שנה למלחמה באוקראינה • שיא בעליית גויים לארץ בשנה: 49,852

עדות נוספת בצורך לעדכן את חוק השבות : שיא היסטורי בעליית לא-יהודים לישראל בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה • מרבית העולים לא הגיעו מאוקראינה אלא מ... רוסיה • • אבל כיצד הממשלה מתכוונת להיערך למצב הזה?
יוני גרין
ח' אדר התשפ"ג / 01.03.2023 11:10

פלישת רוסיה לאוקראינה לפני כשנה – בפברואר 2022 –  הביאה לשיא היסטורי בעליית לא-יהודים לישראל.

מנתונים חדשים שחשף ד”ר נתנאל פישר עולה, כי בעקבות הפלישה עלו לארץ כ-50 אלף גויים. על פי פישר, מומחה לעלייה ולהגירה, מדובר בעלייה הלא-יהודית הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל והציונות.

“מעולם לא עלו לישראל כל כך הרבה לא-יהודים תוך שנה אחת”, הסביר פישר.

נתון זה מוסבר, לכאורה, בעקבות גל העלייה הגדול בעקבות הפלישה והמלחמה, אולם השוואה לגלי עלייה המוניים קודמים מצביעים על הבדל מהותי.

כפי שניתן לראות בתרשים, גם בגלי העלייה הקודמים עלו לישראל עשרות ומאות אלפי עולים, אולם מעולם לא היה חלקם של הגויים בעלייה כה משמעותי. גם בעליות הגדולות של הקמת המדינה, כולל העלייה מפולין (1957) שהתאפיינה בשיעור ניכר יחסית של לא-יהודים, מספרם היה זניח.

הנתון של 50 אלף גויים בשנה אחת, מאפיל גם על ראשית העלייה מברית המועצות בתחילת שנות ה-70 ואפילו על העלייה הגדולה של תחילת שנות ה-90, בהן עלו לישראל כ-25 אלף גויים בשנה.

ההיקף העצום של העלייה הלא-יהודית הביא, לראשונה, את האוכלוסייה הלא-יהודית שאינה ערבית, לחצות את קו החצי מיליון.

על פי נתוני הלמ”ס לסוף שנת 2022, אוכלוסייה זו מונה כ-513 אלף איש.

וביתר פירוט:  מאז פרוץ המלחמה באוקראינה עלו ארצה כ-80 אלף עולים, כ-50 אלף מתוכם גויים. אולם מסתבר שמרבית העולים לא הגיעו מאוקראינה אלא מ… רוסיה.

מרוסיה עלו לישראל כ-36.5 אלף גויים, מתוך כ-51 אלף עולים בשנה האחרונה,  ואילו מאוקראינה עלו כ-8.5 אלף גויים מתוך כ-14 אלף עולים.

הסיבה לכך, ככל הנראה, ששערי מדינות העולם פתוחות לרווחה בפני פליטי אוקראינה ולכן הללו מעדיפים להגר למדינות אחרות. לעומת זאת, ישראל היא המדינה המערבית היחידה בעולם שאזרחים רוסים יכולים להגר ולהתאזרח בה באופן אוטומטי ולכן ישנה נהירה עצומה לישראל.

במבט לעתיד, אומר ד”ר פישר, סביר להניח שכל עלייה גדולה תכלול בתוכה המוני לא-יהודים. השינוי בדמוגרפיה של העם היהודי מביא לכך שמרבית העולים הצפויים להגיע לישראל לא יהיו עוד יהודים.

“אין ברירה לדעתי אלא לעדכן את חוק השבות בהתאם למציאות המשתנה ויש לעשות זאת ברגישות גדולה”, אומר פישר, “אולם גם מי שאינו סבור כך, לא יכול להתחמק מהעובדה שחוק השבות הפך לחוק לעליה שאינה יהודית ולכן חובה עלינו להיערך כבר מעכשיו להשלכות הדרמטיות הנובעות מכך על עתיד החברה הישראלית”.

נושא תיקון חוק השבות מופיע גם בהסכמים הקואליציוניים של הממשלה הנוכחית. הממשלה אף התחייבה להקים תוך שישים יום ועדה שתציע תיקוני חקיקה בנושא סעיף הנכד.

אולם, ככל הידוע, לא נעשה דבר בעניין עד כה. נצטרך להמתין ולראות האם נתונים דרמטיים אלו יביאו לעיסוק מחודש בסוגיה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הממשלה הביטחה ולא עשתה כלום בנושא. פשוט ביזיון!
    02/03/2023 06:14
    דבי
  1. ושמאלנים אל תחגגו על זה.