“כמו עכברים”: דיון סוער בוועדת הכספים על מימון מעונות נתניהו

דיון סוער בוועדת הכספים על הבקשה לשינוי נהלי מימון מעונות ראש הממשלה - ברחוב עזה ובקיסריה • ח"כ משה גפני, תקף את חברת הוועדה מיכל שיר: "אני רואה על העיניים שלך את השנאה לנתניהו" • ראש הסגל: "המנכ"ל יחליט אם צריך לנקות פעם בשבוע שעתיים או 4 שעות"
אריה ריבקינד
א' אדר התשפ"ג / 22.02.2023 11:18

ועדת הכספים דנה הבוקר (רביעי),  בראשות ח”כ משה גפני, בבקשה לשינוי נהלי מימון מעונות ראש הממשלה – כדי  לאפשר לנתניהו להשתמש במעונו הפרטי ברחוב עזה בירושלים כמעון חלופי למעון הרשמי.

בהתאם לכך, על פי הבקשה, המדינה תישא בכל ההוצאות הנדרשות לתפעול ולתחזוקה של המעון הרשמי וכן בהוצאות אירוח. לפי בקשת נתניהו, המדינה תישא גם בכל הוצאות הבית הפרטי בקיסריה – בו עושה נתניהו שימוש.

חברי כנסת מהליכוד הונחו על ידי לשכת ראש הממשלה להשתתף בדיון בוועדת הכספים, כדי לתמוך בבקשה שהגיש נתניהו.

בנוסף, המשפחה דורשת לממן את השתתפותה של שרה נתניהו באירועים וכנסים בארץ ובחו”ל. כמו כן להגדיל את הוצאות הביגוד “והוצאות נלוות להופעה ייצוגית” של בני הזוג נתניהו מ-45 אלף שקלים ל-80 אלף.

בבקשה נכתב: “אוצר המדינה יישא בכל ההוצאות הנדרשות לתפעול ולתחזוקה של המעון הרשמי ובכלל זה בהוצאות הקשורות בנכס, בהוצאות הכלכלה של ראש הממשלה והמתגוררים עימו בהיקף ובסוג שיקבע המנהל הכללי של המשרד”.

הדיון בוועדה  הבוקר הפך במהירות לסוער, וחברי כנסת מהאופוזיציה נזרקו החוצה מהדיון.

ח”כ מיכל שיר  מ’יש עתיד’, צעקה: “מושחתים! כשזה נוגע לכיס של אזרחי ישראל אין פה אף אחד! וכשצריך לצפות בזהב את מעונות ראש הממשלה, חברי הליכוד מגיעים בנוכחות מרשימה! כשזה נוגע לכסף של ביבי הם רצים כמו עכברים, איפה הם היו כשהיה מדובר בכסף של האזרחים?”

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני, תקף את חברת הוועדה מיכל שיר: “אני רואה על העיניים שלך את השנאה לנתניהו”. היא גם הוצאה החוצה.

ח”כ רון כץ מ’יש עתיד’ הוצא מהוועדה, תוך שהוא צועק לעבר ח”כ טלי גוטליב: “את עבד נרצע”.

יועצו של נתניהו נבו כץ הרגיע את הח”כים מהליכוד, וביקש שלא יגיבו: “הם רוצים לעשות פיליבסטר”.

מנכ”ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, אמר בדיון: “החלטת שכר שרים מזה שנים, קובעת שהמדינה תעמיד לראש הממשלה מעון רשמי, ושהוצאות המעון שמחוץ לירושלים ימומנו על ידי המדינה. כשנכנסתי לתפקידי בינואר, מצאתי בית לשיפוץ אבל שהוא הרוס, זה לא שיפוץ קלאסי, אין כלום, רק מעטפת, בית לשימור.

“עברה שנה וחצי מאז שהשלטון התחלף, ראינו לפי עצת היועצים שנדרשות לפחות עוד שנתיים לשיפוץ. לראש הממשלה הוצעו מספר חלופות, והוא בחר להתגורר במעונו הפרטי כמעונו הרשמי. המודל הקודם היה המודל של בנט. הגעתי למצב שנוצר אי בהירות מוחלטת, איך מטפלים בזה. אני מיוזמתי הבאתי את זה לכאן כדי ליישר את זה. אחרי שנאשר, אם נאשר, זה בכפוף לנהלים, מה שלא היה, אם ראש הממשלה לא היה בוחר בחלופה הזו, הוא היה בוחר במעון אחר, זה לא היה עולה פחות.

“ביקשנו שמעונו הפרטי יהיה מעון רשמי כפי שאמרתי, ביקשנו תיקון עד 2026, כי הנחת העבודה שעד אז יהיה מעון חדש, ונחזור לנוהל הרגיל. זה נכס דו שימושי, לכן הגדרנו שנושאים שקשורים להשבחה לא יכללו בחשבון. זה יכול גם להסתיים תוך שנתיים. הדברים האלה קבועים כבר בחוק הקיים.

“ההוצאה בבלפור הייתה 1,600,000 בשנה היא תהיה עכשיו הרבה פחות”.

דרורית שטיינמץ, משרד ראש הממשלה: “ההצעה לאישור ועדת הכספים בעצם מדברת על כך שיאופשר לראש הממשלה להשתמש במעונו הפרטי כמעונו הרשמי. מכיוון שאי אפשר להשתמש בבלפור, ואין כלום בפנים, הליך השיפוץ ייקח תקופה די ארוכה, לערך שנתיים, עד שנמגן אותו ונתאים את כל הצרכים.

“סעיף א1 מדבר על כך שאוצר המדינה יישא בהוצאות המעון הרשמי בירושלים ומחוצה לה, מחוצה לה קרי מעון נוסף. החלטת ועדת שרים מ-1982 כבר קובעת שאוצר המדינה יממן מעון בירושלים ומעון מחוצה לה, הבקשה שהמעון החלופי לבלפור יהיה מעונו הפרטי. אין הכוונה בשיפוצים מסיבים, אנחנו לא הולכים לעלות ולהשביח את הנכס, אין הכוונה לבניה מסיבית או הוספת קומות”.

צחי בוורמן, ראש סגל ראש הממשלה: “לפי ההחלטה המקורית מ-1982 ראש הממשלה זכאי למעון רשמי בירושלים, ותחזוקה של מעון פרטי מחוץ לירושלים. בניגוד לנאמר, לא מדובר על שיפוץ הבתים, לא הולכים לשפץ לא במעון הפרטי בקיסריה ולא בעזה, כל ההחלטה מדברת על אחזקה שוטפת, המנכ”ל יחליט אם צריך לנקות פעם בשבוע שעתיים או 4 שעות”.

נציגי משרד ראש הממשלה הסבירו כי ההחלטה קובעת כי מעונו הפרטי של רה”מ ישמש מעון חלופי לבלפור, וכי לפני כן, קביעת מעונו של רה”מ לשעבר בנט כמעון רשמי נעשתה ללא החלטה רשמית.

לשאלת ח”כ ולדימיר בליאק לעניין עלות התחזוקה השיב מנכ”ל המשרד: “כרגע אין מספר אצבע לעלות, אבל זה יהיה הרבה יותר נמוך מחלופות אחרות”.

עוד שאלו חברי האופוזיציה האם היה מצב בו שני מעונות השייכים לרה”מ מכהן היו בשיפוצים, ונענו שלא.

חברי האופוזיציה קראו לאפשר דיון בו ישאלו כלל השאלות לגבי כלל הסעיפים, ומנגד חברי הקואליציה השיבו להם כי הם מבקשים למסמס את הדיון ולא לקיים דיון ענייני.

במהלך הדיון הוצאו חברת הכנסת מיכל שיר, חבר הכנסת ולדימיר בליאק וחבר הכנסת רון כץ.

המשך הדיון וההצבעה בוועדת הכספים בנושא מימון בתי ראש הממשלה נדחו למחר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות