תקנות חדשות: פיצויים לסובלים מתסמיני ‘לונג קוביד’ ומחלות נלוות

לנפגעים רבים נקבעו אחוזי נכות משמעותיים, שזיכו אותם במענקים כספיים חד פעמיים ובגמלות חודשיות מכובדות • עו"ד שירי אלון: הסכומים מגיעים, במקרים מסוימים, למאות אלפים ואף למיליוני שקלים במצטבר
יוני גרין
כ"א שבט התשפ"ג / 12.02.2023 13:17

מתוך המיליונים שלקו בקורונה בישראל וכביכול החלימו, נותרו עשרות אלפים עם נזקים בלתי הפיכים, שפגעו קשות בבריאותם ובתפקודם. רבים מהם מוסיפים לסבול ממחלות ומתסמינים קשים, שזכו לשם ‘לונג קוביד’ (LONG COVID) – או במילים אחרות: פוסט קורונה מתמשכת.

לדברי עו”ד שירי אלון, העוסקת במיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, לאחרונה הכירו הוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי (המל”ל) בקשר הסיבתי בין מחלת הקורונה לבין התפרצות מחלות כרוניות כמו פיברומיאלגיה, מחלות פרקים, מחלת גרייבס (בלוטת התריס) ומחלות הנגרמות מקרישי דם, כמו פקקת ורידים.

חלק מהנפגעים לקו במחלה במסגרת עבודתם, ולאחר שפנו למוסד לביטוח לאומי, מחלתם וסיבוכיה הוכרו כפגיעה בעבודה.

לנפגעים רבים נקבעו אחוזי נכות משמעותיים, שזיכו אותם במענקים כספיים חד פעמיים ובגמלות חודשיות מכובדות. הסכומים, לדברי עו”ד אלון, מגיעים, במקרים מסוימים, למאות אלפים ואף למיליוני שקלים במצטבר.

כך, למשל ארע לעובד בכיר בנתב”ג, תושב חדרה, שנחשף במהלך עבודתו לחולה קורונה, נדבק ופיתח מחלה קשה. המחלה הותירה בו נכויות לא פשוטות לכל החיים. בתביעתו למל”ל, שהוגשה על ידי עו”ד אלון, פורטו תסמינים קשים ומחלות כרוניות מהן החל לסבול, ובהם פיברומיאלגיה, קשיי נשימה, הפרעות קשב וריכוז, כאבי ראש עזים ומיגרנות, כאבי שרירים, מגבלות בתנועה ועוד.

עקב פנייתה של עו”ד אלון, הוכר העובד כנפגע עבודה, ופוצה בסכום חד פעמי של למעלה מ-100 אלף שקלים. בנוסף זכה העובד בגמלה חודשית גבוהה, בסך למעלה מעשרת אלפים שקלים בחודש.

לדברי עו”ד אלון, גורלו של קונדיטור, שנדבק בקורונה מעובד עמית במאפיה, היה קשה עוד יותר. במהלך מחלתו, שהחמירה מאוד, הוא הורדם והונשם, וכאשר החזירו אותו הרופאים להכרה, התברר שהוא סובל מפגיעה רב מערכתית. באחת הפך הקונדיטור מאדם נמרץ ומלא חיים לשבר כלי, ואושפז במוסד סיעודי.

עו”ד אלון הגישה בשמו של הקונדיטור תביעה למל”ל להכיר במחלתו כתאונת עבודה. לאחר שהעובד הוכר כנפגע עבודה וועדה רפואית שבדקה אותו, קבעה את שיעור נכותו הצמיתה על 100 אחוז. כתוצאה מההכרה, זכה הקונדיטור בתשלום חד פעמי בסך למעלה מ-100 אלף שקלים, ובנוסף החל לקבל גמלה חודשית, לכל החיים, בגובה 13,500 שקלים.

לדברי עו”ד אלון, הקורונה הפכה שוטר תנועה תושב ראשון לציון לנכה לצמיתות, לאחר שנדבק בנגיף משוטרת שעבדה לצידו במשמרת. עו”ד אלון הגישה למל”ל בקשה להכיר במקרה כתאונת עבודה. לאחר שהשוטר הוכר כנפגע עבודה, הוא פוצה על ידי המל”ל בסכום ראשוני בסך עשרות אלפי שקלים, בנוסף החל לקבל גמלה חודשית, לכל החיים, בסך למעלה מ-10 אלפים שקלים לחודש.

כך היה גם במקרה של אחות בבית חולים, תושבת באר שבע, שנדבקה בקורונה במהלך עבודתה והפכה לנכה. האחות, שיוצגה גם היא על ידי עו”ד אלון, קיבלה מהמל”ל פיצוי חד פעמי של יותר מ-150 אלף שקלים, ובנוסף מדי חודש בחודשו היא מקבלת גמלה של כ-10,000 שקלים, וזאת חרף העובדה, כי היא ממשיכה בעבודתה.

עו”ד אלון מדגישה, כי נפגעי עבודה זכאים גם להחזרים כספיים עבור ההוצאות הרפואיות שנגרמות או שייגרמו להם בעתיד כתוצאה מנכותם – למשל, מימון טיפולים משקמים או החזרי הוצאות מלאים עבור משככי כאבים או קנאביס רפואי.

לדבריה, המל”ל מכיר בקורונה גם במסגרת נכות כללית, וזאת על סמך מספר רב של קריטריונים, הכוללים, בין השאר, את שיעור הנכות, הכנסת המבוטח, נכויות ומגבלות בריאותיות נוספות מהן סובל המבוטח ועוד.

המלצתה של עו”ד אלון לאנשים הסובלים מתסמיני לונג קוביד היא לפנות לעורך דין שמתמחה בתביעות נזיקין (נזקי גוף ונפש), כדי לבחון אפשרות של הגשת תביעה למל”ל לקביעת נכות וקבלת פיצויים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דמי שתיקה לנפגעי הזריקות
    12/02/2023 21:13
    גנ מחוס
  1. נשמע כמו דמי שתיקה לנפגעי הזריקות