‘מכתב הסרבנים’ של חיילי 8200 • שקד: צבועים; שטבון: מפונקים

43 חיילים מיחידת 8200 פרסמו מכתב בו הם מודיעים שיסרבו פקודה על רקע מצפוני • מנגד התפרסם מכתב תמיכה: "מביעים זעזוע ושאט נפש" • שקד: "מכפישים את ישראל בעולם, כלי במכונת הדה לגיטימציה"
יוני הראל ושרי רוט
י"ט אלול התשע"ד / 13.09.2014 22:14

סרבני הגיוס החילונים: ‘מכתב הסרבנים’, של חיילי יחידת 8200 ממשיך להסעיר את הצבא והמערכת הפוליטית.

ביום שישי פורסם מכתב, עליו חתמו 43 קצינים וחיילים ביחידת המודיעין 8200, ובו כתבו החיילים כי הם מסרבים להמשיך ולשרת ביחידה ולצותת לפלסטינים.

במכתב נאמר: “אנו מסרבים להיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים. איננו מסוגלים מצפונית להמשיך ולשרת את המערכת הזו ולפגוע בזכויותיהם של מיליוני בני אדם. לכן, אלה מביננו שהם חיילי מילואים, מצהירים שיסרבו לקחת חלק בפעולות נגד הפלסטינים”.

שעות ספורות לאחר מכן, התפרסם מכתב הנגד של חיילי היחידה, המגנה את הסרבנים: “אנו בוגרי יחידה 8200, חיילי וחיילות מילואים בעבר ובהווה, מבקשים להביע זעזוע, שאט נפש והתנערות מוחלטת ממכתבם המצער של חברינו וחברותינו ליחידה, אשר בחרו בדרך הסרבנות הפוליטית והצהירו כי לא יהיו מוכנים לשרת יותר ביחידה”.

החיילים דחו את הטענות בדבר אי מוסריות, וכתבו: “כמי שמכירים את היחידה במשך שנים רבות, איננו יכולים להשלים עם ההאשמות בדבר היעדר כללים אתיים ומוסריים בעבודת המודיעין ביחידה. כבר בימינו הראשונים ביחידה למדנו את חשיבות כללי המעקב והאיסוף בהתאם לסטנדרטים מקצועיים גבוהים. בשירותינו בסדיר ובמילואים היינו עדים למקרים רבים בהם הפעלת היכולות המודיעיניות של היחידה הביאה לשמירה על חיי אדם בשני הצדדים.

גם כאשר עולות דילמות מוסריות במהלך העבודה, ואף בימי לחימה, היינו ועודנו עדים להתמודדות בוגרת ואחראית התואמת את כללי המשפט הבינלאומי והקוד האתי והמוסרי של הצבא”.

גם במערכת הפוליטית נרשמו גינויים לסרבנות מימין ומשמאל, ותמיכה ביחידה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, כתב בדף הפייסבוק שלו: “חיילי 8200, אזרחי המדינה חבים לכם תודה על שירותכם המקצועי והמסור למדינת ישראל. המשיכו בעבודתכם החשובה כל כך למען ביטחון אזרחי ישראל.”

שר הביטחון משה בוגי יעלון, אמר הערב: “יחידה 8200 מנציחה את קיומה של מדינת ישראל. הניסיון לפגוע בה ובפעילותה, באמצעות קריאה לסרבנות המבוססת על טענות שאינן תואמות את דרכה של היחידה ואת דרכם הערכית של אנשיה, הוא ניסיון נואל ומגונה שמסייע למסעות הדה-לגיטימציה השקריים בעולם נגד מדינת ישראל וחיילי צה”ל, על לא עוול בכפם. אנשי יחידה 8200 הם מוסריים, ערכיים ומבצעים בצנעה את תפקידיהם המגוונים, ואני מבקש לחזק אותם בעשייתם ובפעילותם החשובה כל כך לביטחונה של מדינת ישראל ולביטחונם של אזרחיה”.

 יו”ר האופוזיציה, ח”כ יצחק בוז’י הרצוג, בעצמו בוגר 8200 אמר כי הוא מתנגד לסרבנות “בכל מאודו”. לדבריו, “סרבנות היא אינה הדרך לטפל בטעויות, את המחיר עליה ישלמו אזרחי ישראל”.

“היחידה הזו ופעולותיה חיוניות לא רק לזמן מלחמה אלא דווקא ובעיקר לשלום”, אמר. “כשמדברים על הסדר מדיני וקביעת גבולות, מדברים על תחנות התראה ועל יכולות מודיעיניות כדי לאתר ולבלום את הכוחות הקיצוניים שיעשו הכול כדי לחבל בשלום”.

הרצוג הוסיף, “אני גם חושב שיש דרכים לשנות ובוודאי כשיש תחושה של עוול שנעשה במקום כזה או אחר. אבל לא בעידוד וקריאה לסרבנות או בפרסום עולמי מזיק, שאת מחירו נשלם אנחנו, אזרחי ישראל”.

יו”ר סיעת הבית היהודי, ח”כ איילת שקד: “חבורת הצבועים מ-8200, מכפישה את ישראל בעולם, כלי במכונת הדה לגיטימציה נגד מדינת ישראל. יחידת 8200 היא יחידת עילית, שתורמת תרומה מכרעת לבטחון המדינה ואנשיה נחטפים אחר כך לעבודה בשוק האזרחי. על חותמי המכתב להיות מודחים מידית משרות המילואים, לא מגיעה להם הזכות להמשיך ולשרת בה”.

חבר ועדת החוץ והביטחון ח”כ יוני שטבון התייחס גם הוא לפרשת סרבני 8200: “החובה הצבאית אינה עניין פרטי של ‘בא לי, לא בא לי’. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה את הלוקסוס הזה. סרבנות מכל כיוון היא תופעה מגונה שיש להוקיע, ולא משנה באיזה תפקיד אתה ומה עמדתך הפוליטית. כולם חיוניים למערכת, וביטחוננו תלוי בתפקודם.

“אני קורא להדחתם המיידית של הסרבנים – בטווח המידי הצבא יסתדר בלעדיהם, בטווח הארוך הישארותם היא פגיעה קשה בביטחון הלאומי שלנו. מדובר בחבורת מפונקים שגורמת נזק עצום למדינה. מוכרחים לעצור את הסאגה המסוכנת הזאת, ויפה שעה אחת קודם”

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות