוספת תתרחש. המדינה היהודית תעשה את כל מה שנדרש כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. נקודה.

כמובן שהיינו רוצים לעשות זאת בהסכמה, בתמיכה ובשיתוף פעולה עם המעצמות המתורבתות בעולם, ארה”ב וה-E3. עלינו לנקוט עמדה איתנה היום נגד איראן ושאיפתה לחצות את הסף הגרעיני ולהפוך למדינת סף גרעינית. למעשה, היא תהפוך למדינה שתוכל להפיק נשק גרעיני עם רצון מוצהר להשמיד את ישראל. הם אומרים “מוות לישראל, מוות לארה”ב”, והם מהווים סכנה לכל מי שנמצא בתווך. מי שנמצא בתווך הם גרמניה והאיחוד האירופי.

עלינו לפעול נגדם עכשיו. עלינו להעביר מסר לאיראן שאל לה לחצות את הסף, אחרת יהיו השלכות כבדות. שוב, ישראל תעשה את מה שהיא צריכה לעשות כדי לשמור על עצמה בפני אלה שרוצים להשמיד את המדינה היהודית.

ישראל גם תפעל נגד תוקפנותה של איראן והטרור שלה. מי שמבצע התקפות טרור על ישראל ומי ששולח אותם ישלם מחיר כבד.

אנו שותפים לדאגות של אלה שמנסים להחריף את המתח באזור, אלה שמנסים ללבות טרור. אנו עושים כל שביכולתנו, תוך ניסיון לשתף פעולה עם שכנינו, למנוע מההסלמה הזאת שתתרחש ולעשות את זה אופן האחראי ביותר.

הובלתי את ישראל במשך שנים רבות, הצלחתי להביא לביטחון ושלווה לתקופה של שנים, אך כעת אנו עומדים בפני אתגר גדול, משום שיש אנשים שמנסים להפר את השלום והשלווה. ננסה לבלום את תכניותיהם ולשמר את הביטחון והשלום ככל שניתן בשבועות הקרובים. זה יהיה מאתגר.

בנוסף לדאגות הביטחוניות, שוחחנו על סיוע ישראלי לאוקראינה ועל קידום מכירה של מערכות חץ לגרמניה.

זה בעל חשיבות היסטורית. לפני 78 שנים לא היינו שום דבר. היינו כעלים נידפים ברוח שנשלחו לתנורי ההשמדה. כעת, פחות משמונים שנה מאוחר יותר, נציגו של המדינה היהודית הריבונית משוחח עם מנהיגה של גרמניה חדשה, אחרת, על מערכות הגנה של המדינה היהודית שיגנו על שמי גרמניה. גרמניה מסייעת לישראל וישראל מסייעת לגרמניה.

שיתוף הפעולה הביטחוני הזה הוא דו-כיווני, ואני חושב שזה מוכיח ומבליט את השינוי המרשים של המדינה היהודית.

שוחחנו גם על דרכים להדגיש ולהעמיק את זה באמצעות חילופי נוער, שאנחנו רוצים להתקדם איתם, ובאמצעות פגישות בין-ממשלתיות (G2G), שלא התקיימו בחמש השנים האחרונות עקב הקורונה ונסיבות אחרות. ננסה להכין את המפגש הקרוב, שם, אני חושב שנקדם את כל הנושאים שעליהם שוחחנו ונושאים רבים אחרים, כגון השתתפותה של גרמניה בפרויקטים כלכליים של הסכמי אברהם ואולי הסכמים נוספים שיהיו לנו. אני חושב שזה ייטיב עם העולם כולו.

השיחות עם הקנצלר היו פוריות מאוד ואני מצפה להמשיך את השיחות שלנו ולקבל את פניך בירושלים. תודה לך על האירוח ועל השיחות בינינו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות