יריב לוין: “לא מתכוון לעצור את החקיקה, אך יש זמן להידברות”

בקואליציה מסכימים לעכב בשבוע אישור החוק במליאה, לאחר שוועדת חוקה תאשר מחר לקריאה ראשונה • לוין: "בדברי הנשיא היבטים חיוביים לצד שליליים" • יאיר לפיד: "מתווה ראוי" • קרעי: "בזמן ממשלת ההונאה, כאשר חירפו וגידפו מערכות אלוקים חיים, לא שמעתי אף אחד מציע פשרה"
אריה ריבקינד
כ"ב שבט התשפ"ג / 12.02.2023 23:39

שר המשפטים יריב לוין הגיב הערב (ראשון) לנאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג ולקריאתו לעצור את הליכי החקיקה של הרפורמה במערכת המשפט לשם הידברות.

“נאום נשיא המדינה התקיים בשעה שהשתתפתי בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני. רק לאחר הדיון יכולתי לשמוע בקשב רב את דבריו. יש בהצעתו מרכיבים חיוביים, ויש בה גם מרכיבים שמנציחים את המצב הלא תקין הקיים”.

הוא הוסיף: “כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, אני מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה שיסכימו לכך, וכדאי להתחיל בהידברות זו מיד.

“על מנת שההידברות לא תהפוך לאמצעי לגרירת רגליים כדי לעכב ולמנוע רפורמה מהותית ומשמעותית במערכת המשפט, אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה. לצד קידום החקיקה יש לכולנו מספיק זמן כדי שנוכל להידבר ולהגיע להבנות טרם הקריאה השנייה והשלישית”.

גורם בכיר מאוד בקואליציה אמר הערב, כי לאחר שוועדת החוקה תאשר מחר את ההצעה לקריאה ראשונה, בקואליציה ימתינו שבוע להצבעה במליאה. לדברי הגורם, אם ראשי האופוזיציה ונשיאת העליון אסתר חיות יודיעו על הסכמה לדון על בסיס עקרונות הנשיא – “הם ימצאו פרטנר בממשלה בלב פתוח ונפש חפצה”.

5 עקרונות הפשרה של הנשיא הרצוג:

1. חקיקת חוק יסוד החקיקה שיסדיר את היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. חוק יסוד בקריאת ארבע קריאות ודיון עמוק. לבית המשפט לא תהיה ביקורת שיפוטית

2. העומס השיפוטי: חובה ליצור בתקציב הקרוב רפורמה שתעצור את העומס

3. האמון במערכת המשפט: יותר מ-800 אלף הליכים נפתחים מדי שנה – והמערכת לא עומדת בנטל. קורא לשר המשפטים ונשיאת העליון לעצור את הסחבת ולמנוע עינוי דין

4. בחירת השופטים: הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה לאלתר – לא יינתן רוב מובנה – לא למערכת משפטית ולא לפוליטית. לכל אחת משלוש הרשויות יהיה ייצוג שווה בוועדה בנוסף לנציגי ציבור שימונו בהסכת שר המשפטים ונשיאת בית משפט העליון

5. עילת הסבירות: זאת אפשרות בלתי מוגבלת – הצדדים צריכים להגיע להסכמה בעניין העילה

ראש האופוזיציה יאיר לפיד, הגיב על נאום הנשיא: “הנשיא הרצוג הציב מתווה ראוי: עצירה מיידית של החקיקה לפני הקריאה הראשונה כתנאי לכל הידברות. הדיון במתווה יתקיים במשכן הנשיא, במסגרת ועדה נשיאותית. מסגרת חמשת העקרונות שהציב הנשיא תשמש כבסיס למתווה. עד אז: המאבק לא ייפסק, המחאה לא תיעצר. אנחנו נלחמים על ערכי מגילת העצמאות, ועל עצם הרעיון של חיים משותפים והיותנו עם אחד”.

יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב: “מחזק את הנשיא על דבריו החשובים. ‏חבריי למחנה הממלכתי ואני נכונים, כפי שהודענו, לשיח של הסכמות על רפורמה אמיתית שבבסיסה אי-פוליטיזציה ושמירה על עצמאות הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי, חקיקת חוק יסוד: החקיקה רחב וטיפול בסוגיות שיתנו מענה לצורכי האזרחים ולא לגחמות הפוליטיקאים. אם תיעצר החקיקה ונוזמן כולנו לבית הנשיא לשיח אמיתי נהיה מראשוני המתייצבים”.

מן העבר השני, שר התקשורת שלמה קרעי מתנגד לעצירת החקירה: “בזמן ממשלת ההונאה, כאשר חירפו וגידפו מערכות אלוקים חיים, לא שמעתי אף אחד מציע פשרה. כאשר רדפו אברכים ולומדי תורה, כאשר רמסו ליכודניקים באשר הם, את המסורת, את הציונות, לא היתה שום קריאה להידברות. צביעות היא שם המשחק ואנחנו מזמן סיימנו להשתתף בו. להמשיך עם הרפורמות בכל הכוח”.

גם יו”ר דגל התורה ח”כ משה גפני התייחס הערב, עוד לפני נאום הנשיא לפשרה: “הנשיא כן רלוונטי, הצעת הפשרה שלו בנושא הרפורמה המשפטית לא רלוונטית, אם הם היו רוצים פשרה – היו צריכים לבוא לפני 30 שנה, לא עכשיו”.

שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, הגיב על הנאום לאומה של הנשיא: “נאום נפלא. תודה אדוני הנשיא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הידברות
    13/02/2023 00:49
    דמוקרט מהותי
  1. בגירוש גוש קטיף היתה הידברות?

    באוסלו היתה הידברות?

    בקמפ דייויד היתה הידברות?

    במתווה הגז ללבנון היתה הידברות?

    הגיע הזמן לשים סוף לדיקטטורה השיפוטית ולהשליך את מורשת אהרון ברק לפח ההיסטוריה!!!