בן גביר זימן מפקד המחוז לשיחת הבהרה, המפכ”ל תקף את השר

השר לביטחון לאומי זימן את מפקד מחוז ירושלים ל'שיחת הבהרה', כדי להבין מדוע לא אכף את החוק מול הפגנות השמאל • המפכ"ל יצא בן גביר: "מגבה את מפקד המחוז, לא כך מתחקרים" • בכירים במשטרה תקפו: "בזיון של היה כדוגמתו" • המפגינים יצאו לתהלוכה בלתי חוקית וחסמו צירים
חיים טוויל
י"ט שבט התשפ"ג / 09.02.2023 22:44

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר זימן הערב (חמישי) את מפקד מחוז ירושלים לשיחת בירור, בעקבות מה שהגדיר “אובדן השליטה של המשטרה בעיר הבירה לחבורת אנרכיסטים” – בהפגנת המחאה שהובילה תנועת ‘קריים מיניסטר’ – כדי להבין מדוע ניתנה הנחייה שלא לאכוף את החוק הערב בירושלים.

זאת, על רקע הצפי להפגנות אלימות מול הכנסת ביום שני הקרוב.

בן גביר אמר: “משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים. אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה – כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג”ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים”.

מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי נכנס לעימות פומבי חזיתי מול השר – ופרסם בתגובה הודעה בה נאמר: “המפכ”ל מגבה את מחוז ירושלים, מפקדיו והעומד בראשו ניצב דורון תורג׳מן, על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר.

“כמו כן, המפכ”ל מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי, בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל”.

לפי חדשות 12, בכירים במשטרה תקפו אף הם את החלטת השר. “בזיון של היה כדוגמתו. מפקד המחוז ניצב דורון תורג’מן למד על הזימון לבירור בעודו בחפ”ק ועוד טרם האירוע הסתיים”.

גורם בסביבת השר בן גביר אמר: ״היתה הנחיה של מפקד מחוז ירושלים דורון תורג’מן, ובהסכמה בשתיקה של המפכ״ל שבתאי, לא לאכוף את החוק בהפגנות בירושלים. המשטרה עשתה איפה ואיפה בהנחיית מפקד המחוז. זה לא מקובל על השר״.

השר לפיתוח הנגב והגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף, הביע תמיכה בבן גביר: “לא תיתכן מדיניות של איפה ואיפה. לא ייתכן שבהפגנות פעילי ימין וחרדים המשטרה תפעיל יד קשה, ובהפגנות אנרכיסטים שמשבשים את שגרת החיים של כל תושבי ירושלים תנהג בכפפות של משי. טוב עשה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שדרש לתחקר את ההתנהלות המפלה של המשטרה הערב”.

ח”כ אלמוג כהן ‘עוצמה יהודית’: “קבוצת אנרכיסטים מהשמאל עומדת במשך שעה, עוצרת את התנועה, חוסמת את הרכבת הקלה בירושלים, מתפרעת וחוסמת צמתים.

“לו אלו היו מפגינים חרדים האירוע היה מסתיים בעצורים, דין אחד לשמאל ודין אחד לכל השאר. השר איתמר בן גביר זעם על כך ובצדק, קרא לממ”ז לבירור. במקום לקבל את הוראת השר, המפכ”ל והמשטרה מתדרכת נגד השר על ידי הודעות דוברות”.

תנועת ‘קריים מיניסטר’ הגיבה על ההודעה של השר בן גביר: “שוב הוכח שהפירומן בן גביר מחפש דם. במקום לטפל באלימות נגד מפגינים ובשלטי שמאלנים בוגדים, הוא מבקש לשסות שוטרים במפגינים שמוחים כחוק ונלחמים למען הדמוקרטיה. מוטב שמפקד המחוז ינהג באחריות ופשוט יתעלם ממנו. אם ההפיכה המשטרית תעבור, המשטרה תהיה מיליציה של בן גביר וחופש הביטוי יירמס. אסור לתת לזה לקרות”.

מאות הפגינו הערב נגד הרפורמה במערכת המשפט, בהתאם להנחיות המשטרה במרחק כ-300 מטרים ממעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים.

המפגינים העבירו צמיגים והדליקו לפידים.

מתנועת ‘קריים מיניסטר’, שאירגנה את ההפגנה, נמסר: “למרות ניסיונות המשטרה של בן גביר לחבל במחאה, הגענו היום לביקור ראשון ברחוב עזה, וזוהי רק ההתחלה. נמשיך להיאבק על זכותנו הדמוקרטית למחות מול מי שמחריב את הדמוקרטיה. ההפיכה המשטרית תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה”.

לאחר זמן קצר יצאו המוחים בתהלוכה לכיוון כיכר פריז בירושלים כשהם נושאים לפידים בוערים. במהלך התהלוכה התפתחו עימותים פיזיים בין פעילי ימין לפעילי המחאה. כוחות משטרה חצצו בין הצדדים ומנעו חיכוך וגילויי אלימות.

משה מירון, פעיל הימין שנשא שלט “שמאלנים בוגדים”, הורחק בידי השוטרים מהמקום.

בהמשך המפגינים החלו בתהלוכה בלתי חוקית וחסימת צירים מכיוון כיכר פריז לכיוון מרכז העיר. בשלב מסוים המפגינים החלו להפר את הסדר במקום כשחסמו את הרכבת הקלה בעת נסיעתה ברחוב יפו.

המשטרה: “לצערנו אותם מפרי סדר לא נשמעו להוראות השוטרים במקום, שפעלו להדיפתם ולהפסקת החסימות שבוצעו תוך הפרת הסדר ובניגוד לחוק. עד כה שניים נעצרו על ידי השוטרים בחשד להפרת הסדר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות