נתניהו במתקפה: ‘לא נקבל פורעים בחווארה ולא פורעים בתל אביב’

ראש הממשלה תקף את המפגינים האלימים: "חופש ההפגנה אינו רישיון לאנרכיה, לא יכולים לקבל חסימת כבישים" • "בהתנתקות לא חצינו קווים אדומים" • הזהיר: "אם אתם תעברו קווים אדומים גם הצד השני יעשה זאת ונגיע לתוהו ובוהו" • האשים: "האופוזיציה מתנהגת בחוסר אחריות"
חרדים 10
ח' אדר התשפ"ג / 01.03.2023 20:17

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (רביעי) ‘נאום לאומה’ בתגובה להפגנות המחאה שהיו במהלך היום וההתנגשויות עם המשטרה.

“זכות ההפגנה היא ערך יסוד בדמוקרטיה, אבל חופש ההפגנה איננו חופש לעצור את המדינה. מי שאמר את זה לפני 20 שנה הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. זה היה נכון אז וזה נכון גם היום. חופש ההפגנה איננו רישיון לדרדר את המדינה לאנרכיה, לתוהו ובוהו, כי מדינה ריבונית לא יכולה לסבול אנרכיה.

אני יודע שיש ביניכם אזרחים רבים אוהבי המדינה שתומכים בלהט ברפורמה המשפטית, ואני יודע שיש גם אזרחים רבים אחרים, גם הם אוהבי המדינה, שמתנגדים לרפורמה באותו להט. אבל בדמוקרטיה יש כללים ברורים איך לנהל את הוויכוח, יש קווים אדומים שאסור לחצות, ואין זה משנה כמה עמוק הוויכוח, כמה הוא סוער, כמה הוא מטלטל את הנפש.

הקו האדום החד והברור הוא איסור מוחלט על אלימות ואנרכיה.

אתמול בחווארה מול רצח נורא של שני אחים נפלאים אמרתי לפורעי החוק: לא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו יעשה. ואני אומר את זה שוב מול פורעי החוק שחצו היום קווים אדומים בתל אביב: לא נסבול מצב שאיש הישר בעיניו יעשה.

אנחנו לא יכולים לקבל אלימות, אנחנו לא יכולים לקבל הכאת שוטרים, אנחנו לא יכולים לקבל חסימת כבישים, אנחנו לא יכולים לקבל איומים על אנשי ציבור ועל בני משפחותיהם, דבר שקורה ממש ברגעים אלה בלבה של תל אביב. אנחנו לא נקבל פרימת חוקים ואלימות, לא בחווארה, לא בתל אביב, לא בשום מקום.

אני עכשיו נתתי לכם דוגמאות למה שאסור לעשות במחאה במדינה דמוקרטית, ועכשיו אני רוצה לתת לכם דוגמה הפוכה איך כן לנהוג במחאה במדינה דמוקרטית. לפני שני עשורים הוויכוח בתוכנו היה לא פחות סוער, לא פחות מטלטל, לא פחות חובק עולם. ציבור שלם שהתנגד בכל נפשו למדיניות הממשלה הרגיש שחרב עליו עולמו. לפני כשני עשורים בהתנתקות החליטה ממשלת ישראל לעקור למעלה מ-8,000 ישראלים מבתיה, להוציא אנשים מקבריהם, להחריב את יישוביהם.

מתנגדי מדיניות הממשלה ראו אז את מפעל חייהם קורס ועוד יותר, רבים מהם האמינו בכל ליבם שזו תחילתו של חורבן הבית השלישי. ובכן, הם יצאו למאבק חריף ונחוש, מאבק ציבורי נוקב ועוצמתי שהקיף ציבורים גדולים מאוד במדינה.

אבל אני יכול לומד דבר אחד, המאבק הזה לא חצה קווים אדומים. לא ראינו אז את מה שאנחנו רואים היום, המפגינים לא הכו שוטרים, לא קראו למרי אזרחי, לא קראו לסרבנות, לא הוציאו את כספם מהמדינה, וגם לא הוציאו את דיבת ישראל בעולם. ראשי האופוזיציה, ואני בתוכם, לא קראנו לסרבנות לא אמרנו שלא נשרת במילואים, לא קראנו להשבתת המשק, לא עודדנו חסימת כבישים, לא ניסינו להוביל את המדינה לאנרכיה. לתמצית – לא חצינו קווים אדומים.

אז האופוזיציה בראשותי התנהגה באחריות, היום לצערי האופוזיציה מתנהגת בחוסר אחריות. אחת מראשי מפלגות האופוזיציה מצהירה: “יידוי אבנים נגד שוטרים זה לא נעים, אבל זה לא נורא” ראש מפלגה אחר מתדלק את ההפגנות ומתדרך שהוא מתכוון להגיע למשבר חוקתי מתוך תקווה שהמשבר החוקתי יוביל למיתות הממשלה ולבחירות חדשות.

אבל אני גם אומר דבר נוסף, אני יודע שזה לא כולם, אני יודע שיש באופוזיציה וגם בהפגנות קולות אחרים שמתנגדים לקו הקיצוני הזה, קולות שסולדים מהפעולות האלימות של קומץ מיליטנטי, קומץ שממומן ומאורגן ע”י בעלי עניין וכל מיני גורמים כולל גורמים זרים, אני קורא לאנשים האחראים הללו, להשמיע את קולם. ואני רוצה לומר לכם דבר נוסף אזרחי ישראל, אם לא נעשה כך, המצב רק ילך וידרדר, כי אם מוחקים את הקווים האדומים לצד אחד, מחר הם ימחקו גם לצד השני, ומכאן הדרך לתהום של ‘תוהו ובוהו’ קצרה מאוד.

אני מבקש לקרוא לכולנו להקשיב לאסתי יניב, אם הבנים שגורשה מגוש קטיף, ושכלה שלשום את שני בנייה – ברגע הקשה ביותר בחייה, היא קראה לאחדות והיא צודקת.

אני שוב קורא להרגעת הרוחות, אני קורא להפסקת האלימות ואני מאמין ומקווה שנמצא דרך בקרוב להידברות, לא נרים יד איש רעהו, כי אחים אנחנו. אין לנו מדינה אחרת. “איש את רעהו יעזרו ולאחיו יאמר, חזק”.

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות