תוספת שכר וקיצור שבוע העבודה: ההסכם בין סמוטריץ’ וההסתדרות

לאחר הגשת התקציב: שר האוצר ויו"ר ההסתדרות הציגו את ההסכם: במרכזו תוספת שכר של 11%, שתתפרס על ארבע שנים • שבוע העבודה יקוצר בשעתיים • העובדים יקבלו מענק של 6,000 שקלים כדי להתמודד עם יוקר המחיה • סמוטריץ': "ההסכם משדר ודאות ויציבות"
אריה ריבקינד
ט' אדר התשפ"ג / 02.03.2023 14:25

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, ויו”ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, קיימו היום (חמישי) מסיבת עיתונאים משותפת, בה הציגו את הסכם השכר חדש במגזר הציבורי והסכם השכר החדש לסייעות.

שכרם של עובדי המגזר הציבורי ישודרג בכ-11%: תוספת שקלית אחידה של 400 שקל ביוני 2023 שתעלה ל-500 שקל באוקטובר 2024, תוספת של 2% בדצמבר 2024, שתעלה ל-3.5% באפריל 2025, תוגדל ל-5% באפריל 2026 ול-6% באפריל 2027.

בנוסף, עובדי המגזר הציבורי יקבלו מענק חד פעמי של 6,000 שקל במשכורת מרץ, הסייעות יקבלו שדרוג משמעותי בשכר ושבוע העבודה במשק יקוצר מ-42 שעות בשבוע ל-41 שעות ביוני 2023 ול-40 שעות בינואר 2025.

עקרונות ההסכם:

• תוספת שכר לעובדי המגזר הציבורי: העובדים הזכאים ייהנו מתוספת שכר שקלית אחידה בגובה 500 שקל ומתוספת שכר אחוזית של 6%. התוספות יינתנו בפעימות לאורך תקופת ההסכם. כמו כן, על מנת להקל על העובדים, הוחלט על מענק חד-פעמי של 6,000 שקל שיינתן לכלל העובדים במהלך חודש אפריל ולרגל חג פסח. עוד הוסכם כי ניתן יהיה להקצות 1% מתוך התוספת האחוזית לצרכים מקומיים של המעסיקים השונים במגזר הציבורי, בהסכמה בין ההנהלה לוועד העובדים.

• העלאת הפריון ושיפור יכולות הניהול בשירות הציבורי: תינתן אפשרות למעסיק לבצע מהלכים שישפרו את השירות לאזרח ויקדמו את השירותים הציבוריים ובהם הכנסות טכנולוגיות וניוד עובדים, לצד המשך דיונים על מבנה ההעסקה.

• קיצור שבוע העבודה: סוכם כי שבוע העבודה במגזר הציבורי יקוצר בפעימות מ-42 ל-40 שעות עבודה שבועיות (שווי של כ-8 שעות חודשיות). בנוסף, בגופים שבהם נהוגה חופשה מרוכזת בחול המועד פסח, יינתן חצי יום חופש באסרו חג פסח (מימונה) תשפ”ג (באופן חד-פעמי).

• מענה לאוכלוסיות ספציפיות: תוקצה מסגרת עלות לצרכים שונים בגובה 3% (מתוך השווי הכולל של עלות הסכם המסגרת), הכוללת עלות מוגדלת למגזרים בשלטון המקומי. מסגרת העלות תאפשר מתן מענה לאוכלוסיות ומגזרים ייעודיים דוגמת עובדות ועובדים סוציאליים, עובדי מנהל ומשק, פסיכולוגים, אחיות, רנטגנאים, עובדי בתי חולים פסיכיאטריים ועוד. זאת, למען שיפור השירות לאזרח וייעולו, וכן להתמודדות עם אתגרים שונים המאפיינים אוכלוסיות אלו כגון גיוס, שימור והנעת עובדים.

• תהליכי שיפור הון אנושי: הצדדים הסכימו לבצע התאמות בתהליכי סיום העסקה של עובדים עקב אי-התאמה תפקודית, וזאת במכסות מצומצמות ובגופים מסוימים.

• חוזים אישיים: סוכם על מנגנון לייעול השירות בשלטון המקומי ובהשכלה הגבוהה. זאת על ידי הרחבת מכסת העסקת עובדים בחוזים אישיים בכמות מוגבלת, וכן מתן אפשרות להעסקה קיבוצית גמישה ובשכר גבוה עבור מקצועות נבחרים באוניברסיטאות.

• שיפור מערכת יחסי העבודה: על ידי הרחבת פעילות המוסד לבוררות מוסכמת.

• קרן רווחה לגמלאים בפנסיה צוברת: תורחב פעילות קרן הרווחה לגמלאים, גם לעובדים הפורשים במסלול פנסיה צוברת.

• תקופת שקט תעשייתי ומיצוי תביעות עד לסוף שנת 2027.

במסגרת הדיונים על הסכם המסגרת, הושגה הסכמה בין משרד האוצר, מרכז השלטון המקומי וההסתדרות על רפורמה מקיפה בשכרן ובתנאי עבודתן של הסייעות בשלטון המקומי (תומכות החינוך). ההסכם יקדם באופן משמעותי את מעמדן של תומכות החינוך ויתמרץ עובדות חדשות להצטרף כצוות חינוכי משמעותי במערכת החינוך לגיל הרך מתוך מטרה לפתור את מצוקת כוח האדם בקרב הסייעות בשלטון המקומי.

במסגרת ההבנות סוכם על קידום משמעותי בשכר ההתחלתי של תומכת חינוך בכיתות הגן ובבתי הספר כך שיעמוד על 7,200 שקל. שכרה של תומכת חינוך בחינוך המיוחד הקשה יעמוד של 8,000 שקל ושכר תחילי של תומכת חינוך משלבת צמודה לילד יעמוד על 7,000 שקל. ההסכם ייצר מבנה שכר פשוט ומובן.

עוד הוסכם, כי יושם דגש על פיתוח הפרופסיה המקצועית של תומכות החינוך ועל קידום המקצועיות על-ידי השתלמויות והכשרות אשר בגינן יזכו לתוספת רמה מקצועית של עד 1,600 שקל.

כמו כן, כחלק מפתרון המצוקה של מחסור בסייעות ושל סגירת מסגרות לימודיות, כל תומכת חינוך תהיה זכאית לתגמול בגין רציפות בעבודה של עד 600 שקל בחודש, בנוסף למענק שנתי של 1,000 שקל לסייעות שיתמידו בנוכחות. המענק יצמצם את סגירת הגנים דבר שיקל על מצוקת ההורים ויקל על הפעילות של המשק.

בנוסף הוסדר התגמול בגין עבודה בפגרות, תוספת ביגוד לכל סייעת ועוד. סוכם כי הצדדים יפעלו לקיצור שבוע העבודה לתומכות החינוך ל-39 שעות עבודה שבועיות באופן שלא יפגע בפעילות החינוכית. הסייעות יזכו אף הן למענק החד-פעמי של 6,000 שקל. כמו כן, הרחבת פעילות קרן הרווחה במסלול פנסיה צוברת תחול גם על תומכות החינוך.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’: “אנחנו מביאים היום בשורה גדולה מאוד למשק ולכלכלה הישראלית ולאזרחי ישראל. בשורה של אחריות, יציבות ו-ודאות להרבה שנים. וזה בדיוק מה שהמשק צריך היום. ההסכם שהגענו עליו הוא הסכם תקדימי – גם במהירות החתימה עליו, ללא סכסוכי עבודה וללא שביתות, גם במשך הזמן הארוך שהוא מבטיח יציבות במשק, וגם בשילוב של שלושת המנגנונים – תוספת שקלית, תוספת אחוזית וסכום נוסף שיאפשר מתן מענה בשנים הבאות לאוכלוסיות יעד ספציפיות מקרב העובדים. זה הסכם אחראי ומגודר שלא פורץ את מסגרות התקציב ותומך במאמץ שלנו להחזיר את האינפלציה לטווח היעד ולהשאיר אותה שם, וזה השירות הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות לעובדים ולאזרחי ישראל כולם. אני מבקש להודות ליו”ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, על שיתוף הפעולה, על המנהיגות והאחריות שהוא גילה ועל מו”מ יעיל, ענייני ומכובד. אני מבקש להודות לאנשי אגף השכר שעשו כאן עבודה מקצועית מאוד, ולאגף התקציבים שעבדו על ההסכם הזה במקביל לעבודה האינטנסיבית על אישור תקציב המדינה, ולמנכ”ל המשרד שניצח על המלאכה בכישרון רב. יחד, הגענו להסכם שהוא טוב לעובדים וטוב למדינת ישראל”.

יו”ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: “קשה להפריז בחשיבותו של יום היסטורי וחגיגי זה למאות אלפי עובדי ועובדות המגזר הציבורי. אחרי שנים לא פשוטות של מגפה עולמית, טלטלה כלכלית ויוקר מחיה מאמיר, שבהן ידע המגזר הציבורי לתת כתף למען הבראת המשק – מגיעה כעת גם הבשורה והתגמול ההולם על עבודה מסורה לטובת אזרחי ישראל. לנגד עיניי עמדו כל העובדים והעובדות, במיוחד אלה ברמות השכר הנמוכות – שמעכשיו יוכלו לזקוף קומה ולדעת שבזכות הסכם המסגרת, שעליו עבדנו לילות כימים, אפשר להתפרנס בכבוד.

“עם קופסת תקציב ייעודית, ההסכם יאפשר לנו לדאוג לכל הסקטורים המוחלשים ולהרים אותם מעלה מעלה. במהלך של הידברות, הצלחנו להגיע להישגים של ממש שיורגשו בכיס של כל אחד ואחת מכם, במיוחד בימים אלה של אינפלציה מטפסת. יחד עם מענק מיוחד של 6,000 שקל שיהפוך את חג הפסח הזה לשמח הרבה יותר, יראו העובדים עלייה מרשימה גם בתלוש השכר שלהם. ולא פחות חשוב – אחרי שנים שבהן ניצבה ישראל בראש טבלת כמות שעות העבודה, הגענו לפריצת דרך בנושא וקיצרנו דרמטית את שבוע העבודה ל-40 שעות – מהלך שנועד להעניק לעובדים איזון טוב יותר בין החיים המקצועיים לחיים האישיים. אני מאמין שבצורה כזאת גם נמנע שחיקה במקומות העבודה וגם נשמור על פריון.

“מפה יוצאת היום גם בשורה חסרת תקדים לעשרות אלפי הסייעות, מעתה תומכות החינוך, שיוכלו להתגאות בכך שלעשייה החשובה שלהן בחינוך ילדינו יש גם תגמול. לא רק ששכרה של תומכת החינוך המתחילה יזנק, אלא הענף כולו יקבל את זריקת העידוד שלה הוא שיווע תקופה ארוכה. אני רוצה להודות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ’ ולאנשי המשרד שניהלו מו”מ הוגן ומכבד מתוך הבנה שחיזוק השירות הציבורי יועיל למדינה ולאזרחיה. אני מאמין שהבשורה שיוצאת מכאן היום תתרום לא רק לעובדים אלא למשק הישראלי כולו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות