מאנטקיה לאיסטנבול: מההריסות חולצו ספרי תורה ומגילות עתיקים

משלחת 'ענפי זית' חילצה את הגופות של שאול ופורטונה ג׳נודי ז״ל והעבירה אותם לקבורה • מההריסות חולצו מגילות עתיקות וספרי תורה עתיקים • "הוצאת המגילות זה אקורד הסיום של 1,500 השנים האחרונות כאן במקום הזה"
נתן פרל
כ"א שבט התשפ"ג / 11.02.2023 22:10

כחלק ממבצע ‘ענפי זית’, כוח חילוץ של פיקוד העורף הגיע בסוף השבוע לעיירת אנטקיה, שם הייתה קהילה יהודית עתיקה של 15 משפחות.

הכוח החל באיתורם וחילוצם של שאול ופורטונה ג׳נודי ז״ל, ראשי הקהילה בעיר העתיקה.

בתום משימה שנמשכה 48 שעות, חילצו את גופותיהם.

במהלך עבודתם בשטח, פגשה המשלחת באנשי בית הכנסת העתיק, אשר הציגו שבעה ספרי תורה ומספר מגילות עתיקות, אותם ביקשו להעביר לאיסטנבול מחשש לביזה –  ומתוך רצון לשמר את הממצאים העתיקים.

ספרי התורה והמגילות יועברו לידי הקהילה היהודית באיסטנבול.

קצין אוכלוסייה במשלחת, סגן במיל’ יובל קליין, מהכוח ששהה במקום: “מדובר באחת מהקהילות היהודיות העתיקות ביותר בעולם, אנחנו מעריכים את זה במשהו כמו 1,500 שנה שעמדה פה הקהילה היהודית. אחיו של ראש הקהילה שנפטר, עזרא, שהוא בעצם היורש, העביר לכוח החילוץ את תשמישי הקדושה וביקש שנשמור עליהם.

“הקהילה הזו סיימה את דרכה ההיסטורית. כל מי שנשאר חי עבר לאיסטנבול והם לא צפויים לחזור למקום הזה. למעשה, הוצאת המגילות זה אקורד הסיום של 1,500 השנים האחרונות כאן במקום הזה.

“הסיום עצוב ומרגש יחדיו, כאשר בסיום דרכה – צה”ל מגיע לחלץ את גופות היהודים ולהעבירם לקבורה ובמקביל לוקח אחריות על תשמישי הקדושה שהיו ברשות הקהילה היהודית שנחרבה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות