יריב לוין ורוטמן לא מחכים: חלק מהחקיקה יותאם למתווה החדש

למרות שבבית הנשיא הבהירו שאין להם קשר למתווה פרידמן-אלבשן, לוין ורוטמן מתכננים לקדם את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לפיו, גם ללא הסכמת האופוזיציה -שמתנגדת • אדלשטיין: אם תמשיכו להגיד לא, לא, לא - יהיה לי מאוד קשה לעמוד מנגד • ואיך יגיבו החרדים על המתווה?
חרדים 10
ט"ז אדר התשפ"ג / 08.03.2023 22:27

מתווה פשרה או ריכוך? בקואליציה מתכננים להתחיל בחקיקת חלק מ’מתווה פרידמן-אלבשן’ – גם ללא הסכמת האופוזיציה. כך דווח הערב (רביעי) בחדשות 12.

בבית הנשיא הבהירו, כי הופתעו מהמתווה שחשף אמש עמית סגל, והבהירו כי אין להם כל קשר אליו. מהדברים משתמע שאין, לדעתם, היתכנות להסכמה על המתווה.

באופוזיציה הביעו כמעט מיד התנגדות למתווה שהציעו שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, והמשפטן יובל אלבשן – ואחד הדברים שנשקלים עכשיו בקואליציה זה לחוקק את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, לפי מתווה פרידמן-אלבשן.

המתכונת תהיה של נציגי קואליציה ונציגי אופוזיציה בשוויון – בלי שופטים. לפי המתווה, נשיאת בית המשפט העליון תהיה משקיפה ותינתן לה זכות וטו אחת על מועמד אחד מכל גוש בכל קדנציה.

לפי הדיווח, יש עם המתווה הזה בעיות גם בתוך הקואליציה: לדוגמא, מבחינת החרדים המתווה הזה מעקר את פסקת ההתגברות, כי אין שם כמעט אפשרות טכנית להפוך אותה לחלום שלהם. את תשובתם של נציגי המפלגות החרדיות לא ניתן היה להשיג היום בגלל חג הפורים.

גם אם הקואליציה תחוקק את המתווה הזה או חלק ממנו, המחאה לא תפסק ובאופוזיציה ובקרב מנהיגי המחאה מבהירים: “לא נבוא לדון אם זה הבסיס”.

גיורא איילנד, אחד השותפים למתווה, יצא מאוד פסימי מהפגישה היום. הוא התרשם שהצדדים מתבצרים בצדק שלהם, ומוכנים לעשות באמת רק שינויים קוסמטיים. מבחינתו, אם יחוקקו רק חלק – זה לא מקובל עליו. הוא אומר: זה או כל החבילה, או כלום. לא תוכנית כבקשתך.

עוד דבר מעניין הוא המסר של ח”כ יולי אדלשטיין מהליכוד לגורמי אופוזיציה ולגורמי המחאה: אם תמשיכו להגיד לא, לא, לא, גם למתווה כזה וגם לניסיון פשרה כזה, שיש בו גם את שר המשפטים לשעבר פרידמן וגם פרופסור יובל אלבשן, לי יהיה מאוד קשה לעמוד מנגד, יהיה לי מאוד קשה לא להצביע בעד הרפורמה.

אדלשטיין הבהיר לאותם גורמים: זה לא יוכל להיות, אתם חייבים לבוא לשולחן.

מכך, ניתן להבין שני דברים: הרפורמה מבחינת לוין ורוטמן תעבור ריכוך, והמחאה תמשיך.

השינויים שמציע מזכיר הממשלה

מסמך פנימי שנחשף היום ב’כאן חדשות’ הערב מציג  את ההצעה של מזכיר הממשלה יוסי פוקס לשינויים במתווה החדש –  שכוללים שליטה כמעט מלאה בוועדה לבחירת שופטים ופסקת התגברות ב-63 ח”כים.

לגבי הרכב הוועדה למינוי שופטים הציע המזכיר על הרכב של 5 חברי קואליציה ונציגי אקדמיה לבחירתם, 2 חברי אופוזיציה ו-3 שופטים. זאת לעומת הצעת הפשרה המקורית של 4 חברי קואליציה, 4 חברי אופוזיציה, זכויות וטו ו-4 שופטים.

הערב מובילי מתווה הפשרה מתחו ביקורת על ראש האופוזיציה יאיר לפיד ומפלגתו, מכיוון שלטענותיהם: “נציגי גנץ שוחחו איתנו – יש עתיד נעדרה”.

הצוות ביקש מלפיד פגישה, ומיש עתיד נמסר: “לא ננהל שיח עד לעצירת החקיקה”.

בתוך כך, שר המשפטים יריב לוין ויו”ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הביעו נכונות לקבל חלקים גדולים ממתווה פשרת פרידמן-אלבשן. בכיר בקואליציה טען כי הם “שוקלים להאט את חקיקת הרפורמה, באופן לא מוצהר, ואם הפשרה תתקדם”.

מוקדם יותר נפגשו שר המשפטים יריב לוין ויו”ר ועדת החוקה שמחה רוטמן נפגשו עם פרופסור יובל אלבשן, האלוף במילואים גיורא איילנד וגיורא רון, כדי לדון במתווה שהציעו לרפורמה במערכת המשפט.

לדברי מעורבים בפגישה, רבים מהרעיונות שהוצעו נראו מקובלים על השניים. משם המשיכו חברי הצוות שהציעו את המתווה לפגישה עם כמה ממובילי המחאות.

נציגי המפגינים האשימו את מנסחי הפשרה בכך שהם מוטים לטובת מובילי הרפורמה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות