עימות חדש? נתניהו רוצה לקבור את “עונש המוות” – אבל בן גביר מסרב

בן גביר מתעקש: הובטח לו שהחוק יעבור במקביל לתקציב המדינה • גלי בהרב-מיארה דורשת לכנס את הקבינט לפני אישור החוק: "משמעות העונש היא בלתי-הפיכה" • בממשלה זועמים: כינוס הקבינט אינו עניין של הייעוץ המשפטי
חרדים 10
ה' אדר התשפ"ג / 26.02.2023 11:49

עימות חדש בממשלה? ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להוריד את חוק “עונש מוות למחבלים” מסדר היום של ועדת השרים לענייני חקיקה, ולקיים דיון בנושא בקבינט.

לפי שעה, בן גביר מסרב.

לפי דיווח ב-ynet, בליכוד מבקשים להנמיך את גובה הלהבות ולא לקדם חקיקה נפיצה בתקופה שלפני פסח והרמדאן, והבהירו שלפני אישור החוק ברצונם לקיים ישיבת קבינט שבמהלכה יעלה גם החוק.

בן גביר הבהיר לבכירי הליכוד, בשיחות שקיימו, כי לפי ההסכם שנחתם עמו, חוק “עונש מוות למחבלים” אמור לעבור אישור סופי במקביל לתקציב המדינה, אולם לוחות הזמנים הצפופים, ודרישת הליכוד לעכב את החוק, יוצרים אפשרות שאישור החוק לא יקרה במועד שהובטח.

את הצעת חוק “עונש מוות למחבלים” הגישה ח”כ לימור סון-הר מלך מעוצמה יהודית. היא אמורה לעלות היום לדיון בוועדת שרים לחקיקה ולאחר מכן לעלות להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת ביום רביעי.

סון הר-מלך טענה הבוקר ב-ynet radio: “אנחנו רואים פעם אחר פעם בתקופה האחרונה מחבלים שהולכים ומסגירים את עצמם. אם הם באמת היו כל כך רוצים למות, הם לא היו לוקחים מונית ומסגירים את עצמם אחרי הפיגוע”.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’, חוות דעת של הייעוץ המשפטי לממשלה קובעת כי יש להתנגד לחוק “עונש מוות למחבלים” שיעלה היום להצבעה בוועדת השרים לחקיקה.

כותרת חוות הדעת קובעת כי יש מניעה משפטית לקידום ההצעה. “עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי הצעת החוק אינה עומדת במבחנים החוקתיים”, נכתב בה. “עמדתנו המקצועית היא שאין לקבוע עונש מוות לעבירת הרצח. עונש המוות אינו מרתיע וקיים חשש מפני העונש שמשמעותו היא בלתי-הפיכה”.

עוד נכתב בחוות הדעת: “הצעת החוק גם מעוררת קשיים משמעותיים בהיבטי דיני זכויות האדם במשפט הבין-לאומי. ההצעה אינה צולחת את מבחני פסקת ההגבלה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ועל כן היא בלתי חוקתית”.

לדברי הייעוץ המשפטי, “ככל שהממשלה שוקלת לתמוך בהצעת חוק זו, לעמדתנו יש מקום להביא תחילה את הנושא לדיון בקבינט, במהלכו יוצגו גם עמדות עדכניות של גורמי הבטחון, על מנת שיישקלו מלוא ההשלכות האפשריות ועצם קיומן של הצדקות לקידום הצעת החוק”.

לפי הדיווח, בממשלה זועמים על חוות הדעת, ובפרט על הדרישה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני, באמירה שהחלטה לכנסו היא לא משפטית אלא מדינית, ואינה עניין של הייעוץ המשפטי.

טרם ברור אם ועדת השרים צפויה לאשר את ההצעה בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי, או לדחות את הדיון בה למועד אחר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות