המגילות העתיקות שניצלו באנטקיה – נמסרו לרבה של קהילת איסטנבול

שתי המגילות העתיקות ששרדו את רעש האדמה בטורקיה נמסרו בהתרגשות לרבה של הקהילה היהודית באיסטנבול, הרב מנדי חיטריק • קהילת איסטנבול תנציח את הקהילה העתיקה שנכחדה באנטקיה, אחרי 2300 שנה
נתן פרל
ל' שבט התשפ"ג / 21.02.2023 13:19

במהלך המאמצים של מתנדבי זק”א במשלחת פיקוד העורף לאתר את גופתם של שאול ג׳נודי ז”ל, ראש הקהילה באנטקיה שבטורקיה, ואשתו ורעייתו פורטונה ג׳נודי ע”ה – שנספו באסון רעידת האדמה באנטקיה, הגיע אל הכוח יהודי מהקהילה המקומית – ובידיו ממצא היסטורי שהוחזק בבית הכנסת בקהילה: שתי מגילות אסתר עתיקות, בנות מאות שנים.

האיש פנה בעיניים דומעות לרס”ן חיים אוטמזגין, שפיקד על צוות זק”א במשלחת החילוץ, ובפיו בקשה לא שגרתית: “ראש הקהילה היה האחרון שהפעיל את בית הכנסת, עכשיו שנפטר אין מי שישמור על הזיכרונות ההיסטורים של הקהילה, לאור הקרבה שלנו לסוריה והפחד שהמגילות האלה יפלו לידיים הלא נכונות, אני מבקש ממך – תשמור עליהן ותפעל שיגיעו לקהילה היהודית באיסטנבול, שיזכרו את הקהילה”.

בתאום עם רב הקהילה היהודית באיסטנבול, שליח חב”ד הרב מנדי חיטריק, נשמרו המגילות בידי משלחת זק”א שהביאו אותן לארץ למשמרת, עד למסירתם הבטוחה לנציגי הקהילה היהודית התורכית.

חיים אוטמזגין, מפקד צוות זק”א: “כמתנדב זק”א 30 שנה, מדובר באחד הרגעים המרגשים בהם נתקלתי. זכות גדולה נפלה בחלקי, לגעת ולהציל מסמך היסטורי משמעותי כל כך, לשמור אותו ולהעבירו ממקום של הרס וחורבן לידי הקהילה השכנה באיסטנבול, על מנת שהמורשת של הקהילה היהודית באנטקיה תמשיך להתקיים גם לאחר שהקהילה בת 2300 שנים נחרבה.

“מיד לאחר חזרתנו ארצה פגשתי בנציג הקהילה היהודית באיסטנבול שהגיע לארץ ומסרתי לו בהתרגשות גדולה את המגילות והזיכרון שנותר מהקהילה. לצד תחושת העצב על חורבן הקהילה מתעוררות תחושות שמחה על כך שהמגילות ניצלו והופקדו למשמרת וזיכרון בקהילה היהודית באיסטנבול שיפעלו להנצחת הקהילה ומורשתה המפואר כחלק מהעם הטורקי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות